Gå til innhold

bilradio

Ranger emnet


tim94

Anbefalte innlegg

skal sette i en ny bilradio i bilen.jeg trenger en ledning som går til batteriet (greit nok) men så trenger jeg også en som registrer om nøkkelen står i. har prøvd å lete meg frem, finner en som kommer fra tenninga som ikke er koblet til noe. går an å bruke den, eller må jeg finne en spesiell ledning?

 

har aldri gjort dette før så jeg tar ikke sjansen på at noe går galt :P

VW Beetle 1302, 1971 modell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal dette i bobla eller? Du må du bruke ei prøvelampe, og se om det er strøm i ledningen når tenninga er på. Det er også ganske enkelt å hente strøm fra sikringsboksen på boble, siden den sitter rett foran dashbordet. Da er det bare å finne en sikring som har strøm når tenning er på.

 

Du må forresten ha tenninga for å få liv i spilleren hvis du kobler det slik, da tenningslåsen ikke er som f.eks på golf, der man bare trenger å ha nøkkelen i låsen...

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja den skal i bobla. har sjønt det der med tenninga på i bruks anvisningen sto det at du måtte koble slik ellers ville den tappe strøm fra batteriet. må skaffe meg en prøvelampe :) så får jeg prøve videre. har funnet en ledning som går fra sikringene, men den er det strøm i uansett om tenninga ikke er på.

VW Beetle 1302, 1971 modell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe sånt ja. Cd-spilleren vil alltid trekke noe strøm i av-tilstand, uansett hvordan du kobler den, pga klokke og lignende. Men dette er så lite at du ikke trenger å tenke på det.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan f.eks bruke 2,5kv.mm. Husk å ha sikring på ledningen, så nærme batteriet som mulig. Du får kjøpt sikring og holder på biltema, bilxtra eller lignende, 15-20 Ampere funker fint.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir det samme egentlig. Sikringen som er nærme batteriet er bare et kortslutningsvern, slik at bilen ikke tar fyr hvis ledningen gnisser mot jord. Så lenge den er like stor, eller større enn den i spilleren går det bra.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår