zachariassen Skrevet September 10, 2009 Rapporter Share Skrevet September 10, 2009 Noen som vet im det er oljepumpe eller om det er noe annet som er gåent når jeg ikke har trykk på tomgang men har ok trykk på turtall? Siter Kjører børsje med fire ringer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dr Landau Skrevet September 10, 2009 Rapporter Share Skrevet September 10, 2009 Kan være føler, filter eller pumpe. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
zachariassen Skrevet September 10, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 10, 2009 Hmm filter og olje byttet jeg i går. Eneste ut sliter med nå et trykket på tomgang på kald motor. Føler? Til oljetrykksmåleren? Siter Kjører børsje med fire ringer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dr Landau Skrevet September 10, 2009 Rapporter Share Skrevet September 10, 2009 Føler = oljetrykksmåler Beklager at jeg ikke rota hodet til å skrive riktig ord ;) Kan selvfølgelig være pumpa som svikter, eller tett sil også. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
zachariassen Skrevet September 11, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 11, 2009 Mente ikke trykk på kald motor. På kald motor ligger trykket på 4kg. Mente selvfølgelig på varm motor og tomgang. Men hvis pumpa klarer å lage trykk på kald motor og ved turtall på varm motor så er det jo snodig om den tar ferie på tomgang kun på varm motor? Eller er det logisk? Har ikke holdt så mye på med det tidligere.. Men kan det være at sila begynner å bli tett og at når det blir nok trykk så går olja igjennom men når trykket blir lavt som på tomgang så klarer den å holde igjen og bremse trykket? At den gir for mye motstand på lavt turtall? Går det an å rense denne sila? Isåfall hvordan gjøres dette?:s Siter Kjører børsje med fire ringer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetilr Skrevet September 11, 2009 Rapporter Share Skrevet September 11, 2009 (endret) Gjennom sila så suger jo pumpa opp olje. Det har lite med varm/kald motor å gjøre. Men pulserende oljetrykk kan være ett tegn på sil som er i ferd med å tette seg. Oljen blir varm og tyntflytende så kan det være at oljepumpa er slitt og den greier ikke å holde samme trykket. Den greier å levere trykk på turtall med tynn olje da hastigheten i pumpa øker. Kan også være klaringer i motor som ikke er bra. Har en ingen ulyder ellers så vil jeg anbefale å skifte oljepumpe. Vil anbefale å undersøke dette raskest mulig uten å bruke bilen. Endret September 11, 2009 av Kjetilr Siter om 100år er alt glemt... viljen dreg halve lasset.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
zachariassen Skrevet September 11, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 11, 2009 Dårlig med ulyder.. Så da blir det vel oljepumpe bytte da.. Siter Kjører børsje med fire ringer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skody Skrevet September 11, 2009 Rapporter Share Skrevet September 11, 2009 Hvis du skal skru selv og ikke MÅ ha det ferdig på dagen kan du jo finne frem en bladsøker måle klaringene i pumpa. Grenseverdier får du fra Haynesboka di eller annen egnet kilde. Jeg målte min pumpe til å være "lagom" innenfor mål og ny oppgradert kosta 1.800kr. Jeg hadde på forhånd kjøpt inn nye råde- og bærelagre i samråd med fagfolk da disse er notoriske for lavt oljetrykk. Det ble bra det, men det skal sies at jeg hadde vært inni der en gang før. For på trykkrøret fra pumpa og opp i blokka hadde en o-ring revnet og lagt seg på høykant slik at halve oljemengden mest sannsynlig ble pumpet rett ut i bunnpanna igjen. Selvgjort er velgjort. Og det er øynene man blir blind på først. :thumb Siter Bilforumet.noSuper Moderatorsier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)Hakkum Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet September 12, 2009 Rapporter Share Skrevet September 12, 2009 Som oftest, så er trykk som man mister sånn du nevner, ett resultat av dårlige lager i motoren, veivlager, rådelager, kamlager etc. men kan og være oljepumpa, har du målt aktuelt trykk? Hva slags bil er det? Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.