Nordhagen Skrevet September 14, 2009 Rapporter Share Skrevet September 14, 2009 Jeg tenkte å lage en tråd om spotlakkering fordi jeg ikke synes det er så lett å finne god informasjon om teknikker på det. Det enkleste er selvfølgelig å lakkere hele paneler eller utover til lister og profillinjer, men hva om det ikke er ønskelig? Her er noen bilder fra en jobb jeg gjorde ferdig i dag. Totalt har jeg brukt ca 3 timer, og det inkluderer følgende: Slipt ned noen dype riper med p80 på eksentersliper (DA) Jevna ut overgang til lakk rundt med p240 (DA) Sparkla én omgang med Presto finsparkel Slipt sparkel med p120 for hånd Slipt sparkel med p240 for hånd Jevnet lakkgrenser med p240 (DA) 3 strøk Presto rustbeskyttende primer, blåsetørt imellom strøk Våtslipt primer med p800 på myk blokk Våtslipt lakk rundt sparkel med p1200 på myk blokk 3 strøk Glasso solid Tornadorød Våtslipt med p1500 skumpads (DA) Våtslipt med p2000 skumpads (DA) Rubba med 3M Extra Fine Rubbing på ullpad Polert med 3M Machine Polish på skumpad Prøvde meg på "back masking" da jeg skulle legge lakken, men fikk allikevel en hard kant. Må kanskje øve litt mer på det. Her er bildene av arbeidet som er spesielt med å jevne ut lakkovergangen: Først overgangen fra ny til gammel lakk før jobben begynte: Etter våtsliping med p1500: Etter våtsliping med p2000, overgangen kan fortsatt sees: Etter rubbing, borte!: Etter polering, hvertfall borte!: Dette er jo selvsagt litt jobb, men det tok som sagt ikke mer enn tre-fire timer inkludert maskering og avmaskering i to omganger, rydding og pistolvask. Jobben ble gjort over tre kvelder. Det siste bildet er litt rart, men det er først og fremst fordi kameraet mitt ser ut til å digge rødt og guffer opp fargen så mye at det kommer en rar struktur i bildet. De to røde flekkene langs taklista er for ordens skyld slipevann jeg ikke oppdaga før jeg tok bildet. Maskeringa mi er bedre enn som så ;-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nordhagen Skrevet September 14, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 14, 2009 OK, et par ting jeg glemte å nevne: p80 var nok litt i groveste laget å starte med siden det var snakk om riper. De var riktignok flere millimeter brede og ganske dype, men denne delen av jobben var gjort på 6 sekunder for å si det sånn... Punkt 9 er litt viktig; her har jeg selvfølgelig slipt rundt primeren, ikke sparkelen, bare så det er klart. Grunnen til dette og poenget med p1200 er at det gir brukbar heft for lakken men tar ikke så grovt at det ikke kan finslipes og poleres vekk igjen etterpå. P1200 er hvertfall så langt jeg kan bedømme den mest typiske grensen mellom matting før lakkering og første steg i våtslip og polering. Hele vitsen var å forberende uttoningsområdet for begge deler slik at jeg kunne slipe og polere vekk overgangen. Før lakkering er overgangene slik: gammel lakk -> p1200-slipt gammel lakk -> p800-slipt primer Så legges lakken med uttoning på området i midten, slik at det dekker over primeren og et lite stykke ut på p1200-slipt gammel lakk, men ikke forbi. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nordhagen Skrevet September 14, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 14, 2009 Til slutt en aldri så liten hyllest til mitt mest dyrebare verktøy. Til alle som vurderer å gjøre lakkarbeid kan jeg på det sterkeste anbefale en eksentersliper av denne typen. Merket Race er det gamle navnet på det som heter Luna nå. Fåes kjøpt bl.a. hos Tools, men det er mange andre merker som lager tilsvarende modeller. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Liland91 Skrevet September 14, 2009 Rapporter Share Skrevet September 14, 2009 Genialt. Siter Mercedes Benz 230te -89 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nordhagen Skrevet September 15, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 15, 2009 Fikk endelig sett reparasjonen i dagslys i dag, og det ser veldig bra ut. Det eneste er at fra en vinkel ser det såvidt ut som jeg faktisk har lagt litt for lite sparkel. Burde nok lagt et dråpestrøk før sliping, så hadde jeg lagt merke til det. Hadde jeg gjort dette for penger hadde jeg gjort det om igjen og fått det helt perfekt. Men det er bare én sær vinkel det er mulig å se det fra, og det er min bil, og det er øvingsbilen min, og jeg er veldig fornøyd:-) Uttoningen er helt usynlig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nordhagen Skrevet September 15, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 15, 2009 Forresten noen som har erfaring med å bruke fade out-tynner, eller fungerer dette bare på fargen, og ikke på klar? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rick Skrevet September 15, 2009 Rapporter Share Skrevet September 15, 2009 utflekkingstynner fungerer fint på klarlakk..! Siter -Why Drive When You Can Drift..- *Nissan SilEighty -92 *Mitsubishi Carisma -96 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nordhagen Skrevet September 15, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 15, 2009 utflekkingstynner fungerer fint på klarlakk..! Interessant. Har du noen forslag til produkt/merke og fremgangsmåte? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BossCat Skrevet September 15, 2009 Rapporter Share Skrevet September 15, 2009 Interessant. Har du noen forslag til produkt/merke og fremgangsmåte? Bruk samme merke utflekkings tynner som du bruker lakk Siter Bilforumet.noModerator: Lakk og Karosseri Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JoCCe Skrevet September 15, 2009 Rapporter Share Skrevet September 15, 2009 Er det 2k lakk du har brukt her? ikke noe klarlakk på? Da kan du legge fargen på 1200, og bruke en kobberpad/schotsbrite(ikke sikker på hvordan det skrives) så legger du fargen i full flyt opp til hvor du slutter p1200 slipingen, så tømmer du ut lakken fra sprøyta, og dusjer lett overgangen med utflekkings tynner, blir en penere overgang, som er lettere og polere opp, da den ikke blir så mange MY ;) Er det 2 sjikts lakk du skal flekke ut legger du farge over skaden, setter boksen på tørk i 10 min ved vannbase, lar dne gå seg ned til sprøyte temp, og tar så ei rein side på støvkluten og tørker overgangen og det område du ikke har lakka på, får og få bort lakk støv, evt metalic korn som har reist seg ;) Er det den gode gammle baselakken du skal flekke er det litt annen fremgang :P Ikke ment å pirke på, holder på med dette hver dag så ville bare hjelpe Siter 97' Ford F-150 "Svt Lightning" BMW 325i 90' E30 Nissan King Cab X bil: Bmw 325i e30, bredda, modda m-tech 1 osv X bil: Bmw 520i 24v, Rieger Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nordhagen Skrevet September 16, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 16, 2009 Jeg setter stor pris på at dere som er proffe ønsker å dele med oss amatører :-) Veldig interessant det du skriver, jocce. Lakken jeg har brukt her er Glassso 22-Line Top Coat. Det er en 2K tett farge. Slik: En ting jeg ikke helt skjønte var hva jeg skulle gjøre med den scuffpadden (ScotchBrite)? Sliper jeg med p1200 først og drar over med denne etterpå, eller mener du at det er nettopp scuffpadden som sliper tilsvarende p1200? ... Det med de paddene har jeg ikke helt skjønt enda. Har kjøpt et par sånne på Biltema, som er til forveksling lik ScotchBrite, men jeg har ikke brukt dem til noe enda: Hvordan ville du maskert forresten? Nå ble det mye på en gang her. Ble bare så begeistra :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rick Skrevet September 19, 2009 Rapporter Share Skrevet September 19, 2009 Når jeg tar utflekkinger sliper jeg med p1200 der hvor jeg blir å legge fulle strøk med farge, også sliper jeg med pad der hvor det blir ett strøk som består av utflekkingstynner også en liten del lakk (heller ut det jeg har igjen i sprøyta, i med utflekkingstynneren også riste og sprøyte litt ut i lufta). Også legger jeg denne blandingen av lakk og utflekkingstynner og lakk der hvor jeg kun har brukt en pad og slipe med. Lett som bare det å polere opp igjen, trenger bare gode poleringsprodukter så trenger du ikke slipe overgangen før du polerer :) Siter -Why Drive When You Can Drift..- *Nissan SilEighty -92 *Mitsubishi Carisma -96 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nordhagen Skrevet September 19, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 19, 2009 Den fremgangsmåten du beskriver er vel kanskje noe i nærheten av det som er beskrevet i denne videoen? <object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/watch?v=Do5If81H6IA&hl=en&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/watch?v=Do5If81H6IA&hl=en&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object> En annen video om fade out-lakkering er denne: <object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/watch?v=X_3O1fLvB7U&hl=en&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/watch?v=X_3O1fLvB7U&hl=en&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object> Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JvhCossie Skrevet September 19, 2009 Rapporter Share Skrevet September 19, 2009 De mattene bruker du før klarlakk på biler som ikke har hatt det og på vinyl på fangere osv. Brukes sammen med silikonfjerner. Siter "Et triks man får stor respekt for innen rånermiljøene som ikke har sitt hovednedslagsfelt på Frogner i Oslo." Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
G_Yog Skrevet April 8, 2010 Rapporter Share Skrevet April 8, 2010 Vet dette er en gammel tråd men prøver meg alikevel. Prøvde å våtslipe og rubbe ut en overgang idag, den gamle lakken fikk bra glans, mens den nye lakken bare ble mattere hvor mer jeg rubbet. Den nye lakken var vannbasert. Krever den vannbaserte lakken andre produkter? Lakken var 2-komponent. Brukte sonax sin rubbing. Har prøvd den på gammel lakk og den har fungert fint. Siter PoloGti-99: 8x14",clean,Bur,omnicomp bremser Impala-65: To be: torq trust II 8x18", lav! MantaB-82: Slædde :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.