Gå til innhold

Verktøy for metrisk/ISO/bubble flens til bremserør

Ranger emnet


trygvelo

Anbefalte innlegg

de har på biltema. dobbelkoningsverktøy 19-1260 kr. 1199.-

 

Er du sikker på at dette verktøyet kan lage ISO flenser? Forsåvidt kan det fungere å bruke SAE/dobbelkon verktøyet jeg har tilgang til ved å bare utføre først del av flenseprosessen, men dette gir ikke egentlig helt korrekte ISO flenser med tanke på vinkelen på flensen, se Brake Systems Manual

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste velassorterte verktøyforhadlere har dette, men jeg har aldri sett noe med ISO, men DIN derimot, de fleste gode verktøy har muligheter for både SAE og DIN, men aldri sett ISO.

Er forresten åpenbare feil i den boka du linket til.

Hva du bruker er ikke så farlig så sant det passer med nipler, det går seg til når du drar til, viktigere med ettskikkelig solid verktøy som lager gode flenser enn 100 % korrekte vinkler.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så store feilen, men på illustrasjonen av dobbelflens, så har de mista hele grunnlaget for at man trenger en dobbeltflens, det står at tjukkelsen i konen er den samme som i røret på enkelflens, mens dobbeltflens har dobbel tjukkelse, grunnen til dobbeltflens er at tykkelsen i veggene blir mindre når det blir utvida i konen.

 

Men bremserør er ingen stor umulighet, lag skikkelige korrekte flenser, bruk skikkelige nipler(det finnes dårlige, som er tynne og glepper i gjengene)

Fest de med 20-30 cm avstand, ikke mot metall(isåfall noe "isolerende" i mellom), og kontroller at det ikke lekker, forskiktig med bøyene.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk så mye for tipsene. Da har jeg et par spørsmål til siden det virker som om du har greie på dette :)

 

- Hvilke rør er best? Noen mener kobber andre mener kobbernikkel legering mens i usa blir man sett stygt på bare man nevner kobber. Der er rustfritt stål "det beste" i mange entusiastkretser i hvert fall. Mens en del som driver med racing mener at det eneste som duger er vanlige stålrør fordi de tåler en del vibrasjoner, ikke bøyherder lett og samtidig er smidigere/mindre sprø enn rustfrie rør.

 

- Noen tips om hvor jeg bør kjøpe nipler og hva jeg skal se etter? Har kjøpt nipler fra summitracing.com, samt biltema og veng her i Norge. De ser stort sett ganske like ut for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt den forrige røde dobbelkon pressa til Biltema til bremserør på en Volvo med ATE eller Girling. Den som ligner ei skrustikke. Var litt scepisk da orginalrørene hadde "innovertiss" og flensern lager utovertiss. Jeg fikk til innovertiss med varierende kvalitet og utseende, men det var før jeg leste bruksanvisningen som manglet. Eller var det omvendt? *glemsk*

 

Det ble til at jeg lagde dobbeltkon av 4,75mm aka 3/16" kobbelnikkel og det ble da tett. Jeg lurte også fælt på dette med valg av rør. Såvidt jeg husker er kobbernikkel mykere og lettere å arbeide med enn kobber. Fra kobberarbeid vet jeg at kobber blir hardt når det bearbeides. Ergo blir det stivere jo flere ganger du bøyer på det.

 

Stål ruster. Rustfritt stål er benhardt i forhold til kobber og krever egnet, solid verktøy. Krevende å arbeide med. Jeg valgte ihvertfall kobbernikkel. Ellers har kjøkkentema flere typer rørbøyere, men ingen som passer 4,75mm typisk nok. Det er for dårlig.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rør med reint kobber skal du iallefall ikke bruke, kobber sprekker under vibrasjoner, må ha legering. det greieste er Cu-Ni, men det finnes vel andre ok legeringer med kobber. Altså kobber/nikkel-legering er ok, kobber er fyfy, stål er ok, men det ruster, er tungt å jobbe med og det krever sitt av verktøy.

Tror ingen i norge leverer rene kobberrør til dette formålet, emn du finner sikkert både 3/8" og 1/2" i rent kobber, men ikke 3/16" eller 4,75 mm som bremserør kommer som.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår