Gå til innhold

min octavia 1,9tdi 4x4 2003.

Ranger emnet

j_wold

Anbefalte innlegg

så da har jeg altså kjøpt noe annet enn landrover på maaange år :omfg.

åssen skal det gå med meg ? ikke daglig sjekk av bilens væsker, ikke ukentlig vedlikehold og heller ikke månedlig reperasjoner. jeg kommer til å kjede ræva av meg :zzzz:...

noe må det da være å finne på med disse bilene også, sånn utover å hold de på veien ? hva med å heve den ? :cool: jeg er vant til å sitte en meter over bakken, og fant det fryktelig skummelt å sitte med ræva helt nedpå bakken... subber jeg nedi ? får jeg gnagsår av det ? :wonder:

og lyden... er tydeligvis noe leftovers fra kommunist tiden:shake. hva kan man få til uten å fylle bilen til randen og tømme sparekontoen ?

jeg er husets "autoriserte" mekaniker, men har aldri skrudd på sånne moderne greier som dette. begreper som motorstyring og diagnose er for meg forbundet med skiftenøkkel og stetoskop. hva må jeg ha av stæsj ? jeg har sett noe "vag-com" greier til 299,-. er det alt jeg trenger ?

"more grunt" har jeg før gjort mekanisk, større ic, friere eksos, høyere turbotrykk og pumpejustering. her ser jeg det åpner seg en ny og spennende verden... med stor potensiell kontotømming. er billige greier på ebay til "ingen penger" trygt ? link

hva har jeg kjøpt ?

vognkortet sier 1,9 tdi 74kw førstegangsreg desember 2003. understellsnummeret er TMBKS21U138689228. har jeg da 2003 eller 2004 mod ? kan jeg se forskjell ? hva slags haldex er det ? er det noe standardfeil eller annen morro jeg bør vite om ? har jeg noe stæsj som ikke er standard ?

deler. hvor handler man deler billig ? er f.eks regreim fra biltema kvalitetsmessig trygt ?

litt bilder.

DSC_3124.JPG

DSC_3085.JPG

DSC_3070.JPG

DSC_3105.JPG

DSC_3065.JPG

morroa kostet 150k og jeg føler selv jeg har fått mye bil for penga. men kjenner jeg meg selv rett så har jeg vel driti på draget:pimp.

i garasjen: land rover 88" 1959. range rover 1978, land rover discovery 1994, skoda octavia 1,9 4x4 2003.

har du gammel bil og sprek kjerring har du alltid nok å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og gratulerer med ny bil,

veldig fine biler med lite feil dette her, hvis du kjører mer eller mindre normalt subber du nok ikke nedi noen steder,

Jeg ville ikke anbefalt deg og kjøpe noe chip boks på ebay, da hadde jeg heller dratt til chipsenteret dot no og gjort jobben trydt.

Jeg ser du har Elegance utgaven av skoda som er godt utstyrt, (har samme selv, bare automat) jeg vet ikke hva du liker ang bil så jeg vil ikke anbefale deg og gjøre noen ting før du eventuellet har skrivd om du har noen planer for bilen, jeg tror du har gjort et godt kjøp :) noe jeg ikke har sett på så mange skodaer er multifunksjonsratt, og det ser jeg du har :D

Ole

Toyota RAV4 2.0 automat

Skoda Octavia 1.9 tdi automat (solgt)

Skoda Octavia 1.8 Turbo (solgt)

Sjekk ut mini SUV`n vår :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen ser fin ut den! Tror du blir fornøyd jeg. :)

Ikke den sprekeste motoren,men det spørs jo litt på hva man trenger og...

Ang bla reg.reim,vil jeg anbefale orginal,kan være en grunn til at det er forskjell på prisen...viktig å merke seg ved skift av reg.reim på en slik motor er at det trengs div spesialverktøy og kont av dieselpumpens verdier må avleses med diagnosetester for å få korrekt justering.

2001 Skoda Octavia Elegance 1,8T 4x4, 1965 Buick Skylark 2dr HT,

1981/1982 Skoda 105L (prosjekt) http://www.bilforumet.no/skoda/215354-skoda-105-a.html

"Lille Gul" http://www.bilforumet.no/annet-bilrelatert/213207-kids-ride.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang bla reg.reim,vil jeg anbefale orginal,kan være en grunn til at det er forskjell på prisen...

generellt så er min oppfatning at prisforskjellen mellom original og uoriginal er hovedsaklig fortjeneste. men så var det det med registerreim da... konsekvensen av å kjøpe eller gjøre feil er liksom litt drøy.

viktig å merke seg ved skift av reg.reim på en slik motor er at det trengs div spesialverktøy og kont av dieselpumpens verdier må avleses med diagnosetester for å få korrekt justering.

spesialverktøy som i dyrt og originalt eller ettellerannet fra biltema ? diagnosetester som i "vag com" til 299,- eller verksteddiagnoseutstyr til prisen av en helt grei octavia ?

så var det hva jeg skal gjøre...

#1 lyd. er det noen som har brukt rommet til venstre i baggasjerommet som sub-kasse ? tanken på å få til noe greit uten å ta verdifull plass er forlokkende.

#2 dekk. finnes det offroad dekk i så små størrelser ? det er liksom ikke helt meg med sånne gatedekk..

i garasjen: land rover 88" 1959. range rover 1978, land rover discovery 1994, skoda octavia 1,9 4x4 2003.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#1 jeg tror ikke det er noen som har laget om de rommene på sidene til no sub eller høytalere, tanken har vært der, men jeg kom fram til at det ble for lite og, veldig mye kødd hvis en pære ryker i bak lykta. sett heller inn en kasse eller bygg opp gulvet ditt, og ha en kasse under der :)

#2 jeg er usikker på om det er noe sånne dekk og få tak i, det gjør det helt sikkert, men trenger du virkelig det?

Ole

Toyota RAV4 2.0 automat

Skoda Octavia 1.9 tdi automat (solgt)

Skoda Octavia 1.8 Turbo (solgt)

Sjekk ut mini SUV`n vår :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

generellt så er min oppfatning at prisforskjellen mellom original og uoriginal er hovedsaklig fortjeneste. men så var det det med registerreim da... konsekvensen av å kjøpe eller gjøre feil er liksom litt drøy.

spesialverktøy som i dyrt og originalt eller ettellerannet fra biltema ? diagnosetester som i "vag com" til 299,- eller verksteddiagnoseutstyr til prisen av en helt grei octavia ?

så var det hva jeg skal gjøre...

#1 lyd. er det noen som har brukt rommet til venstre i baggasjerommet som sub-kasse ? tanken på å få til noe greit uten å ta verdifull plass er forlokkende.

#2 dekk. finnes det offroad dekk i så små størrelser ? det er liksom ikke helt meg med sånne gatedekk..

Verktøyet er nok ikke så dyrt,er noen låsepinner og plate for å låse dieselpumpa og kamaksel/veivaksel.

Jeg er ikke kjent med om vag com leser av verdiene for dieselpumpa,om den gjør det kan den trolig brukes.

Jeg skal bygge basskasse i sideveggen bak,har laget ferdig en kassemal i papp,venter i grunnen bare på nytt element og forsterker før jeg begynner å bygge.

2001 Skoda Octavia Elegance 1,8T 4x4, 1965 Buick Skylark 2dr HT,

1981/1982 Skoda 105L (prosjekt) http://www.bilforumet.no/skoda/215354-skoda-105-a.html

"Lille Gul" http://www.bilforumet.no/annet-bilrelatert/213207-kids-ride.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tilgi meg min uvitenhet..

men min forum-verden er generellt fyllt av hyggelige mennesker fra alle samfunnslag, hvor meningsutveksling er basert på forståelse for andres oppfatning av hva som er fint og bra. vi har ulikt utgangspunkt for hva vi kan og hva vi vil med bilene våre. og vi hjelper hverandre videre i det vi trenger.

med i overkant av 4000 forumposter på lrforum.com så påstår jeg glatt at jeg kan forumetikette, og med 7 gamle landrovere på baken så har jeg skrudd det som er mulig å skru. inklusive total motoroppbygging og rustsveising til helvete og hjem igjen.

min intensjon med å komme hit var å møte hyggelige mennesker med konstruktiv erfarings og meningsutveksling, med ett for meg nytt bilmerke og ukjent spennende verden.

hvis "cosworth87" sine holdninger og måte å møte en nykommer på er representative for dette forumet så vil jeg benytte anledningen til å takke for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis "cosworth87" sine holdninger og måte å møte en nykommer på er representative for dette forumet så vil jeg benytte anledningen til å takke for meg.

På ingen måte. Man vil alltid møte noen slike tilfeller på et gratis forum, men jevnt over er det veldig hyggelig her inne. :popcorn

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

av en eller anen grunn må jeg bare si LOL til hele denne tråden

Du er helt utrolig, sorry meg. Jobber du virkelig på skoda? eller er du utplassert VGS mekk elev på 16 år?

Du sier du bare vil spare han penger, men det er kanskje viktig å begynne med en spydig, arrogant og utrolig barnslig innlegg for deg?

Jeg vil helst ikke fyr oppunder ang dette, men jeg begynner å bli merkelig lei av de negative og nedsettende innleggene dine. Ser fram til den gangen du faktisk kan komme med noe positivt til folk som vil gjøre noe annet enn å sette på rs-front og 16-17" felger. Om det så skulle bli vanskelig å komme med noe positivt, smaken er jo tross alt som baken, vær da heller vennlig å hold kjeft...

Endret av acoupe

2002 Audi A6 TQ

1887 VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider