Gå til innhold

Golf 3 '97 Startproblemer

Ranger emnet


Graimer

Anbefalte innlegg

Hei

 

Bilen min sliter litt med å starte. Jeg får alltid bilen i gang, men det krever som oftest et par-3 forsøk. Når jeg vrir om nøkkelen hører jeg at den prøver, men vil ikke tenne. Jeg slipper nøkkelen og prøver igjen, samme opplegg. Men hvis jeg deretter drar ut nøkkelen (og evt snur den før jeg putter den inn igjen), så starter den på første forsøk. Noen som har vært borti noe lignende? Noen tips? Jeg vil gjerne vite hva som må byttes sånn at jeg f.eks. ikke kjøper ny starter til møe peng og så var det nøkkelhullet(tenninga? vet ikke hva du kaller det) som er problemet. Takk på forhånd for hjelp

 

-Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke får å være frekk her, men er det ingen som har peiling? ingen som har møtt lignende problem før med at bilen ikke alltid vil starte uten at en tar ut nøkkelen og setter inn på nytt. Tenker selv at det kanskje kan være noe med tenninga(tenningslåsen, eller det nøkkelhullet hva det nå enn heter). At det er noe med elektriske kontakten der eller no?

 

Trenger hjelp :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke får å være frekk her, men er det ingen som har peiling? QUOTE]

 

Ikke for å være frekk, men hadde du prøvd søkefunksjonen ville du funnet andre med tilsvarende problemer.

 

Prøv reservenøkkelen, hvis problemet fortsatt er der så kan det være bakstykket på tenningslåsen.

Det koster ca. 100.- men er kronglete å bytte.

 

Jeg regner med at det har vært foretatt service og vedlikehold?

 

Er problemet der både ved kald og varm motor?

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for svar hittil.. For å svare på noen av spørsmåla:

 

-Det samma skjer uansett hvilken nøkkel det er

-Skjer alltid vel kald motor. Ved varm motor virker det som mer flaks og uflaks. Noen ganger får jeg problemet mens som oftest har den starta med en gang(altså det er mulig at den starter lettere på varm motor).

-Siste service var vel for 2 år siden når den skulle til eu-godkjenning. Bilen stod et år i garasje da det ikke var bruk for den, og jeg valgte da å ikke sende den på service etter det, men sjekka olje, bytte lyspærer osv før jeg tok den i bruk igjen.

 

 

En annen liten sak og siden dere tydeligvis kan mye mye mer enn meg: Låsen til bagasjerommet mitt har irret fast, så jeg får ikke inn nøkkelen, og låsen låser seg ikke heller ved bruk av fjernkontroll(bilen har ettermontert sentrallås og alarm). Er det lett å bytte ut låsen bak? Er det mulig å få tak i en ny lås som passer min nøkkel, så jeg ikke står her med to nøkler om fjernkontrollen en dag ryker og jeg skal åpne bak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Det samma skjer uansett hvilken nøkkel det er

-Skjer alltid vel kald motor. Ved varm motor virker det som mer flaks og uflaks. Noen ganger får jeg problemet mens som oftest har den starta med en gang(altså det er mulig at den starter lettere på varm motor).

 

Ta deg en titt i motorrommet, sjekk at alle kontakter og koblinger sitter fast, jeg tenker da spesielt på de til og fra batteriet og startmotor.

Det skal ikke være irr på og rundt batteripolene, kan fjernes med varmt vann.

Rett opp og litt til høyre for dynamoen sitter det en jordingsbrakett, sjekk at denne er fri for irr, du må altså løsne på skruene her og eventuellt børste det rent, bruk en kobberbørste til formålet.

 

Hvis du ikke finner noe krøll her så er som sagt bakstykket på tenningslåsen en "vanlig" synder..

 

Hvilken motor har du?

 

-Siste service var vel for 2 år siden når den skulle til eu-godkjenning. Bilen stod et år i garasje da det ikke var bruk for den, og jeg valgte da å ikke sende den på service etter det, men sjekka olje, bytte lyspærer osv før jeg tok den i bruk igjen.

 

 

Da kan du ta deg en tur til nærmeste Mekonomen, CDCardic, Biltema e.l. å kjøpe plugger, pluggledninger, fordelerlokk, rotor, bensinfilter, oljefilter, olje og luftfilter.

 

En annen liten sak og siden dere tydeligvis kan mye mye mer enn meg: Låsen til bagasjerommet mitt har irret fast, så jeg får ikke inn nøkkelen, og låsen låser seg ikke heller ved bruk av fjernkontroll(bilen har ettermontert sentrallås og alarm). Er det lett å bytte ut låsen bak? Er det mulig å få tak i en ny lås som passer min nøkkel, så jeg ikke står her med to nøkler om fjernkontrollen en dag ryker og jeg skal åpne bak?

 

Prøvd med låseolje, WD40 5-56 e.l.?

Er ikke noen stor jobb å bytte lås, men skal du ha lik lås som idag må den nye låsen "bygges" om, det kan din lokale nøkkelsmed gjøre, koster ikke all verden..

Hvis du demonterer dekselet på innsiden av bakluken så ser du låsen.

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Bilen min sliter litt med å starte. Jeg får alltid bilen i gang, men det krever som oftest et par-3 forsøk. Når jeg vrir om nøkkelen hører jeg at den prøver, men vil ikke tenne. Jeg slipper nøkkelen og prøver igjen, samme opplegg. Men hvis jeg deretter drar ut nøkkelen (og evt snur den før jeg putter den inn igjen), så starter den på første forsøk. Noen som har vært borti noe lignende? Noen tips? Jeg vil gjerne vite hva som må byttes sånn at jeg f.eks. ikke kjøper ny starter til møe peng og så var det nøkkelhullet(tenninga? vet ikke hva du kaller det) som er problemet. Takk på forhånd for hjelp

 

-Frode

 

Forslag 1: Du sier at "når jeg vrir om nøkkelen hører jeg at den prøver, men vil ikke tenne". Det vil si at du hører startmotoren snurre rundt uten tegn til liv i selve motoren? Hvis det er sånn er det startmotoren din som har tatt kvelden. Problemet er da at startmotoren får strøm og jobber, men tannhjulet som skal inn til svinghjulet kommer ikke ut som den skal. Dvs: skift startmotor. Hvis du prøver frem og tilbake kan du være heldig at du får innslag fra startmotoren og den virker. Hvis du kommer lett til startmotoren din kan du også slå litt forsiktig rundt den. Dette hjelper som regel i noen dager før den blir like ille som i dag.

Forslag 2: Hvis det er sånn at du stikker inn nøkkelen og vrir rundt men ingenting skjer da kan det være tenningslåsen. Du kan være heldig hvis du vrir frem og tilbake flere ganger og pluteslig få reaksjon/start. Dvs: skift tenningsdelen/låsen.

 

Ser også at du skriver at bilen har stått veldig lenge uten at den ble brukt. Jeg lagret også golfen min en lengre periode på nesten 2 år, og da hadde det bygt seg opp støv og mulig belegg på tenningslåsen sine kontaktpunkter. Når jeg skulle gløde (har diesel) var det ingen reaksjon. Jeg sprutet ned låsespray med god trykk og fikk blåst bort og smurt opp kontaktpunktene igjen. Etter det ble det bra og jeg slapp heldigvis å skifte tenningslåsen.

 

Lykke til!

1967 VW boble Cabrio *Solgt*

1984 VW golf mk2 GTD. *Solgt*

1996 VW golf MK3 TDK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stemmer.. Takk så mye for svar. Skal ta en titt i motorrommet i løpet av dagen og sjekke det dere har nevnt jeg ;)

 

Jeg har forresten en 1.6L bensin.

 

EDIT: virker som om det er tenningslåsbakstykket. Men det vil jeg ikke knote med selv, så det får bli en service på den gitt. Er vel på tide egentlig :P Takk for all hjelp :)

Endret av Graimer
ny info
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår