Gå til innhold

Oljetrykk

Ranger emnet

zachariassen

Anbefalte innlegg

Mente ikke trykk på kald motor. På kald motor ligger trykket på 4kg. Mente selvfølgelig på varm motor og tomgang. Men hvis pumpa klarer å lage trykk på kald motor og ved turtall på varm motor så er det jo snodig om den tar ferie på tomgang kun på varm motor? Eller er det logisk? Har ikke holdt så mye på med det tidligere.. Men kan det være at sila begynner å bli tett og at når det blir nok trykk så går olja igjennom men når trykket blir lavt som på tomgang så klarer den å holde igjen og bremse trykket? At den gir for mye motstand på lavt turtall? Går det an å rense denne sila? Isåfall hvordan gjøres dette?:s

Kjører børsje med fire ringer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjennom sila så suger jo pumpa opp olje. Det har lite med varm/kald motor å gjøre. Men pulserende oljetrykk kan være ett tegn på sil som er i ferd med å tette seg. Oljen blir varm og tyntflytende så kan det være at oljepumpa er slitt og den greier ikke å holde samme trykket. Den greier å levere trykk på turtall med tynn olje da hastigheten i pumpa øker.

Kan også være klaringer i motor som ikke er bra. Har en ingen ulyder ellers så vil jeg anbefale å skifte oljepumpe.

Vil anbefale å undersøke dette raskest mulig uten å bruke bilen.

Endret av Kjetilr

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal skru selv og ikke MÅ ha det ferdig på dagen kan du jo finne frem en bladsøker måle klaringene i pumpa. Grenseverdier får du fra Haynesboka di eller annen egnet kilde.

Jeg målte min pumpe til å være "lagom" innenfor mål og ny oppgradert kosta 1.800kr. Jeg hadde på forhånd kjøpt inn nye råde- og bærelagre i samråd med fagfolk da disse er notoriske for lavt oljetrykk. Det ble bra det, men det skal sies at jeg hadde vært inni der en gang før. For på trykkrøret fra pumpa og opp i blokka hadde en o-ring revnet og lagt seg på høykant slik at halve oljemengden mest sannsynlig ble pumpet rett ut i bunnpanna igjen.

Selvgjort er velgjort. Og det er øynene man blir blind på først. :thumb

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider