Gå til innhold

Koble til forsterker og sub

Ranger emnet

Redione

Anbefalte innlegg

Er helt grønn på dette, trenger sårt hjelp til å få koblet til forsterkern og sub. Ledningene er lagt, cdspiller er kobblet til fra før. Strøm med sikkring er ok, jording er ok, fått lys i kassa.. Men ingen lyd.

På phono-kabelen er det 3 ledninger, 2 tykke og en liten tynn i midten, den er ikke koblet opp til noe nå, skal den det?

Ingen kabler er kobblet inn der det står REM, det må vel være feil...?

På ledninger mellom sub og forsterkern er det 4 kanaler å dytte disse inn på forsterkern, hvor skal de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til forumet! birthday

For å begynne et sted; Remote-inngangen på forsterkeren skal brukes ja, det er den som slår på forsterkeren. Den tynne ledningen i midten på phonokabelen er påtenkt den oppgaven, og skal i den andre enden kobles til Remote-utgangen fra spilleren.

Men ikke gjør dette før me har oversikt over koblingene ellers, jeg får litt dårlige vibber av det du skriver på den siste linja... ;)

Hvilken spiller har du?

Hvilken forsterker har du?

Hvilken bass(kasse) har du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pioneer spiller, audiobahn forsterker (a4004t om det sier noe?)og i selve kassa er det 2 x caliber 700 w.

uhm. på de 4 kanalene jeg snakket om, står det bridges, nummerert 1 - 4, ei rekke med pluss og ei med minus, regner med dette blir 1?

Nederst på forsterkern står det low input, her er det ingen ledninger som skal inn nei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, solgte Audiobahn før... den drar nesten skinnet av pølsa, best til front/rear-sett, men kan da gi litt futt brokoblet også.

Du har altså en 4-kanals forsterker. Du må ha signal inn på begge LowInputs, både 1, 2, 3 og 4. Om du bare har ett par linjeutganger fra Pioneer'en, må du ha en Y-kabel (splittkabel) i tillegg.

Hver Caliber kobler du til kun de kontaktene det står Bridged på, med Pluss fra høyttaler til Pluss på forsterker og ditto med Minus. Altså én bass på 1 og 2, og den andre på 3 og 4.

Filtrene på andre siden stiller du slik, likt oppe og nede:

X-over: LPF

LPF: cirka loddrett 90Hz (justeres etter smak og behag når alt virker)

Subsonic: ON og justering ca. loddrett foreløpig

Level: ca. loddrett foreløpig

Så får du se om det blir lyd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caliberene er koblet sammen, har bare et sted å koble på ledningene her, så den kabelen har jeg koblet på 1, pluss på pluss og minus på minus.

Filtrene er ferdig stillt fra forrige gang kassa var i bruk, har stått i et klesskap i 4 mnd.. Var i bruk i samme bilen.

Signal på lowinputs?? Fra spiller går det kun 1 ledning, vet ikke hvordan det er koblet bak spiller, jeg regnet med at det var kun denne tynne kabelen på phonokabelen som ikke var koblet til nå.. De 2 store står riktig, og da har jeg ikke flere ledninger...

Uff, må gratulere deg hvis du fatter hva jeg prater om nå, er ordentlig dårlig på dette.. Takk iallefall :D kvinnfolk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, om du bare har ett par kabler fra basskassa, trenger du bare å koble den på tilsvarende Bridged som du har brukt til LowInput.

Du har nå kun koblet på nummer 1 pluss−, og da får du kun venstrebass servert...

Du må brokoble ved å flytte Minus-kabelen fra basskassa (altså den du har i nummer 1 minus) over på nummer 2 minus!

Og dette betinger altså at phonokablene (de 2 store) er plugget inn i 1 og 2 på forsterkeren.

At filterne ikke er rørt siden sist kassa ble brukt, betyr i min verden egentlig ikke at de står riktig... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lol... du prater litt gresk enda, nå tar jeg med pcen ut i garasjen, å tar dette steg for steg, så burde dette bli bra. :) Skal også se om filtrene står sånn som du har sagt nå..

Har ringt hele telefonboka mi etter noen som kan hjelpe, besøkt et par også, de 2 siste som så på den, fant ut i fellesskap etter en halvtime med hodekløe ut at det ikke kunne være strøm på kassa. Men mystisk nok var ingen av dem villige til å sleike litt på strømkabelen for å finne ut... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at phonokabelen er koblet til bakpå spilleren forresten? :D

Ellers er det bare å være konsekvent på hva du kobler og justerer på forsterkeren. Du skal bare bruke to av de fire kanalene, så da bruker du 1 og 2 slik du såvidt er i gang med. Du behøver da bare å justere filtrene som er til 1 og 2.

De to siste kanalene kan du bruke til fronthøyttalerne i bilen, men får ta én ting av gangen tror jeg... ;)

Men mystisk nok var ingen av dem villige til å sleike litt på strømkabelen for å finne ut...
Nei, folk er noen ordentlige pyser for tiden... må værra alle disse EDB-maskinene som har skylda!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å teste at alt virker; Ta en kort ledningstump fra BATT over til Remote-inngangen, så du ser at alt virker og gir lyd. (Ikke gå fra bilen over natta med den koblingen på, bilbatteriet er tomt på noen timer da)

Etterpå finner du en passe lang kabel (tykkelsen spiller tilnærmet ingen rolle, bare den får plass og sitter fast) og strekker den på nytt fra spillerens Remote og til forsterkeren, om du ikke får noe mer utav den tynne du har. Men det er altså ikke så mye som skal til ang. antall tråder i kabelen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider