Gå til innhold

Spørsmål ang. bytte av ECU/Hjernen

Ranger emnet

Monthy

Anbefalte innlegg

Må kanskje bytte hjernen på min '97 ford mondeo og lurer da på om hvis jeg får en ecu fra høggern, vil det fungere på bilen? Kan jeg f.eks bruke hjernen fra en mk1 mondeo eller fra en '99 mod. mondeo? noe annet man må passe på ved bytte utenom å koble ifra batteriet?

Og til sist hvor mye vil dette koste sånn ca.?

Ble litt mye men håper det går greit.

Takker for svar :)

- Skoda Roomster 1.9 TDI Sport alt utstyr 2007

- Suzuki "lynet" Swift GS '92 mod. VRAKET

- Mondeo 2.0 Zetec '97 mod. stasjonsvogn TIL SALGS!

- Peugeot 106 SOLGT

- Simson S50B1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mk2 har en litt annen software, men det fungerer med mk1 hjerne.

Men hvis du har en bil med startsperre(PATS) vil denne bli borte. Og har du ikke PATS bør du ta en hjerne uten. Har du PATS og tar en annen hjene med PATS må du ha med nøkkel fra den bilen. Ev kan Ford kode om nøklene du har.

Foruten PATS så trengs det ingen programmering av en brukt hjerne

Har forøvrig en 97 1,8 hjerne uten PATS liggende

Men hva er problemet med den du har?

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har som sagt bare mistanke om at ecu er fukka. bilen vil rett og slett ikke starte. bensinpumpen sviver ikke men når jeg kobler 12V direkte på pumpen så sviver den. skal bytte tenningsrele'et, pumperele'et og så må jeg bytte lysbryteren i dashbordet siden jeg har mistanke om at den kortslutte når jeg betjener den. bilen sviver helt fint, slo av lyset og da døde motoren og. og siden det er det ikke mer liv igjen i bilen. har alltid vert noe kødd med lysbryteren. er så jævli frustret at jeg har lyst å dytte bilen i sjøen...

- Peugeot 106 SOLGT

- Simson S50B1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn med en lysbryter du

er det mye kødd med de lysbryterne? så at to av kontaktene til tenningsrelet var litt svidd/brunaktige i den hvite plasten i hovdsikringsboksen. hvor mye koster en ny lysbryter hos ford? har både tåkelys framme og bak. og releene hvor mye ligger de i pris?

- Peugeot 106 SOLGT

- Simson S50B1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

feilsøkte videre idag og fant ut at det ikke er noe styrespenning til drivstoffpumpereleet. en sjap titt i Haynes manualen avslørte at styrespenningen er koblet med noen forskjellige ventiler, fuel injectorene og ECU. Hva tror dere? Må jeg bytte ECU'en? Fikke heller ikke start på den da jeg tyvkoblet drivstoffpumpereleet. Byrde jeg kjøre diagnose på den først? bor langt vekke fra noen form for bilverksted så tror ikke jeg kommer meg bort dit. har de som regel utsyr som kan tas med ut i felten? ble kanskje litt mye nå men men. :)

takker for svar :)

- Peugeot 106 SOLGT

- Simson S50B1

Lenke til kommentar
Del på andre sider