Gå til innhold

Mister lappen? Kommer til å bli uskyldig dømt..

Ranger emnet

jonhan

Anbefalte innlegg

Hei Hei :)

Jeg er en gutt på 18 år som fikk lappen 27 November 2008. Det vil si at jeg er fortsatt i prøvetid.

Den 16 juni i år, var jeg i en bilulykke. Det som skjedde var at jeg kjørte inn i en skarp sving, når jeg kommer ca rundt hele svingen, står de 3 hjorter/rådyr i veien. Jeg svinger unna, å når jeg svinger inn igjen svinger jeg litt for hardt og kommer ut i grøfta. Bilen sklir sidelengs og jeg lander på taket. Kom ifra det hele med et skrubsår på ryggen. Ble sendt på sjukehus for test, og politiet dokker opp å tar promille, den viste selvsagt 0.0.

Etter dette skjedde har jeg ringt politiet rett som det er, for å "bestille" et avhør. Det måtte jeg ha for å få igjen på forsikringen. Men de sa alltid at det er ferie osv, å at jeg måtte ringe igjen senere.

Tenkte ikke noe mer over det, men plutselig ringer de meg 1 Sept og sier at jeg kan komme ned på stasjoen å få et avhør, jeg blir kjempe glad å møter opp med engang. Setter meg i en stol, å politi mannen begynner å prate...trodde ikke det jeg hørte først men...Politi : "Ifølge Satens vegvesen sine målinger, har du hatt en fart på 132km/t, og vi må ta ifra deg sertifikatet umiddelbart. Dine skrensespor er 20 meter lange."

Jeg bare ristet på hodet, å samtykket selvfølgelig IKKE.

20 meter skrensespor, hva er det liksom? Det kan jeg fint lage i 50km/t også...

Min fart var i underkant av 80kmt, jeg kjører der hverdag, og vet godt at dette er en skarp sving.

På Tirsdag som kommer nå, har det godt 3 uker siden førerkort beslaget. Kommer til å stikke ned på politistasjonen og spørre fint om å få det tilbake. Men innerst inne vet jeg godt at det er bare å drømme. Har lest mye om dette på nettet i det siste. De kommer sikkert med masse unnskyldinger.

Men jeg vet liksom ikke hva jeg skal gjøre, må sikkert inn i retten nå snart. Har ikke hørt noe siden 1 Sept. For det første synes jeg det gikk VELDIG lang tid fra da ulykken skjedde, til jeg hørte noe. Følte at jeg måtte "bestille" mitt eget avhør. 2 og en halv mnd gikk det.

Noen som har noen tips? Erfaringer?

Del de gjerne med meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du full rapport på hva vegvesnet har gjort når det gjelder oppmåling og slikt? hva slags føre det var? når på døgnet? kaldt? varmt? glatt? etc!

det er lett å si at det var dyr i veien som en unskyldning om det var eller ei vet jeg ikke men kjenner flere som bruker den når de drar av! hvordan så bilen din ut? det burde være rimelige bevis på om du kjørte av i 60 eller 130! om du hadde overlevd eller ei!

Du burde i grunn ordne deg en advokat om du selv vet at du ikke har svinn på skogen og gå gjennom de papirene med han! i grunn har du vel rett til å se dem uansett for å kunne se etterforskninga dems og hvilke bevis de har!

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du full rapport på hva vegvesnet har gjort når det gjelder oppmåling og slikt? hva slags føre det var? når på døgnet? kaldt? varmt? glatt? etc!

det er lett å si at det var dyr i veien som en unskyldning om det var eller ei vet jeg ikke men kjenner flere som bruker den når de drar av! hvordan så bilen din ut? det burde være rimelige bevis på om du kjørte av i 60 eller 130! om du hadde overlevd eller ei!

Du burde i grunn ordne deg en advokat om du selv vet at du ikke har svinn på skogen og gå gjennom de papirene med han! i grunn har du vel rett til å se dem uansett for å kunne se etterforskninga dems og hvilke bevis de har!

Klokken var 16.30 etter jobb. Det hadde regnet tidligere på dagen, men i når det skjedde. Så skrensesporene vistes ja. Jeg har vært på Politi stasjonen og spurt om de papirene, men de fikk jeg ikke. Kontaktet advokat, og han fikk de. Han sa det han kunne gjøre var å kontakte en ekspert på disse utregningene, og få sjekket de opp. Men det koster flesk sa han.

Det som var skadet på bilen var kun taket, som var presset ned, og et par knuste vinduer. Som nesten sier seg selv, da bilen havnet på taket. Alt av motor å sånn var helt, når du så bilen foran så ser bilen hel ut.

Hva skal jeg gjøre? :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk så er dt rimelig enkelt å rekonstruere fart basert på skader, bremsespor osv, men det har selvfølgelig mange feilfaktorer. Om du vet at farten var under 80km/t så er det bare å stå på kravene. Jeg er ingen ekspert, men det er advokaten din. Snakk med han om hva du bør gjøre videre. Om dette var en ulykke du ikke kunne noe for bør du ikke bli straffet.

Men om du kjører av veien har du uansett brutt vegtrafikkloven, da du skal ha fart etter føre og sikt slik at du kan stoppe ved hindring.

77 Datsun 280z, 09 BMW E90 320d, 95 MB W124 E320, 40 BSA M20

X88 MB 230CE, X 89 MB 230CE, X 92 MB 190E (RIP), X 85 MB 190E 2,3 16V, X 94 Audi 80 (RIP), X 99 Opel Astra, X 42 BSA M20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Tirsdag som kommer nå, har det godt 3 uker siden førerkort beslaget. Kommer til å stikke ned på politistasjonen og spørre fint om å få det tilbake. Men innerst inne vet jeg godt at det er bare å drømme. Har lest mye om dette på nettet i det siste. De kommer sikkert med masse unnskyldinger.

Du har krav på å få det tilbake til saken kommer opp igjen, MEN: Hvis saken er påberegnet å være oppe i retten(f.eks), innen kort tid kan de holde førerkortet ditt 1 uke til. Men jeg har fått tilbake lappen en gang før på samme grunnlag(3 ukersfristen), og da var det ikke noe problem. det gjaldt dog fyllekjøring..

Angående det at de mener du har kjørt i 130 km/t og du VET selv at det er feil ville jeg krangla så mye som mulig på det, og hvis de fortsatt ikke gir seg så er det bare å pøse på med brev til både vegvesen og politiet, og gå ut i media med at du blir lurt. Både lokalavis og riksdekkende. Dette hjelper! Media er den fjerde statsmakten så dette ville jeg absolutt vurdert

Bruksbilen Volvo 240 2.0 Gasser

Goværsbilen Bmw 530 E12 1976

Solgt: Bmw 520 1991 24v RH22222

Skrota Bmw 520 88 12v

Skrota Merce 190 2.0 1987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk så er dt rimelig enkelt å rekonstruere fart basert på skader, bremsespor osv, men det har selvfølgelig mange feilfaktorer. Om du vet at farten var under 80km/t så er det bare å stå på kravene. Jeg er ingen ekspert, men det er advokaten din. Snakk med han om hva du bør gjøre videre. Om dette var en ulykke du ikke kunne noe for bør du ikke bli straffet.

Men om du kjører av veien har du uansett brutt vegtrafikkloven, da du skal ha fart etter føre og sikt slik at du kan stoppe ved hindring.

Rimelig enkelt? Mye feilfaktorer inne i bildet her hvertfall. Jeg vet 100% sikkert at farten var like under 80kmt. 77-78 på speedo'n ca. Å vis de tufsene i satans vegvesen tror at jeg har kresjet i 132 kmt, med så lite skade på bil, OG kun et skrubbsår så vet ikke jeg.

Men jeg vet ikke hvor mye bevis retten trenger for å kalle meg inn? Eller er det bare juristen på poilitistasjonen som bestemmer dette?

Bruker de å sende brevet i siste liten før det har gått 3 uker? Kan banne på at jeg får det nå på mandag eller tirsdag.

Angående det med dyr i veien, så er faktisk dette sant. Vet at mange bruker dette som unnskylding osv. Men dette skjedde på landet, og her i området er det veldig mye hjort/rådyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har krav på å få det tilbake til saken kommer opp igjen, MEN: Hvis saken er påberegnet å være oppe i retten(f.eks), innen kort tid kan de holde førerkortet ditt 1 uke til. Men jeg har fått tilbake lappen en gang før på samme grunnlag(3 ukersfristen), og da var det ikke noe problem. det gjaldt dog fyllekjøring..

Angående det at de mener du har kjørt i 130 km/t og du VET selv at det er feil ville jeg krangla så mye som mulig på det, og hvis de fortsatt ikke gir seg så er det bare å pøse på med brev til både vegvesen og politiet, og gå ut i media med at du blir lurt. Både lokalavis og riksdekkende. Dette hjelper! Media er den fjerde statsmakten så dette ville jeg absolutt vurdert

Ja, 1 uke til ja. Regner med at jeg får den rett i fleisen. Men skal be om bevis på at den faktisk er sendt til retten og at de har fått godkjent å beholde den 1 uke til. Hvor lenge gikk det fra du fikk den tilbake etter 3 uker, til de faktisk tok den fra deg igjen?

Jeg har kontaktet lokal avisa, men har ikke hørt noe mer ifra de..

Kanskje jeg skal kontakte VG, Dagbladet eller noe sånt. Takk for tipset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville tatt en telefon til NAF, de har hatt oppe at statens målinger og utregninger har vært feil før, og de har bevist det.

Det er utrolig mange faktorer å regne med her, og har de glemt/utelatt en faktor er målingene ubrukelige.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke for å være gledes drepermen du burde bare belage deg på at politiet blir trodd...

men du kan jo spørre dem om dem tror disse folka mistetlappen for dem har jo kjørt uansvarlig http://www.oblad.no/article/20061114/NYHETER/111140050&SearchID=7336635666952

-Ford Sierra 2,8i drifter

-Ford Sierra 2,0 prosjekt

-Ford Scorpio 2,9i bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikkje skjedd stort nytt her enda.

Snakket med Politiet igår, saken var sendt(14 Sept). Så ringte jeg tingretten (Som er ca 800m fra politistasjoen) å de hadde ikke fått papirene enda. Hmmmm, politiet i et nøtteskall det.

Men et spørsmål, noen som vet om tingretten går etter den farten Statens Vegvesen har regnet ut 100%? Eller om de trekker fra litt? Tar de det med en klype salt?

Jeg nekter å tro at det er mulig å regne at den faktiske farten 100% riktig.

De har målt farten min til 132 kmt i en 80 sone. Hadde jo hvertfall hjulpet på om de hadde trekt fra noen kmt.

Takker for alle svar så langt, skal komme med en update, om jeg blir straffet eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke for å være gledes drepermen du burde bare belage deg på at politiet blir trodd...

men du kan jo spørre dem om dem tror disse folka mistetlappen for dem har jo kjørt uansvarlig http://www.oblad.no/article/20061114/NYHETER/111140050&SearchID=7336635666952

HAHAHAHA :D håper jeg ser noen sånne i vinter ass. Kanskje vi like godt skal printe ut artikkelen og legge den i bilen og hvis snuten mener jeg har kjørt uansvarlig så flasher jeg den? :)

Bruksbilen Volvo 240 2.0 Gasser

Goværsbilen Bmw 530 E12 1976

Solgt: Bmw 520 1991 24v RH22222

Skrota Bmw 520 88 12v

Skrota Merce 190 2.0 1987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med Politiet igår, saken var sendt(14 Sept). Så ringte jeg tingretten (Som er ca 800m fra politistasjoen) å de hadde ikke fått papirene enda. Hmmmm, politiet i et nøtteskall det.

Her er det helt klart noen som ikke er helt ærlige. Få med en godt voksen person til politistasjonen.

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAHAHAHA :D håper jeg ser noen sånne i vinter ass. Kanskje vi like godt skal printe ut artikkelen og legge den i bilen og hvis snuten mener jeg har kjørt uansvarlig så flasher jeg den? :)

ja hvorfor tror du jeg lette etter sånne avis utklipp a :)

-Ford Sierra 2,8i drifter

-Ford Sierra 2,0 prosjekt

-Ford Scorpio 2,9i bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider