Gå til innhold

Hvordan tune/justere mitsubishi motor?

Ranger emnet


tipetu

Anbefalte innlegg

Har en 1,6L 96 mod Carisma som bruker i overkant av 1 liter på milen!!

 

Hørte at man kunne "rense" gasspjeldet så jeg tok av luftslangen og renset litt, men den drikker fortsatt like mye som en amerikaner. Pluggene er seff også sjekket og de var ok.

 

Noen som har noen tips til hva som bør sjekkes?

Noen som vet hvordan man renser injectorene?

 

Er mest vant til forgasser V8`er og nyere biler som dette må jeg nesten melde pass :-S

 

Setter stor pris på svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første du bør sjekke er om du har noen feilkoder. Ved overdrevent bensinforbruk er det gjerne kjølevannstemperatursensor, lambdasensor eller evt. LMM som det er noe galt med. Hvis du har et multimeter kan du sjekke om bilen lambdaregulerer som den skal.

 

Dyser renses best i ultralydbad mens de holdes åpne med en likestrømskilde og trekker rensevæske "baklengs", men det er en ganske omstendelig prosedyre.

 

Hvis bilen bruker over literen på langkjøring er jeg rimelig sikker på at det er noe galt, men om det er på småkjøring med mye kaldstarter så er det ikke sikkert det er noe unormalt.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første du bør sjekke er om du har noen feilkoder. Ved overdrevent bensinforbruk er det gjerne kjølevannstemperatursensor, lambdasensor eller evt. LMM som det er noe galt med. Hvis du har et multimeter kan du sjekke om bilen lambdaregulerer som den skal.

 

Dyser renses best i ultralydbad mens de holdes åpne med en likestrømskilde og trekker rensevæske "baklengs", men det er en ganske omstendelig prosedyre.

 

Hvis bilen bruker over literen på langkjøring er jeg rimelig sikker på at det er noe galt, men om det er på småkjøring med mye kaldstarter så er det ikke sikkert det er noe unormalt.

 

 

takker for svar, hva motstand skal lambdaen ha da? lå under bilen for noen dager siden og må si at jeg synes den sonden så rimelig ny ut! sikkert byttet nylig! (fikk bilen for 2 uker siden)

 

Hva er LMM? :P forgassere er så mye enklere en kretskort-motor :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lambdan kan ikke motstandsmåles uten videre. Du må måle signalspenningen med motoren i gang. Lambdan har antagelig 3 eller 4 ledninger. Av disse er to stk. forvarming (normalt to ledninger med lik farge). Hvis du har to ledninger til er det normalt den med mørkest farge som er signal. Hvis du kobler deg inn på denne med et voltmeter (uten å koble fra lambdan) og starter motoren skal du etter hvert få et signal som pendler tydelig mellom ~0 og ~0.9V ca. 1 gang i sekundet. Hvis signalet henger på en fast verdi er det noe galt.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for svar, Senere på kvelden kom jeg på at LLM stod for luftmengdemåler hehe.

 

Skrudde opp LLM og blåste ut støv og skitt men synes den så ut som en ganske simpel anordning med kun en liten selenium diode inni!

 

Her er et stemningsbilde haha

 

mitsubishiy.jpg w778.png

 

NB! luftfilteret kjøpte jeg for økonomien sin del!! Den skal visst bruke PITTELITT mindre bensin og det er ikke lyden jeg var ute etter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår