Gå til innhold

1976 Opel Kadett C 1200, "dør" på tomgang.

Ranger emnet

Big SturL

Anbefalte innlegg

Har nylig arva bestefars 1976 Opel Kadett C 1200. Bilen er i kurrant stand, men i dag begynte den å tulle med meg. Når bilen står på tomgang, f.eks., holder inne clutchen ved et veikryss, eller står og venter på noen, så "dør" den ut (i mangel på bedre ord). Jeg vet det har vært problem med det tidligere, og hørte da noe om å "stille på tomgangsskruen". Ringte til onkelen min, og fikk bekreftet det. Prøvde her i sted å stille den både helt inn, og helt ut (prøvde vel 10-20 forskjellige stillinger), men uten suksess.

Fattern kommenterte på at eksosrøret så veldig sota ut, og at det kanskje ikke var optimal forbrenning. Jeg spurte onkelen min om tennpluggene var blitt skiftet, og det hadde de visst blitt innen 12 mnd siden.

Har noen en idé om hva jeg kan gjøre for at bilen kan stå og dure i fri uten at jeg rører noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk alle vakuum-slanger. Når bilen står på tomgang(hvis du får den til å gjøre det) sprayer du startgass på de slangene du ser, hvis bilen da ruser seg opp er den slangen lekk. Hvis noen av slangene ser morkne og dårlige ut, lønner det seg å bytte de ut uansett, da gamle slanger også kan suge seg flate, slik at de blir helt tette. Det er heller ikke helt bra :)

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk alle vakuum-slanger. Når bilen står på tomgang(hvis du får den til å gjøre det) sprayer du startgass på de slangene du ser, hvis bilen da ruser seg opp er den slangen lekk. Hvis noen av slangene ser morkne og dårlige ut, lønner det seg å bytte de ut uansett, da gamle slanger også kan suge seg flate, slik at de blir helt tette. Det er heller ikke helt bra :)

Nå skal det nevnes at jeg ikke er spesielt drevet i bilmekanikk, så kan du fortelle meg hvor jeg finner vakum-slangene hen? Laster opp noen bilder fra motorrommet.

CIMG1073.jpg

CIMG1074.jpg

CIMG1071.jpg

CIMG1075.jpg

CIMG1076.jpg

CIMG1077.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke til din bil i detalj, noen biler har veldig mange vakuum-slanger, og noen har færre. Det går ihvertfall en fra innsug til bremsekraftforsterker, og en mellom fordeler og innsug eller forgasser. Det er litt vanskelig å forklare dette i tekst, du kjenner ikke noen som har litt mer peiling da? Lettere å peke og forklare...

Hvis du tar av den store, runde luftfilterboksen, er det lettere å se forgasseren og alle slangene.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal det nevnes at jeg ikke er spesielt drevet i bilmekanikk, så kan du fortelle meg hvor jeg finner vakum-slangene hen? Laster opp noen bilder fra motorrommet.

CIMG1073.jpg

CIMG1074.jpg

CIMG1071.jpg

CIMG1075.jpg

CIMG1076.jpg

CIMG1077.jpg

Bilde nr 4 ser du tomgangsdysa å blandingsskruen, det skal klikke i tomgangsdysa når du setter på tenningen, den med ledningen på. Skru blandingsskruen helt inn å ca 2 runder ut.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjekk tomgangsdysa,skru den ut og rens den/blås rein eller bytt den og skjekk ledningen at det ikkje kan være brudd i den,,skal være en til kabelsko tilkobling lengre bak på ledningen..sjekk at den sitter orntlig i hverandre..har vertfall det på min...eller sjekk koilen,broderen min sin kadett daua når motoren blei varm eller ka det var og da var det koilen som var dårlig..og det var en sånn som du har..

vist ikkje det er det har du kansje samme problem som eg har..at du må få stillt inn stiften/tenninga på nytt, og få bytta kondensatoren på fordeleren,eller bare bytte alt ut til nye tenningsdeler,,tennplugger osv..

og sjekk om den slangen som går fra fordeler inn til forgasseren er hel

man lærer av feil;)

Endret av Einart

79 Opel Kadett C 79mod 2.2

79 Oldsmobile delta 88

01 Omega b2 bruksbil

77 Opel Kadett C 77mod Caravan *solgt*

79 Opel Kadett C 79mod 1.2n *solgt* Opel kadett C 78mod r.i.p Kadetteinart@yahoo.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider