Power 68 Skrevet September 14, 2009 Rapporter Share Skrevet September 14, 2009 Har det noe og si at intercooleren er like stor på en bensindrevet turbo bil og en diesel drevet turbobil, eller bør det være større intercooler på en dieselturbo. Da med tanke på å få ut mere krefter? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
buskmann Skrevet September 14, 2009 Rapporter Share Skrevet September 14, 2009 Jo mer luft du skal ha inn i motoren (kubikk pr sekund), jo større intercooler trenger du. En større intercooler gir dessverre mer friksjon og trykkfall. Det gir behov for en større turbo, så det er fordeler og ulemper med alt. Siter Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Power 68 Skrevet September 15, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 15, 2009 Jo mer luft du skal ha inn i motoren (kubikk pr sekund), jo større intercooler trenger du. En større intercooler gir dessverre mer friksjon og trykkfall. Det gir behov for en større turbo, så det er fordeler og ulemper med alt. Takk for svar :thumb. Men er det ikke slik at en større intercooler gir kaldere luft som igjen betyr mere effekt? Hvis en bruker orginal turbo på diesel purka og setter på større intercooler, vil det da gi høyere effekt eller lavere effekt? Da under den forutsetningen av at turbotrykket blir skrudd opp på den originale turboen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
buskmann Skrevet September 16, 2009 Rapporter Share Skrevet September 16, 2009 For å få mer energi ut av motoren, så må du putte mer energi (diesel) inn i motoren. Det finnes ingen snarveier der. Mer diesel krever mer luft for å få en god forbrenning. "Mer luft" betyr i denne sammehengen større volum (liter) eller lavere temperatur (grader celsius). En større intercooler er bare nødvendig hvis den nåværende intercooleren ikke klarer å kjøle luften tilstrekkelig. Det er bare ulemper (effektmessig) ved å bruke større intercooler enn nødvendig. Siter Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Power 68 Skrevet September 16, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 16, 2009 For å få mer energi ut av motoren, så må du putte mer energi (diesel) inn i motoren. Det finnes ingen snarveier der. Mer diesel krever mer luft for å få en god forbrenning. "Mer luft" betyr i denne sammehengen større volum (liter) eller lavere temperatur (grader celsius). En større intercooler er bare nødvendig hvis den nåværende intercooleren ikke klarer å kjøle luften tilstrekkelig. Det er bare ulemper (effektmessig) ved å bruke større intercooler enn nødvendig. Takk for svar:thumb:D På bilen min er det blitt oppjustert mer diesel mengde. Den har et mekanisk innsprutningsanlegg. For å kompensere den økte dieselmengden har jeg justert på mer turbotrykk for å få en bedre forbrenning. Når jeg tramper på gassen ryker det likevel svart. Luftfilteret er nylig byttet. Jeg tror jeg har litt mer trykk å gå på på den originale turboen. Men jeg tror ikke det er vits i å skru på mer trykk før ladeluften blir kjølt ytterligere ned. Dessuten er ikke den originale intercooleren optimalt plasser. Den er plassert ved siden av radiatoren. Under de rådende forhold, er det da noe vits i å sette på en større intercooler for å få mer effekt? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.