Gå til innhold

Hjelp ved montering av høyttalere

Ranger emnet

Emil Lehne

Anbefalte innlegg

Ja, det merkes uansett. All bass blir nesten borte, og stereobildet blir også litt "rart", i mangel av bedre ord i farta.

"Høyttalerne spiller ute av fase" er begrepet som benyttes når den ene siden er feilkoblet med Pluss og Minus.

hvordan kan man merke om det er feil?
Still Fader framover så kun fronthøyttalerne spiller og lytt litt på bassgjengivelsen. Skyv deretter balansen over til den ene siden; blir bassgjengivelsen nå bedre, har du en fasefeil på én av sidene.
jeg synes det suser fælt i diskantene uansett jeg...
... men den der har nok ikke noe med fasen å gjøre. Kan du beskrive den susingen litt anderledes?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå trår jeg ut på litt usikker grunn da jeg ikke er noen bilstereo ekspert...

Men mener da at det er "ganske" vanlig at tilkoblingene på høytalerene har forskjellig størrelse, altså flatstiftene (i mangel på et bedre ord) ? Og da pleier minusen å være minst...

Dere får hugge huet av meg om jeg er helt på biltur=)

Mvh Dan

- 76` Volvo 245 med femmer og hårføner -

http://www.bilforumet.no/200-serien/219274-daain-s-76-245-a.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men mener da at det er "ganske" vanlig at tilkoblingene på høytalerene har forskjellig størrelse, altså flatstiftene (i mangel på et bedre ord) ? Og da pleier minusen å være minst...

Joda... men når man kobler høyttalerkablene til spillerens ISO-kontakt med klemhylser/sukkerbit/whatever, kan endel glemme en slik detalj. Noen høyttalere har skrutilkoblinger og da kappes originalledningen ofte for å få løse ledningsender, hvorpå man igjen glemmer den lille detaljen med fase.

deathscribe_hatchet_sm.jpg

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det merkes uansett. All bass blir nesten borte, og stereobildet blir også litt "rart", i mangel av bedre ord i farta.

"Høyttalerne spiller ute av fase" er begrepet som benyttes når den ene siden er feilkoblet med Pluss og Minus.

Still Fader framover så kun fronthøyttalerne spiller og lytt litt på bassgjengivelsen. Skyv deretter balansen over til den ene siden; blir bassgjengivelsen nå bedre, har du en fasefeil på én av sidene.

... men den der har nok ikke noe med fasen å gjøre. Kan du beskrive den susingen litt anderledes?

hvis jeg tar øret inntil diskanten høres det ut som det suser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider