Gå til innhold

Dårlig signal med ny radioantenne

Ranger emnet

Gloms

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg en ny bilantenne som jeg fikk anbefalt. Veldig lett og montere og klokkeklart signal ble jeg lova.

Kjøpte den antenna her:

Transmedia.no - Spillere og tilbehør - Antenner og tilbehør. Og så inn på side 2 der. Den til 175 kroner er den jeg har. (går ikke ann å linke:P)

Monterte den på baksiden av baksetene i min Mazda 323F. Prøvde ut litt forskjellig steder å sette jorda, for å se om det hadde noen innvirkning på mottaket. Men det var veldig varierende fra radiokanal til radiokanal, så jeg endte opp med å bare skru den fast et sted jeg visste det var jord og ferdig med det.

Virka som om det funka fint, men der tok jeg feil. Tenkte at siden jeg gjorde dette på hytta (oppå en topp og inni skauen) var det kanskje ikke så rart at forholda var litt shabby og at det kom til å bli flott her i Oslo. Der tok jeg feil.

Når jeg kjører og prøver å søke inn kanaler bare går spillern fra 88-107 før den begynner på nytt. Den bare ruller rundt. Plutselig kan jeg få inn en kanal. Har hittil bare fått inn P2 og Radio Norge, ingen med veldig godt signal.

Er det noen her som vet hva jeg kan gjøre for å kunne få bedre signal på radioen min?

(Sorry for dobbelpost, ble no kødd med editinga)

Endret av Gloms
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte den antenna her:

Transmedia.no - Spillere og tilbehør - Antenner og tilbehør. Og så inn på side 2 der. Den til 175 kroner er den jeg har. (går ikke ann å linke:P)

Denne?

862_phonocar_8_012.jpg

Kompakt og hendig FM-antenne, beregnet for innvendig montering på f.eks. frontrute bak midtspeilet. Også utmerket for mer skjult montering ellers i bilen når man ikke ønsker synlige antenner på bilen. Innebygget antenneforsterker sørger for tilnærmet like godt mottak som en utvendig antenne.

Monterte den på baksiden av baksetene i min Mazda 323F. Prøvde ut litt forskjellig steder å sette jorda, for å se om det hadde noen innvirkning på mottaket. Men det var veldig varierende fra radiokanal til radiokanal, så jeg endte opp med å bare skru den fast et sted jeg visste det var jord og ferdig med det.

Sett bortfra antenneledningen, hvor mange kabler er det til denne?

Antenner bør ideelt plasseres vekk fra strømkilder, da disse kan forstyrre signalstyrken.

Signalstyrke avhenger selvsagt også av hvilken radio du har, jeg hadde helt elendige signaler inntil jeg byttet spiller.

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er den antenna ja.

Den har 3 kabler:

- Antenne kabel

- Kabel som jeg satt i forsterkern (vet ikke hva den heter, remote kanskje?)

- Jordingskabel

Spillern er ganske ny, så den er det ikkeno galt med. Hadde klokkeklare signaler på den med den orginale antenna (den brakk, er derfor jeg byttet)

Antenna er limt fast på forsterkern, er det det som kan fucke opp signalene? Sa at det var der jeg skulle montere den, og det var ingen som nevnte det til meg da, så trodde det skulle gå fint.

Hjalp dette noe? Er det noen som vet hva som ødelegger signalene mine nå?

Endret av Gloms
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antenna er limt fast på forsterkern, er det det som kan fucke opp signalene? Sa at det var der jeg skulle montere den, og det var ingen som nevnte det til meg da, så trodde det skulle gå fint.

Jeg ville startet med flytte på antennen, montere den i vinduet f,eks.

Som en liten digresjon kan jeg nevne at f,eks Golf 2 16v fikk den karakteristiske takmonterte antennen(16v antenne) fordi motorens coil og fordeler kom for nært den skjermmonterte antennen og skapte forstyrrelser.

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker at vi prøvde å løfte litt på antenna før vi limte den fast, bare for å se om det gjorde noen forskjell. Når vi løfta selve antenna merka jeg ikkeno stor forskjell på signalene.

Men når jeg skulle feste jordinga lette jeg jo etter flere plasser og hørte etter om signalet endra seg fra sted til sted på karroseriet. Der var det ikkeno merkbar forskjell, men merkelig nok fikk jeg bedre signal når jeg tok jordinga opp i lufta. Bare prøvde det for morro skyld og det ga bedre signal. Hva kan det komme av a? (ja, jeg er sikker på at det var jordingskabelen jeg løfta på).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan.

Kan ikke huske du nevnte den skulle monteres på forsterkeren... den vil nok kunne virke inn på mottaket, det er både spoler og "høyspent" i en forsterker.

Blir det ikke bedre med ytterligere testing, får du bare sende den tilbake og få igjen pengene/noe annet, eventuelt prøve en ny.

men merkelig nok fikk jeg bedre signal når jeg tok jordinga opp i lufta.
Loddrette antenner tar inn radiobølger bedre enn skrå antenner. Men at du merket såpass forskjell synes jeg er merkelig åkkesom. Har du brukt en skjøteledning for å rekke frem til radioen?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal prøve meg litt fram nå i helga og se om signalet varierer etter hvor jeg setter anetnna, så får vi se om det blir bedre da.

Hakke brukt no skjøteledning for å komme fra nei. Satt bare antenna i det originale festet som sitter baki bagasjerommet.

Burde jeg ikke gjort det? burde jeg satt den rett i spillern i steden for å bruke original kontakta baki der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

burde jeg satt den rett i spillern i steden for å bruke original kontakta baki der?
Vel, det skulle ikke ha så mye å si, men den originale antennekabelen kan jo ha knekt/røket et sted, så prøv gjerne rett i radioen og se hvordan dét blir. Strøm til antenneforsterkeren tar du jo da rett fra Remote-utgangen isteden.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg kan det være at antenna du har kjøpt trenger en viss motstand i kabelen for gi de beste signalene.

På de bilene jeg har ettermontert antenne har jeg byttet kabel, på den måten vet en helt sikkert at ikke kabelen er skadet eller er plassert i nærheten av noe strømførende.

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det skulle ikke ha så mye å si, men den originale antennekabelen kan jo ha knekt/røket et sted, så prøv gjerne rett i radioen og se hvordan dét blir. Strøm til antenneforsterkeren tar du jo da rett fra Remote-utgangen isteden.

Så det du sier er at jeg kan legge antenna på dash bordet, koble antenna kabelen rett i spiller, fikse jording et sted foran der, og så koble den remotekabelen rett i spillern?

Tror dere det vil funke bedre enn å koble meg på den originale antenna uttaket bak? Det er ikke kabelen som har røket, det er selve pisken som er knekt, nesten helt ved rota, så mottaket med den er dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det du sier er at jeg kan legge antenna på dash bordet, koble antenna kabelen rett i spiller, fikse jording et sted foran der, og så koble den remotekabelen rett i spillern?
Ja. Strømkabelen til antenna kobles til Remote fra spiller (den kabelen som starter forsterkeren).
Tror dere det vil funke bedre enn å koble meg på den originale antenna uttaket bak?
Vanskelig å tro det ene eller andre før du har prøvd... det er en enkel måte å luke ut feilkilder på. Blir det bedre, er problemet originalkabelen eller den forrige plasseringen på forsterkeren din. Blir det like ille, er det noe annet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vippa antenna av forsterkern og stakk den opp mellom hattehylla og baksetene og la den oppå hattehylla.

Starta opp radioen og fikk inn alle muligekanaler klokkeklart.

Var nok bare det at forsterkern forstyrra signalene ja, så skal prøve den i hattehylla en stund og se om det funker. Blir nok bra det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider