Gå til innhold

lyd inn i andre giret

Ranger emnet


hanos

Anbefalte innlegg

Hei,

 

 

har akkurat kjøpt en golf 96 mod. Når jeg setter den inn i andre gir lager den en sånn skrape lyd, høres ut som jeg ikke holder clutchen helt inne eller noe sånt. Hvis jeg setter den forsiktig inn så går det fint, men kan bli litt dumt i kryss og rundkjøringer noen ganger, for må liksom sette den i fri først, også derifra til andre giret.

 

Er dette farlig? Noe som evt. kan utvikle seg til noe verre? Hva skal til for å ordne det, og hvor mye vil det koste, sånn ca?

 

Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okei da skal jeg prøve å bytte oljen, men noen som kan sparke meg litt i riktig retning på hvor man gjør det? har ikke så mye peiling på akkurat bil, men jobber med "olje" ellers, så hvis noen bare forteller meg hvor jeg tapper og fyller, og om det er en indikator på når det er nok, så tror jeg at jeg skal klare det :)

 

Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det akkurat når du drar spaken til 2gir at den lager lyd, eller lager den lyd når du kjører i 2gir også?

 

Hvis det er førstenevnte så er syncroringen defekt. Pleier å skje med de kassene i Golf om du har vært hardhendt med kassa når olja er kald

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er bare akkurat i det jeg drar over til 2. gir.....men hvis jeg gjør det virkelig rolig kommer ikke den lyden.....hva gjør man hvis det er det du sier da? må hele byttes? og er det "farlig" ?

Defekt syncroring.

Du kan bytte den, men det bør du ikke begynne på selv. Billigste blir vel å dra på høggern å finne en kasse.

 

Kan jo seff kjøre med den som det er, bare du er forsiktig når du girer til 2gir.

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er standard symptom på utslitt synkroniseringsring. Helt utrolig at det trengs 10 innlegg på et bilforum for å si det.

 

Lyden kommer fordi synkroniseringen er utslitt og ikke klarer å sette samme turtall på to tannhjul som skal inn i hverandre. Antakelig har nåværende eller forrige eier vært uvøren med giringa. Å "kaste inn" neste gir sliter unødig på girkassa. Vent heller med å gire til girspaken lett glir inn i neste gir. Eventuelt kan du dobbeltkløtjse og mellomgasse for å få samme turtall på de to tannhjulene som skal inn i hverandre.

 

Det er mulig å fikse, men det er billigere (les: mindre dyrt) å bytte hele girkassa.

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår