Gå til innhold

To diskanter plassert oppå hverandre på hver side... Any good?

Ranger emnet

jalla

Anbefalte innlegg

Med min ringe forståelse og erfaring innen lyd så mener jeg at to diskanter plassert oppå hverandre ikke vil ha noen negativ innvirkning på lydbildet.

Vet at endel HighEnd stuehøyttalere har dette iallefall.

Er jeg helt på jordet her eller?

Nevnte dette tidligere i en tidligere tråd også, men fant ut at det var bedre å belyse dette som en egen problemstilling.

Det som gjør at jeg er litt i tvil er at jeg for det første aner en viss fare for interferens, men ikke i hvor stor grad...

Overlagring og utslokking av bølger kan lett regnes ut fra et rent teoretisk ståsted, men bildet blir straks mer kompleks så snart en må ta hensyn til reflekterte lydbølger fra vindu, ratt og ujevnheter i interiøret.

Saken er at jeg har et BA 4.5 pro sett i dashbordet og ønsker å installere mellomtoneelementet fra 6.5 pro settet i døra og montere diskanten sammen med diskanten fra 4.5 settet.

Diskanter og delefrekvens er identisk. Har en 4 kanaler til å drive stasen og deler på 80Hz nedad på begge settene.

Har planer om å lage diskanthus av MDF eller dreie noe i aluminium slik at diskantene blir plassert rett overfor hverandre.

Vil dette være noe å anbefale, eller blir lydbildet helt ødelagt av dette?

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by jalla

Med min ringe forståelse og erfaring innen lyd så mener jeg at to diskanter plassert oppå hverandre ikke vil ha noen negativ innvirkning på lydbildet.

Vet at endel HighEnd stuehøyttalere har dette iallefall.

Er jeg helt på jordet her eller?

Nevnte dette tidligere i en tidligere tråd også, men fant ut at det var bedre å belyse dette som en egen problemstilling.

Det som gjør at jeg er litt i tvil er at jeg for det første aner en viss fare for interferens, men ikke i hvor stor grad...

Overlagring og utslokking av bølger kan lett regnes ut fra et rent teoretisk ståsted, men bildet blir straks mer kompleks så snart en må ta hensyn til reflekterte lydbølger fra vindu, ratt og ujevnheter i interiøret.

Saken er at jeg har et BA 4.5 pro sett i dashbordet og ønsker å installere mellomtoneelementet fra 6.5 pro settet i døra og montere diskanten sammen med diskanten fra 4.5 settet.

Diskanter og delefrekvens er identisk. Har en 4 kanaler til å drive stasen og deler på 80Hz nedad på begge settene.

Har planer om å lage diskanthus av MDF eller dreie noe i aluminium slik at diskantene blir plassert rett overfor hverandre.

Vil dette være noe å anbefale, eller blir lydbildet helt ødelagt av dette?

Har ikke prøvde dette selv...men det ser ut til å være 'sosialt akseptert' blant værstingene innen lyd-i-bil....og det vil i alle tilfelle ikke ramme lydbildet like hardt som om du monterte det andre diskantparet i knehøyde....so my best guess is om diskantene har noenlunde lik karakteristikk...helst samme type...så må da det la seg gjøre?

@lpher

Lexus GS300

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei..

Du kan med trygghet gjøre dette bare du plasserer diskantene høyere enn mellomtonen.. Det du skulle ha gjort var å delt midbassen i døren lavere enn mellomtonen på dashboardet.

Da ville du fått et bedre, høyere og mindre diffust lydbilde.

Ingen problemer å sette på en motstand...

Men, da ville jeg droppet den ene diskanten.. Det ville bare blitt litt for overdimensjonert i toppen.

Hvis du skal gjøre det plain og bruke det slik det er kan du bruke begge, men demp diskanten -1-3 db eller noe på delefiltrene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider