Gå til innhold

Lukket eller bass-refleks kasse?

Ranger emnet

_MazdaPowah_

Anbefalte innlegg

Nei, det syns ikke jeg ivertfall. Avhenger jo litt av type element også da men.

Med en lukket kasse har du større sjanser for å få en stram,fin,dyp og "riktig"/dynamisk bass.

En portet kasse vil lage mere trykk og muligens spille dypere alt etter hvordan den er bygd men jeg er ivertfall fan av lukket og eventuelt båndpass.

Er vel mye smak og behag ute å går her da.

lykke til! :)

mvh

89 Bmw E30 320i shadowline - solgt

92 Bmw E36 318i - solgt

87 Bmw E30 325i Hartge (ombygd) - støver ned i garasjen

92 Mazda 323 Gt-r - bruksbil

Ris Rules

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by _MazdaPowah_

Jeg holder på å bygge lukket kasse til min bil...er de dumt?

Om du vil ha muligheten til å spille pent i tillegg til å spille høyt...og har en forsterker som er riktig dimensjonert til bassen...så vil jeg tro lukket kasse tingen for deg :-)

@lpher

Lexus GS300

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by _MazdaPowah_

Jeg har ett spørsmål...

Er de best med lukket kasse eller kasse me bass-porter?

Isofall ka som e forskjellen på dem?

Vet berre at lukket kasse tar mye mindre plass..

Jeg holder på å bygge lukket kasse til min bil...er de dumt?

Tja. lukket er nesten bare å lage. enkelt regnig på de fleste ellementer. eks 8" 8 - 20L 10" 14 - 40L 12" 30 - 50L

Reflesk kasser, da bør du følge anbefallinger om kasse mål og port diam, og lengde. Har du ikke det, så må du få simulert dette, og da trenger du masse opplysninger om sub. Eller du kan bygge prøve feile bygge prøve osv.

Trur du gjør klokt å velge trykk, selv om du mister kanskje 5- 10 Hz i bunn. Men du får som oftest noe mer presis sub, fin til trommer og grei til gitar.

Skal du ha eksplosjoner, så bandpass. (her blir det mye simulering, siden ett få tall av subber har opplysninger om slike kasser)

T....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En trykkammerkasse vil være litt mer tungdrevet, men en stor fordel (syns jeg) er at det er en strammere, finere bass, slipper turbulenslyd fra røret, synes reflekskasse til sub gir litt vel ensartet, likelydende bass. Her er bandpass enda verre. Også tåler elementet ekstremt mye mer under -3dB-punktet til kassen i trykkasse enn i refleks. I bassrefleks med f.eks -3dB på 35Hz vil elementet være utrolig sårbart for bassutslag på 20-25Hz...

Jeg har prøvd de fleste kasser, og holder en knapp på trykkammer. Har en Focal 33s i en 37l KRAFTIG dempet kasse nå. Ekstremt tungdrevet, men sinnsykt tight og fin bass.

Du kan jo bygge en trykkasse og en reflekskasse og så prøve deg frem? Mye kan også avgjøres med demping og lignende.

01 Passat 1,9tdi Variant

94 Golf 3 1,8CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider