Gå til innhold

Ny motor i "bevaringsverdig" amcar, men hva slipper jeg unna med?

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Jeg har en '78 Olds som er importert fra Sverige (derfor bevaringsverdig, siden det ellers ville vært nødvendg med nok papirer til hele NM i diaré...), og som kom med en V6 231 Cid. Først røyk toppakningen. Da den var overhalt, fikk jeg kjørt ganske nøyaktig 20 mil, så begynte rådebanken! Og den gamle motoren hadde trolig ikke byttet olje på de siste ti årene, så den var full av slam. Derfor gadd jeg ikke overhale den da jeg fant en ubrukt motor som har vært lagret med GM's bevaringsvæsker siden en gang på 80-talle. En kjenning i USA (som har mye mer peiling enn meg...) så på den, og han anbefalte kjøpet til den prisen. Den kommer trolig på rundt 15 000 med frakt og toll.

 

Men jeg er litt usikker på hvordan jeg skal sette den opp. For det første er også det en 231 cid, så slagvolumet er ikke endret en kubikkmillimeter. Men det er en original turbomotor...med turboen og alt annet. Og jeg har fått tak i en forgasser som er bygd for motoren, uten den elektronikken som kom senere, pluss en detonasjonssensor med automatisk fortenningsjusterig forholdsvis billig. I tillegg kommer det med en Q-Jet-forgasser og et portet innsug, så den vil trolig gi 130-140 hestekrefter uten ekstra hjelp. Med pustehjelp fra turboen blir det rundt 200. Denne bilen ble levert med V8 som option, så jeg er ikke redd for at det er for mye muskler for bilen. Girkassen spørs det litt med, men det bekymrer meg mindre.

 

Spørsmålet er hva jeg kan slippe unna med, og hva som blir konsekvensene hvis jeg blir stoppet av feil folk. Det står ikke noe i vognkortet om antallet hestekrefter, og bilen er så pass uvanlig at ingen har noen som helst snøring på hva det skal være der. Og siden denne turbomotoren kom i 1978 (samme år som bilen er fra), kan jeg påstå at det er tidstypisk trimming... Men vil det holde? Hvis ikke, bytter jeg til topp/forgasser uten (så mye) ekstra muskler når jeg er blitt stoppet. Er dette nok så lenge jeg ikke treffer på de verste pirkegutta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OVS72, jeg har vært i kontakt med Amcarklubben, og det eneste de kunne si, var at uten turbo var det iallfall ikke noe problem, for den V6-en er mekanisk omtrent identisk over hele linja. Men turbo ville de ikke si noe om. Skal finne ut det om bremser og bakaksling.

 

Bead-lock, jo da. Det er omtrent sånn jeg tenker. Jeg vil bare vite at jeg ikke risikerer noe mye verre enn: "Du får igjen skiltene når du har fjernet den turboen!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bead-lock, jo da. Det er omtrent sånn jeg tenker. Jeg vil bare vite at jeg ikke risikerer noe mye verre enn: "Du får igjen skiltene når du har fjernet den turboen!"

 

Får å si det enkelt...

 

Stammer ALLE bilfolk FRP, forsvinner HELE detta surret med "bevaringsverdig " ut av biltilsynet...

 

Da skal disse bilene behandles på lik linje med alle andre...:coplight

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og til tidligere spørsmål (som jeg nå har fått svar på i spesialforumet i USA for denne modellen): Det var ingen forskjell på noe annet enn motor og girkasse uansett om bilen ble levert med V8 eller V6. Så bremser og alt sånt bør altså tåle den motoren uten problemer. :D Kanskje jeg bør ringe Amcar-klubben igjen på mandag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Batterifeste, elektrisk anlegg og bremsevæske og rør skal sjekkes, samt at panserlås skal virke, tror heller ingen oppegående mekaniker har problemer med å skjønne at det finnes ei snurre i en bil under prøvekjøring, som skal utføres for å sjekke bilens kjøreegneskaper og bremser.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår