Gå til innhold

Turbo fra en diesel på bensin?

Ranger emnet


K.A.

Anbefalte innlegg

ikke PÅ turboen vel? så lenge flensen passer overens og slanger kan kobles burde ikke dette være et problem, men det vil fungere på en litt annen måte! Diesel sine eksoshus er JÆVLIG små i forhold til bensin så det blir litt annerledes effekt

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja på tdi turboen så har du noen sånne lure greier som heter VNT som er noen "spiler" eller hvafan jeg skal kalle det som endrer posisjon inne i turboen ved hjelp av en akumulator som blir styrt av no lure styringsgreier...skal visst sørge for tidligere trykk men likevel trykk videre også...

 

her er bilde av en åpen turbo

2-VNT.jpg

Lexus IS 200 -99

Golf 3 1.9tdi stv. med div mods -97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er sånn artig TDI greie, tror det er bare 110hk versjonen som har det på golf 3 :S

 

Leste litt på nett for en stund siden om hvordan dette var på bensin men var visst litt issues ang høyere tempraturer og slikt på bensin motorer. Men tipper det kommer til å komme litt mer sånt etterhvert i og med at det reduserer/fjerner mye av spoolup tiden. Men begrenser seg visstnok litt oppover og står det noen steder rundtom på nett...

 

 

 

Edit:

veldig kort forklaring av hva jeg mente med styringer og sånt

http://media.photobucket.com/image/vnt%20turbo/avaly21/MAF%20VW%20Passat/turbo_tdi_N75_N18_N239m_EGR_VNT_Act.jpg

Endret av kimbeer

Lexus IS 200 -99

Golf 3 1.9tdi stv. med div mods -97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turboen i seg selv er oftest helt lik på diesel og bensinbil.

Normalt kan du nok ha endel høyere ladetrykk på en dieselbil enn en bensin.

Utfordringen er tenningsbank på bensinbilen. Dette kommer av for mye luft og for lite bensin.

Kan løses ved å sette på en ekstra bensindyse på trykkboksen som festes til innsugningsmanifolden, og at denne begynner å sprute ved feks 0,5BAR.

Du kan også unngå tenningsbank ved å senke kompresjonen, noe du kan gjøre ved å sette på en tykkere toppakning (evt 2 stk toppakninger).

Intercooler eller vanninsprøytning (kjøling av innsugsluft) kan benyttes for å oppnå høyere effekt.

 

Det du må sjekke, er om eksosmanifolden fra en TDK passer på den motoren du skal ha det på.

Er dette i boks, er det stort sett bare morro framover.

For høyt ladetrykk (over 0,6BAR) fører til mye men kortvarig morro...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VAG begynte med VNT da de gikk opp fra 90hk til 110hk TDI. Er vel ganske vanlig i moderne dieseler i dag? Ellers har Porche tatt i bruk variable vane turboer, bensinmotor må vite. :)

 

Forøvrig sitter f.eks Garrett T3 på alt fra Sierra Cosworth via Volvo Turbo til Mercedes 300TDT, gjerne agrikulterelt sortert i nevnte rekkefølge.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VNT har stort sett de fleste vag/bmw på nye modeller..

 

Hvis noen kommer over en 130tdi turbo fra vag let me know! Så kan en med bensinbil ta min 110hk turbo :D

Nå: 04 Passat 1.9tdi 4Motion Highline

[X]Golf 3 stv 1.9 med air ride, Passat 1.8T, E30 Touring lav og brei,Bmw E46 M-tech touring, "Prosjekt" Snehvit, '83 einser

'74 mini cab med sinna motor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VAG begynte med VNT da de gikk opp fra 90hk til 110hk TDI. Er vel ganske vanlig i moderne dieseler i dag? Ellers har Porche tatt i bruk variable vane turboer, bensinmotor må vite. :)

 

Forøvrig sitter f.eks Garrett T3 på alt fra Sierra Cosworth via Volvo Turbo til Mercedes 300TDT, gjerne agrikulterelt sortert i nevnte rekkefølge.

 

 

Garrett T3 på enkelte Golf GTD også. Bl.a på den bilen ute på gårdsplassen her. Den skal inn i Audien etterhvert :D

"Et triks man får stor respekt for innen rånermiljøene som ikke har sitt hovednedslagsfelt på Frogner i Oslo."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fasiten fra en fra vacn:

AHU har tilsvarende samme pumpe som 1Z, riktignok med høyere åpningstrykk på dysene men det er shimsing i dysestammene som bestemmer. De største VE pumpene (11mm) finner du på ALH (90hk) med automatgir (disse har mindre dysespisser enn normalt) og på AHH (90hk).

 

90 hk som i 1Z, AHU, AHH og AGR har GT1544 eller K03 turbo. De aller første 1Z hadde TB0268 turbo. AFN (110hk) og ALH (90hk) har GT1749 turbo, også kalt vnt15. Merk ingen bokstaver etter talla som i vnt17 turboene GT1749VA (130hk samt noen 140hk 2.0TDI) og GT1749VB (150hk).

 

Du får også 90hk motorer med doble ventilfjører originalt, skille går på motonummer (når de er produsert) se i ETKA.

 

ECU med plastkasse har 2.0bar map sensor og de nyere i aluminium har 2.5bar map sensor. Du må opp på ARL (150hk) før det er 3.0bar map sensor originalt, denne er ekstern.

 

En ALH motor fra en bil med automatgir er ett godt utgangspunkt, da den allerede har 11mm pumpe (bytte dieselpumpe er DYRT) og den har VNT turbo som gir mer bunndrag og lettere å finne oppgraderingsmuligheter

Nå: 04 Passat 1.9tdi 4Motion Highline

[X]Golf 3 stv 1.9 med air ride, Passat 1.8T, E30 Touring lav og brei,Bmw E46 M-tech touring, "Prosjekt" Snehvit, '83 einser

'74 mini cab med sinna motor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår