Gå til innhold

Renovering av kaliper.... Vanskelig?

Ranger emnet


omartinfly

Anbefalte innlegg

Er eier av en godt misbrukt og forsømt 86 240gl stasjonsvogn.

Er ganske uerfaren med å skru bil, men synes det er litt moro når jeg får det til.

 

Nå sliter jeg med bremsene bak. Bilen hadde ikke særlig bremsevirkning, pedalen var knallhard og felgene bak varme.

Har plukket ned og funnet klossene mer eller mindre grodd fast i kaliperen. De gnisset på skiven og gikk ikke tilbake, de var også skjevslitt.

Når jeg fikk bent ut klossene ser jeg at stemplene går tregt ut og ikke inn igjen. I tillegg er gummimansjetten rundt ene stempelet revnet.

 

Det jeg da lurer på er om det er bryet verdt å prøve å overhale kaliperne? Biltema selger repsett til 99 og ny kaliper til 549.

Men hvordan er det i praksis å lure stempler og pakninger på plass igjen inne i kaliperen. Kreves det spesial/pressverktøy?

Når jeg er lite erfaren med å skru, er det lurest å bare kjøpe ny kaliper?

 

Er det noen som vet hvor mye bremsevæske det går på systemet?

Tenkte å bytte hele siden den ser svart ut i beholderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan nok være en ide å bytte bremseveske da ja, det å få tilbake stempla er ikke no spesiel kunst, er bare to tenger det, kan være litt vrient hvis du ikke her 2 for det er en fordel å klemme sammen begge stemplene samtidig, også bør du ha såpass stor tang at du blemmer på begge kantene på en gang. Pagningene er bare å kjøpe nye å sette på, men pass på så du ikke skader dem, å ser stempla fine ut? hvis det ikke er noe skade i dem skal det ikke være noe vits å kjøpe nye. Men hadde jeg vært deg hadde jeg skjekka lufteskruen, for dem kan finne på å sette seg som h****te. å men nok uflaks da så må du begynne å gjenge å greier, å det er ikke morro:P Selv hadde jeg bare drete i det å kjøpt meg nye, for da vet jeg det funger, å det er lettere å holde noe ved like når det er tålig nytt:) Men du må hjerne prøve å restaurere den som sitter på, er jo morro hvis det funker ordentlig når du er ferdig:)

*Just because I don't care doesn't mean I don't understand*

 

*If something's hard to do, then it's not worth doing*

 

*I'm in no condition to drive...wait! I shouldn't listen to myself, I'm drunk!*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du driter i å overhale sjøl, så får du kjøpt nye fabrikk overhalte hos http://www.bcb.no for en overkomlig pris:)

 

Forresten hugs at det finnes 2 typer bremse merker til 240, ATE og GIRLING, er du i tvil på åssen du har så send meg en PM så kan jeg sende bilder, har begge 2 liggende på arbeidsbenken nå.

Endret av Kazzy

Volvo 245 86'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hurtig og bra svar!

Har ikke helt bestemt meg for om jeg går for nye eller oppussing enda.

Men du sier det bare er å sette pakningene på plass.

Er det ikke vondt å komme til stempelet inni kaliperen med tanke på vinkler?

Er det fryktelig trangt å feste støvmansjetten med låsering?

 

For å presse inn stempler tenkte jeg litt på å bruke "skrutvinge type snekker"

 

Volvo gummimansjetter gir meg litt angst.

Brukte en gode 14 timer på å få presset på plass fremre hjullager pga støvmansjetten der.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du driter i å overhale sjøl, så får du kjøpt nye fabrikk overhalte hos http://www.bcb.no for en overkomlig pris:)

 

Forresten hugs at det finnes 2 typer bremse merker til 240, ATE og GIRLING, er du i tvil på åssen du har så send meg en PM så kan jeg sende bilder, har begge 2 liggende på arbeidsbenken nå.

 

Takk for svaret!

99% sikker på jeg har Girling. Styrepinnene har gjennomgående låsesplinter. Forstår det slik at det har ikke ATE.

 

Den nett siden kjente jeg ikke til, ser ut som de har mye bra til vettug pris. Skal jeg merke meg til siden!

 

Men nå ligger Biltema 5 minutter unna meg.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke være så vanskelig å feste den støvpakningen, du bør nok sjekke stemplene for skade å sette på den gummibeten før du klemmer inn stemplet. Jeg ville brukt 2 stykk player tenger, hvis ikke du har 2 tvinger som ikke er så store da. Kan kanskje være greit hvis stemplene sitter fast. Når du er ferdig med å luft et hjul skal du være ferdig, bare pass på å hele tiden etterfylle bremseveske, for ellers fyller du bare systemet med luft igjen, onkelen min glemte det:P å brått så kom det ikke bremseveske i det hele tatt:P Da tok luftinga brått litt lenger tid:) Er nok lettere å heise hele bilen på bukk ja, men ikke heis den så høyt da, for må jo sitte en inni å pumpe på pedalen hvis du ikke kjøper sånn lufter som er på biltema der man bare setter trykluft på bremseveske beholderen. Fungerer greit det også.

*Just because I don't care doesn't mean I don't understand*

 

*If something's hard to do, then it's not worth doing*

 

*I'm in no condition to drive...wait! I shouldn't listen to myself, I'm drunk!*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"biltema.no:P 549 kr eller noe for fabriksnye caliptere.. mye bedre en overhale gammele slitne caliptere"

 

Sant nok.... kostet meg 2200 sålangt... kjøpte alle 4 nye.

 

Men pryl til biltema!! Først kjøper jeg klosser, og på spørsmål om jeg også skal ha monteringssett så sier jeg jo ja.

Så kjøper jeg 4 kaliper, og i de pakkene ligger det allerede monteringssett for klosser. Uten de små fjærene som skal presses under styrepinnene.....

Men det som ikke følger med er monteringsskruer!!!! Er det mulig!

I følge Haynes skal skruene kastes når de er tatt av.

Jeg var pent nødt å sette dem på igjen.

 

Undrer meg også på at stemplene i kaliperne er hule, mens de gamle er massive. Fikk meg til å undres på om det var meningen at jeg mått kjøpe noen form for inlegg å presse på plass.

Men tenkte at det blir for dumt, så de skal sikkert være hule.

 

Der gav jeg meg for dagen. Begynte såvidt på luftingen men var for trøtt. Har tømt brmsevæsken helt og fylt på ny, må pumpe usannsynlig mye. 25 pump og fortsatt luft.

Får finne ut av det en annen dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg team240racing. Den lufteren du får kjøpt på biltema er utolig leken å enkel å bruke. Gjør lufting til en drøm:)

*Just because I don't care doesn't mean I don't understand*

 

*If something's hard to do, then it's not worth doing*

 

*I'm in no condition to drive...wait! I shouldn't listen to myself, I'm drunk!*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte nye calipere og hovedbremsesylinder fra kjøkkentema selv om jeg bor nære Bcb. Hjelper ikke med Volvoforum-rabattkort når de koster dobbelt så mye. Overhalte også som sagt før her.

 

Jeg fikk en master med lekkasje mellom gummipakningen og borringen i støpegodset så ene kamret tømte seg, men det var bare å bytte. Av diverse grunner ble bilen stående en stund med enkrets, og da jeg fikk somla meg til å bytte master slet jeg og med å lufte. Fikk aldri opp trykk før siste nippelen bak på andre runde rundt bilen. Det som kom ut av de lange rørene så ut som noe unevnelig hvitt noe.

 

Vurderte selv å kjøpe den trykkluft-bremseluftern, men var litt usikker på hvor kjekk å ha den var. Men ser nå at jeg burde slått til. Det er forresten kjekt å ha minst én 1L flaske med bremsevæske stående. Du kan banne på har du en 0,5 flaske går det med 0,55. Dog bør ikke (åpnet) bremsevæske lagres i veldig mange år. Fyllt på bil er det maks tre år.

 

PS! Jeg kom på nå at jeg måtte ha med meg TO nøkler for å lufte bilen. Foran har jeg 7mm på tema'ene og 8mm bak på de gamle orginale eller omvendt. Det er litt unødvendig synes jeg. Hva har deres bil? Nippelen bak har også litt større hode så lufteslangen ble for slakk da jeg kom foran igjen. Dette løste jeg med en skjøt og egen, kort slange til for/bak.

 

PPS! Hadde jeg ikke fra før en flaske med enveisventil i hadde jeg kjøpt meg de doble enveisventilene på tema så man kan lufte begge kretser samtidig. Noen som har prøvd de?

Endret av Skody

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår