flyfaen Skrevet September 4, 2009 Rapporter Share Skrevet September 4, 2009 (endret) Tja Har holdt på med et prosjekt i noen år nå som har hatt veldig lite framgang, delvis fordi det er et ganske ambisiøst og omfattende prosjekt, men også fordi tid og økonomi ikke har strukket til. Har hatt en tråd om prosjektet på et annet forum en stund, men først nå har det blitt såpass seriøst og kommet på en slik "kurs" at jeg føler jeg kan tørre å legge det ut her også. Bare så det er sagt så er dette et langtidsprosjekt som GARANTERT ikke blir ferdig over natta, så folk må bare smøre seg med tålmodighet. Jeg tar også ting rolig og begynner nokså uortodoks med at jeg bygger motor først og bil rundt etterpå, dette fordi motoren er kjernen i prosjektet og den avgjør også hvordan ting kommer til å bli. Men har selvsagt også en plan for det hele. Er også flymotortekniker-lærling, og er "litt" petimeter av meg. Visse ting har jeg tenkt å holde litt for meg selv intil det blir lagt ut i form av oppdatering og håper folk ikke blir skuffet av den grunn ;) Som kanskje noen skjønner ut fra tittel, så dreier det seg om 5 sylindre i en Volvo 740. Ikke noe uvanlig i grunn, men med min egen vri ;) For å holde introen på en behagelig lengde avslutter jeg med noen stikkord som burde gi en passelig oversikt om hva det dreier seg om: Breit register. Tvangsforing. Lett, lav og brei. Kjøreegenskaper. Føl dere velkomne til å gi kritikk, men vær grei og hold det saklig. Kommer også til å legge ut bilder av det som blir gjort, men skal prøve å ikke dunge ned tråden med en "fantasillion" bilder som de som ikke har så kjapp linje kommer til å irritere seg over. #1 (04/09/09) Vel siden dette er så langt som jeg har kommet, så får dette regnes som starten, da det ikke er så mye mere som er gjort enn at motoren er demontert og vasket fra før av. Vel det som er status nå er; at de orginale sylinderforingene er borret ut til fordel for å få plass til nye som er tykkere og av et litt mere spennstig materiale. Har også sand/pulverblåst blokka, da den skal lakkes. Er på Luftforsvarets Skolesenter Kjevik og tar fellesfag for tiden og har derfor begrensede muligheter til å få gjort så veldig mye, men har allikevel klart å dra med meg blokka ned hit fra helt nord i Nordland :P Bilder: MVH #2 (06/09/09) Vel da har jeg fått grunnet blokka mi og den skal lakeres i sølv-metallic om ikke lenge. Det jeg har grunnet blokka med er en "flygrunning" altså grunning som er sertifisert til å brukes på luftfartøy. Det er en tokomponent epoxygrunning som er spesiallaget for bruk på alu.legeringer. Skikkelige kraftige saker er den og, så åndedretsvern er på sin plass! Noen bilder av resultatet! Mvh #3 (09/09/09) Har fått på første lag med sølvfarge, jeg og blokka har også hatt en heisatur ned i smøregrava, men det gikk bra med begge, blokka fikk seg en kakk (kan ses på bilde nr. 2) men det lar seg reparere. Mvh #4 (12/09/09) Nå har blokka fått sitt siste lag med lakk, og skal sendes nordover til uka... Dere kan også se skaden på bilde nr. 2 helt til venstre i bildet/på blokka. Endret September 12, 2009 av flyfaen Oppdatering Siter 740 bruksbil: B230F med 11:1, KG004, porting og heimsnekkra eksos. Bil/motorbygge på gang. Sersjant/lærlingebefal @ Motorverksted Andøya flystasjon (skrur motor på Orionflyene) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
luigi Skrevet September 5, 2009 Rapporter Share Skrevet September 5, 2009 ser bra ut:) få noen bilder av selve bilen og:) +får fin Ryddig tråd! Siter MVH Raymond Myrland 940 front ønskes. 960 intriør ønskes. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
flyfaen Skrevet September 5, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 5, 2009 (endret) ser bra ut:)få noen bilder av selve bilen og:) +får fin Ryddig tråd! Hehe... hvis du absolutt må se bilder av en mørkblå sliten 7førr så kan jeg alltids slenge opp et bilde eller to, men er jo ikke den jeg kjører rundt i nå som motoren skal inn i da :P Takk skal du ha. Har selv irritert meg over ganske knotete tåder, så tenkte jeg skulle spare andre for det samme;) Har ingen bilder av den i vasket utgave, men de funker vel fordetom? Porta og planet topp med KG004 kam og 11:1 i komp. Heimsnekkra eksos i 4-2-1 utgave... Endret September 5, 2009 av flyfaen Legge inn bilder Siter 740 bruksbil: B230F med 11:1, KG004, porting og heimsnekkra eksos. Bil/motorbygge på gang. Sersjant/lærlingebefal @ Motorverksted Andøya flystasjon (skrur motor på Orionflyene) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
flyfaen Skrevet September 6, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 6, 2009 (endret) Har epoxygunnet blokka i dag, bilde oppdatering i første post. Endret September 6, 2009 av flyfaen skriveleif Siter 740 bruksbil: B230F med 11:1, KG004, porting og heimsnekkra eksos. Bil/motorbygge på gang. Sersjant/lærlingebefal @ Motorverksted Andøya flystasjon (skrur motor på Orionflyene) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
flyfaen Skrevet September 7, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 7, 2009 Hadde egentlig tenkt å lakke blokka i dag, men må nok vente noen dager til slik at epoxygrunninga får herdet skikkelig! Siter 740 bruksbil: B230F med 11:1, KG004, porting og heimsnekkra eksos. Bil/motorbygge på gang. Sersjant/lærlingebefal @ Motorverksted Andøya flystasjon (skrur motor på Orionflyene) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
flyfaen Skrevet September 9, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 9, 2009 Oppdatering i førstepost! Siter 740 bruksbil: B230F med 11:1, KG004, porting og heimsnekkra eksos. Bil/motorbygge på gang. Sersjant/lærlingebefal @ Motorverksted Andøya flystasjon (skrur motor på Orionflyene) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
flyfaen Skrevet September 12, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 12, 2009 Liten oppdatering i førsteposten! Siter 740 bruksbil: B230F med 11:1, KG004, porting og heimsnekkra eksos. Bil/motorbygge på gang. Sersjant/lærlingebefal @ Motorverksted Andøya flystasjon (skrur motor på Orionflyene) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
luigi Skrevet September 16, 2009 Rapporter Share Skrevet September 16, 2009 din bil var jo kliss lik min :) går det noe godt med porta toppen og grenrøret? Siter MVH Raymond Myrland 940 front ønskes. 960 intriør ønskes. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
flyfaen Skrevet September 16, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 16, 2009 din bil var jo kliss lik min :)går det noe godt med porta toppen og grenrøret? Merkbart bedre! Men tar ikke av akkurat xD Men så har jeg hevet kompresjonen, og puttet i en KG004 kam (tilsvarer Volvos K profil) i tilleg til portinga og grenrøret. Når 215 på speedo med mitt oppsett. Dog med stempelringer som praktisk talt ikke eksisterer! Siter 740 bruksbil: B230F med 11:1, KG004, porting og heimsnekkra eksos. Bil/motorbygge på gang. Sersjant/lærlingebefal @ Motorverksted Andøya flystasjon (skrur motor på Orionflyene) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
flyfaen Skrevet April 20, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 20, 2011 Oi! lenge siden jegvar her sist :p Vel har fåregått mye siden sist innlegg her gitt (dog ikke så veldig mye på turbokompressorn) har begynt å bygge meg ny bruksbil. Er ikke så mye her inne lengre, så for de som evt. vil kan de stikke innom vccn.no. Siter 740 bruksbil: B230F med 11:1, KG004, porting og heimsnekkra eksos. Bil/motorbygge på gang. Sersjant/lærlingebefal @ Motorverksted Andøya flystasjon (skrur motor på Orionflyene) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.