Gå til innhold

EU godkjenning

Ranger emnet


Eiwind

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg mistenker at bilen jeg kjøpte av forje eier, har blitt eu godkjent uten at den egentlig er det.

 

DVS , "kompis" godkjenning..

 

Har pratet med flere som har stusset på hvordan bilen i det hele tatt har kommet igjennom uten EU godkjenninga med så få merknader..

 

Hva syntes dere jeg burde gjøre ?

 

Er ikke "kompis" godkjenning veldig hardt å bli tatt for?

 

 

Eiwind

Audi A4 - 1996 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Jeg mistenker at bilen jeg kjøpte av forje eier, har blitt eu godkjent uten at den egentlig er det.

 

DVS , "kompis" godkjenning..

 

Har pratet med flere som har stusset på hvordan bilen i det hele tatt har kommet igjennom uten EU godkjenninga med så få merknader..

 

Hva syntes dere jeg burde gjøre ?

 

Er ikke "kompis" godkjenning veldig hardt å bli tatt for?

 

 

Eiwind

 

Hva er feila på bilen da?

 

Kompis godkjenning kan svi for både han som gjorde det, og bedriften. Vanlig straff for bedriften er vel ca 6 mnd "utestengelse", dette er noe bedriften taper endel penger på, da EU er "lett tjente" penger.

 

Men når var bilen EU ok, og hva er feilene på bilen nå?

 

Selv om en bil er EU godkjent, så betyr det ikke at bilen er så god som splitter ny, bare at den er teknisk forsvarlig å kjøre.

-Subaru Impreza WRX "STi" 01'

-Subaru Impreza WRX 01'

http://www.dlgracing.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å ta en telefon til SVV å høre om de vil kikke på bilen det, finner de ting som åpnebart ikke burde vært godkjent og det er sannsynlig at bilen var slik når den ble godkjent så er det trøbbel for de som har tatt kontrollen.

Hva er tingene et gjelder, og hvor lenge før du oppdaget det var den godkjent med det.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Jeg mistenker at bilen jeg kjøpte av forje eier, har blitt eu godkjent uten at den egentlig er det.

 

DVS , "kompis" godkjenning..

 

Har pratet med flere som har stusset på hvordan bilen i det hele tatt har kommet igjennom uten EU godkjenninga med så få merknader..

 

Hva syntes dere jeg burde gjøre ?

 

Er ikke "kompis" godkjenning veldig hardt å bli tatt for?

 

 

Eiwind

 

Du har misforstått hvordan EU-kontroll fungerer. Det er kontroll for tilstand akkurat på det tidspunktet kontrollen ble foretatt. Bilens tilstand dagen før eller dagen etter er av null interesse. At du har oppdaget masse feil lenge etter kontrollen er helt irrelevant.

 

Hvis du skal klage på foretatt EU-kontroll, så må du oppsøke annen kontrollinstans (f.eks. Statens vegvesen) øyeblikklig, helst samme dag. Jeg forstår av ditt innlegg at det har gått lang tid siden EU-kontrollen ble utført. Da er det meningsløst å klage på bedømmingen, fordi du har kjørt og slitt bilen i mellomtiden. God jul.

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at mye kan ha skjedd siden EU godkjenningen, som var for 2 mnd siden, men forsattt

 

Ting jeg stusser på er:

 

- Xenon lykter - Ikkenoen papirer på de

- Senkesett - Ikke framlagt noen TUV papirer

- Brekk som knapt fungerer ( Har knapt fungert siden jeg kjøpte)

- SÅ slitte dekk at de ikke ville blitt godkjent..

 

Han sa at "bilen er eu godkjent, så da er alt lovelig"

 

Men forsatt, ble bilen EU godkjent dagen før jeg kjøpte den. Dvs midten av juni men den ble ikke tatt i bruk før midten av juli.

 

 

Opp til flere personen har sett bilen , og har stusset veldig på at den ble eu godkjent for 2 mnd siden.

 

Eiwind

 

 

og buskmann... Jeg tenkte ikke mest på slite deler nå , men lykter og senkesett. Ikke vær så rask til å bedømme ;)

Endret av Eiwind

Audi A4 - 1996 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, hva er galt med å ha en bil som er eu ok med xenon og senk? Dette er ting som folk blir sure for når det blir oppdaget på eu-kontroll og får 2er feil. Senkesett er det ikke alltid at kontrollfolkene ser/ bryr seg om. Så lenge det ser forsvarlig og alt er ok, så går det som regel igjennom. Xenon ville nok kontrolløren satt opp som feil, men vil ikke klage om det gikk igjennom. Hvis du vil ha det bort tar det max 10 min og fjerne det.

 

Husk at mønsterdybden på dekket er min 1,6mm i hovedsporet! Men bilen kan jo også være godkjent med andre dekk, tar jo 5 min å bytte.

 

Brekket skulle kanskje ikke vært godkjent, men det kan hende det ble godkjent med noe jallamekk. Uansett er jo wirestramming fort gjort.

 

Er dette alt du har å klage på? Vil ikke si at dette var store saker...

77 Datsun 280z, 09 BMW E90 320d, 95 MB W124 E320, 40 BSA M20

X88 MB 230CE, X 89 MB 230CE, X 92 MB 190E (RIP), X 85 MB 190E 2,3 16V, X 94 Audi 80 (RIP), X 99 Opel Astra, X 42 BSA M20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xenon og senk var montert på under EU kontroll.

 

Skjønner at mange kanskje syntes det er digg å få en "kompis kontrolL" så bilen kommer igjennom.

 

Men går bare utover meg om jeg blir stoppa i teknisk.. Noe det er mye av i lillestrøm og omegn...

 

Men hele greia er at selgern oppgir informasjon som bare er bullshit! Og hvis det har seg sånn at senk og xenon er ulovelig, er nok kanskje noe mer som ikke er godkjent og da? Hadde den på bokk, og så noe jalla mekk under på forstillinga..

 

h

Audi A4 - 1996 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ingenting å komme med, ettermont xenon er så og si alltid ulovlig, senk skal stå i vognkort, dekka blir godkjent om de er over 1,6 mm og alt dette er fikset på kort tid, brekket kan ha vært akkurat bra nok under godkjenninga, eller blitt brukt heftig rett etter.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ingenting å komme med, ettermont xenon er så og si alltid ulovlig, senk skal stå i vognkort, dekka blir godkjent om de er over 1,6 mm og alt dette er fikset på kort tid, brekket kan ha vært akkurat bra nok under godkjenninga, eller blitt brukt heftig rett etter.

 

 

Og ved det mener du ?

Nei brekket har ikke blitt brukt, da det nesten ikke har fungert :p

Selv MAX opp på grus , låser de ikke en gang..

Audi A4 - 1996 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår