Gå til innhold

Kjøring med "L"?

Ranger emnet


Mikael1977

Anbefalte innlegg

Nå skal fruen enderlig få seg førerkort så jeg spurte noen folk i går ang dette.

Jeg fikk da til svar at det bare var å få på en "L" bakpå bilen og kjøre ivei...

Men før jeg tar turen ut til IKEA (som alle andre) så vil jeg gjerne vite hvis det er så enkelt!?

 

Jeg har hatt førerkort i 12 år og er laaaangt over 25 ;)

 

Det skal muligen nevnes at jeg har SVENSKT førerkort...kan det by på problemer?

 

//M

Endret av Mikael1977

Octavia vRS

 

http://www.rsklubben.se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal fruen enderlig få seg førerkort så jeg spurte noen folk i går ang dette.

Jeg fikk da til svar at det bare var å få på en "L" bakpå bilen og kjøre ivei...

Men før jeg tar turen ut til IKEA (som alle andre) så vil jeg gjerne vite hvis det er så enkelt!?

 

Jeg har hatt førerkort i 12 år og er laaaangt over 25 ;)

 

Det skal muligen nevnes at jeg har SVENSKT førerkort...kan det by på problemer?

 

//M

 

http://www.trafikkskolene.no/faq.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest dette så blev jeg klokere, men lurer på hva faen trafikkskolen jeg snakket med mente her!?

Ifølge trafikkskolen så var det IKKE noe krav på trafikalt grunnkurs hvis ledsager hadde hatt lappen over 5 år og har passert 25 år.

Ifølge han jeg snakket med så var det bare å lime dit en "L", fikse en ekstra speil å kjøre ivei.

Føler at jeg kanskje må ringe til en annen trafikkskole før jeg tar steget videre :D

 

/M

Octavia vRS

 

http://www.rsklubben.se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest dette så blev jeg klokere, men lurer på hva faen trafikkskolen jeg snakket med mente her!?

Ifølge trafikkskolen så var det IKKE noe krav på trafikalt grunnkurs hvis ledsager hadde hatt lappen over 5 år og har passert 25 år.

Ifølge han jeg snakket med så var det bare å lime dit en "L", fikse en ekstra speil å kjøre ivei.

Føler at jeg kanskje må ringe til en annen trafikkskole før jeg tar steget videre :D

 

/M

 

Mener det er feil. Ikke lenge siden jeg tok lappen selv. cirka 14måneder. Da måtte jeg ha trafikalt grunnkurs og han jeg skulle øvelseskjøre måtte ha lappen i minimum 5 år sammehengende og være over 25år. Måtte ha L og et ekstra speil.

 

Det var det jeg ble fortalt av kjøreskolen jeg øvelseskjørte med(kort fortalt).

 

Det skader ikke å høre med en trafikkskole for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er endringer i krav til trafikalt grunnkurs fra i år:

Fra 1. juli 2009 vil personer som er over 25 år være fritatt for deler av trafikalt grunnkurs. Fritaket gjelder ikke førstehjelp og mørkekjøring. Disse delene må være gjennomført før praktisk førerprøve.

 

Kilde: http://www.vegvesen.no/Forerkort/Foreropplaering/Foreropplaering/Personbil/Trafikalt+grunnkurs;jsessionid=9202be1630d7b5861fcfd6a648b19361eee7b162ca68.e34LaxuRch8Lbi0Mc40

 

__


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er eleven som må ha trafikalt grunnkurs, ikke ledsager.

 

Vent nå litt, så vidt jeg har forstått det riktig så må altså vi som har tatt sertifikatet før dette idiotiske grunnkurset ble obligatorisk ta dette for å være ledsagere under øvelseskjøring når vi fyller tjuefem?

 

Du har jo lappen, dermed kan du trafikkreglene. Det er SELVFØLGELIG ELEVEN som trenger trafikalt grunnkurs, ikke ledsager. De som har somla med å ta lappen, altså er over 25 uten lappen, slipper nå unna deler av grunnkurset.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår