Gå til innhold

Tikking i motorommet

Ranger emnet

Gjest lundoz

Anbefalte innlegg

Hei,

Har en audi a3 2006 1.6L automat.

Har merket om dagen at når jeg starter bilen om morgen så kommer det en tikkelyd fra motoren. Den varer helt til motoren har blitt varm.

Er dette noe jeg burde engste meg over eller er dette helt naturlig?

Nå skal det sies at jeg kjøpte bilen fra Møller Skøyen for 3 mnd siden og idag så lyste oljelampen. Det var lagt mindre olje en det bilen skal ha så det gikk på 1 liter.

Dette burde da møller ha sjekket før de solgte meg bilen vel?

Bilen har gått 72441 km, så kanskje olje skift/filter burde være på sin plass?

Endret av lundoz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Har en audi a3 2006 1.6L automat.

Har merket om dagen at når jeg starter bilen om morgen så kommer det en tikkelyd fra motoren. Den varer helt til motoren har blitt varm.

Er dette noe jeg burde engste meg over eller er dette helt naturlig?

Nå skal det sies at jeg kjøpte bilen fra Møller Skøyen for 3 mnd siden og idag så lyste oljelampen. Det var lagt mindre olje en det bilen skal ha så det gikk på 1 liter.

Dette burde da møller ha sjekket før de solgte meg bilen vel?

Bilen har gått 72441 km, så kanskje olje skift/filter burde være på sin plass?

Tikket den like mye etter du hadde fylt på olje?

Mvh Dan

- 76` Volvo 245 med femmer og hårføner -

http://www.bilforumet.no/200-serien/219274-daain-s-76-245-a.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tigger fortsatt selvo jeg har fylt på olje. Hadde bilen på møller og de byttet motorfestet men det hjalp ikke helt. Rart at det blir birte såp fort man har kjørt litt. Du snakker om dysene. Er det noe man lett kan bytte ut for å sjekke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også nettopp byttet olje på min Audi A3 1.6 og hører også "tikking" fra motoren. Det kan bety at ventilene må etterjusteres (http://www.bilforumet.no/teknisk/116877-tikking-motor.html). Men det kan også bety at oljetrykket er lavt av en eller annen grunn. Noen anbefaler rens av motoren før man bytter olje (kanskje for å få rensket kanalene og kjøre opp trykket på oljen / http://www.bmwguiden.no/viewtopic.php?t=364). Uansett tror jeg tikkingen kommer av slitasje, noe som er normalt, og det er ikke så mye man kan gjøre med det enn å bytte deler. Min Audi har kjørt ca. 110 000 km og skal inn på service snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei takk for masse bra svar. Min har gått ca 75000 og er en sen 2005.

Byttet olje på statoil til en som var laget for nyere audi. Så lenge ikke det er skadelig med tikkingen så er det et fett, men koster det mye å fikse ventilene hos møller?

Ser også at noen mener en tynnere olje vil fjerne tikkingen.

Endret av lundoz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv bruker jeg olje fra Castrol (5W-30). Ja det er nok oljen som ligger til grunn for tikkingen. lite trolig at det er ventilene, når bilen har kjørt så lite... Og når du sier at tikkingen blir borte når oljen blir varm, så tenker jeg at varm olje flyter lettere i systemet. Tynn olje flyter bra fra start. Oljen skal jo også ha en rensende effekt og åpne opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hvilken olje du kjører med. Delsyntetisk olje er tykkere enn helsyntetisk. Når oljen er kald er den såklart tykkere i konsistens og smører dermed ventilløfterne "dårligere" noe som gjør at ventilene tikker. Når motoren har oppnådd driftstemperatur er oljen tynnere og smører bedre. Hvis motoren din har gått såpass lite, så tror jeg neppe at ventilløfterne er slitte (evnt kam), men det er jo Audi så hvem vet.

Det eneste du kan gjøre er å enten gå ned på viskositeten på oljen eller skifte ut løfterne, men det lønner seg som regel ikke. At du får bort tikkingen er heller ikke en garanti..

Sålenge tikkingen ikke er voldsom så er det ikke noe å bry seg om. Før eller siden vil de fleste oppleve tikking.

Du kan såklart ta en oljeflush med Omega tilsetning ved neste oljeskift slik at du får renset oljekanaler og ventilløfterne, men det er ikke sikkert at det hjelper.

BMW 318is coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del sverger til Castrol. Du kan gå inn på hjemmesida deres og lete opp bilen din og få anbefalt riktig olje (smøretabell). Synes olja til Castrol er dyr, men tenker at Audien fortjener det beste ! Ellers kan du gå på mekonomen og finne olja. Jeg hørte noen som sa at Shellolje ikke er så bra, siden den har en tendens til å bobble (?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider