Gå til innhold

varmegang i gammel 1.5 diesel passat

Ranger emnet

Pudding

Anbefalte innlegg

Heisann..

Har et problem med en gammel ener Diesel VW passat.

den har en 1.5 liters 50 hester motor og ingen turbo.

Problemet er at den blir varm...

eller jeg vet ikke om den blir varm, men tempraturmåleren inne i bilen, flyr liksom opp på full varme innimellom når jeg kjører..

også blinker det et sekund i varsellampen for varme.. også går tempraturen ganske raskt ned igjen med en gang...

jeg tror da kjølevifta starter men er ikke sikker....

Har videofilmet hvordan den oppfører seg og skal prøve å fixe noe om noen kunne se...

Sliter litt med å løpe ut å høre om vifta virkelig går på den da jeg har litt få folk til å "hjelpe" meg...

Men iallefall den har akkurat på minimum på ekspansjonstanken med kjøleveske

og kjølevesken er helt fin og blå i fargen, og tåler bra tempreatur..

Når den har fått kjørt litt og er ordentlig varm så utvider vesken seg litt og da er nivået på ekspansjonstanken akkurat på max streken....

alt virker greit her...

Men også når jeg åpnet radiatoren var det en rar plast dings neddi der.. og så bilteknisk som jeg er tok jeg den ut og lurer litt på hva det er for noe.. tok et bilde av den..

pass_ukjent.jpg

ødelegger jeg bilen ved å ta denne rare saken ut må noen virkelig si i fra til meg litt raskt ;)

Men einer passaten har for liten radiator

og den er større på modellen etter...

bare liker ikke at den flyr opp på varmen slik hver 30'ende minutt når jeg kjører eller noen ganger da et par ganger etter hverandre med 5 min mellomrom (etter 30 min)

Ellers ligger den litt over midten ganske stabilt på varmen når den først har blitt varm, og det virker forsåvidt rigktig..

det er ikke hatt på noe radiatortettings guffe for væsken så helt fin og grei ut..

mine tanker og ideer:

spyle/ rense kjølesystemet.. aner ikke hvordan jeg skal gjøre det men har sett noen produkter for det.. og siden bilen har gått over 400 000 tror jeg nok det er en ting...

luft i systemet? - det virker ikke som den faktisk blir veldig varm.. har ikke får løpt ut å kjent på, men den drar fortsatt bra

og den smelter ikke snøen rett over motoren på panseret unaturlig fort liksom.....

defekt eller utslitt sensor for varmen.. - enda en sannsynlig årsak, men hvor sitter denne sensor, og er den dyr å skaffe og lett å bytte? må ta en kikk her også.. :)

all hjelpene råd mottas med stor takk! :D

mvh

Tor Morten

Ett bilde sier mer enn 1000 ord, en video sier mer enn 1000 Bilder...

Driftfun.com

LS1 200sx s13 under konstruksjon...

www.gunstig.no <-Bilvideo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Pudding

Heisann..

pass_ukjent.jpg

ødelegger jeg bilen ved å ta denne rare saken ut må noen virkelig si i fra til meg litt raskt ;)

mvh

Tor Morten

den er for å lage virvler i vannet.. dagens biler bruker vel mer og mer slikt.. om du tar den ut, skal ikke dette få så veldig rar betydning heller....

Firmaer/Privatpersoner: Har du/dere en Problembil som dere sliter med å få i orden? og som kommer tilbake med samme feil gang på gang? :) ta kontakt. Er mobil og kan komme!! Ikke nøl med å kontakt meg, da sparer du penger/tid og irritasjon!! Garanterer at feilen rettes i Turbohastighet!! gticars@start.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider