Gå til innhold

Motor blir overopphetet men AC holder seg kald?? - Audi A4 1.8TQ -

Ranger emnet


Daniel B

Anbefalte innlegg

Hei.

Skulle igår akselerere ut på motorveien, kjørte normalt opp i fart, ikke med sykt turtall på 2.gir eller lignende..

Etter jeg var oppe i vel 100 og 5.gir ser jeg at temperaturen har beveget seg over normalen som er 90'C, så jeg sakker på farten. Temperaturen fortsetter likevel bare å stige.. Når temperaturen var oppe i ca 110 stoppet jeg bilen og det begynte å blinke og pipe om at motoren var for varm (naturlig nok). Hører da at det bobler godt oppi motorrommet, men kan ikke se noe unormalt borsett fra at det koker i kjøleveskebeholderen...

Fikk så nedkjølt bilen og kjørte litt etter litt hjemmover.

 

Tenkte på problemet utover kvelden og begynte å undersøke i ettermiddag. Mente at det mest sansynelig er termostaten eller vannpumpen som er gåen.

Det jeg har gjort til nå er å ta vekk termostaten slik at vannet skal renne rett igjennom.

Dette hjalp faktisk litt, det gjorde at temperaturen steg litt saktere og mye saktere på tomgang, men temperaturen går fremdeles lett opp til 110'C.

 

Det som er litt rart er at denne gangen så koker ikke kjøleveskebeholderen som sist. Det som også er rart (vet ikke om det var slik første gang) er at om jeg tar på Air Conditon på full varme så kommer det kun kald luft selv om motoren er over 100'C..

 

Betyr alt dette at det er vannpumpen som er ødelagt? Eller er det noe annet lurt? :(

 

Bilen er Audi A4 Avant 1.8T Quattro 1999model med motorkode - ANB/APU

-> BMW E34 520i 1993

x BMW E46 320D, 1999

x Audi A4 B5 Avant 1.8TQ, 1999 - R.I.P

x Mitsubishi Galant 2.0 GLSi, 1993

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aircondition er jo kald uansett.. det er jo ikke kjølevann i aircondition.. kan være vannpumpa di ja.

 

AC har vel noe sammenheng? Når motoren er kald så kommer det ikke varm luft ut selv om jeg stiller den på 26'C... Og nå kommer det kald luft selv om motoren er varm og AC står på 26'C

-> BMW E34 520i 1993

x BMW E46 320D, 1999

x Audi A4 B5 Avant 1.8TQ, 1999 - R.I.P

x Mitsubishi Galant 2.0 GLSi, 1993

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aircondition går på gass! og den kjøler bilen med en gang du starter den det er et egent system.. men varmen kommer ikke fra aircondition! det kommer fra vannet.

Ååå :D Er ikke så klok på AC enda :)

-> BMW E34 520i 1993

x BMW E46 320D, 1999

x Audi A4 B5 Avant 1.8TQ, 1999 - R.I.P

x Mitsubishi Galant 2.0 GLSi, 1993

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Vannpumpa!!! garantert. For det samme skjedde med min bil.

Men så ble bilen min kjørt 100 i 2. gir. Men ifølge en mekanikker så kan dette ikke ha noe med kjøringa å gjøre.

 

Bytta termostat og det hjalp ikke, men da vi løsnet vannpumpa idag så var den plastikkgreie (den som går rundt) knekt. Den var ganske gammel også.

 

Er det sånn standard at vannpumpe på audi pleier å gå i stykker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår