Gå til innhold

Volvo

Ranger emnet


SeVe|n|On

Anbefalte innlegg

  • Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Originally posted by volvofasII

Min mening er vel B23, med de riktige stempelen og den riktige toppen.....

 

Snakka med VOLVO norge nå.. de sa b21 var best egnet for Turbo, holdt mye bedre og. Driver å lurer på om jeg skal kjøpe meg en VOlvo 240 b21 med Rcam, (134 hk med den kammen). OG sette på Turbo og intercooler.. ble visst 220 HK da.. og vis jeg satt op kobbertopppaking og skrudde trykket opp på 1 så ble det rundt 270 HK. Her Skal det bøøørnes!!! :)

wrrooommmm prrrrrrr wroooomm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by SeVe|n|On

 

Snakka med VOLVO norge nå.. de sa b21 var best egnet for Turbo, holdt mye bedre og. Driver å lurer på om jeg skal kjøpe meg en VOlvo 240 b21 med Rcam, (134 hk med den kammen). OG sette på Turbo og intercooler.. ble visst 220 HK da.. og vis jeg satt op kobbertopppaking og skrudde trykket opp på 1 så ble det rundt 270 HK. Her Skal det bøøørnes!!! :)

 

Det er den letteste motoren ja, men hvis en legger i mere penger i B23 så får en faktisk mye mere hester, men da må en jo ut med mere penger og eventuelt bygging da......

 

Men går det an å børne på hedemarken a... ??? hehehehehe tuller ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by SeVe|n|On

 

Snakka med VOLVO norge nå.. de sa b21 var best egnet for Turbo, holdt mye bedre og. Driver å lurer på om jeg skal kjøpe meg en VOlvo 240 b21 med Rcam, (134 hk med den kammen). OG sette på Turbo og intercooler.. ble visst 220 HK da.. og vis jeg satt op kobbertopppaking og skrudde trykket opp på 1 så ble det rundt 270 HK. Her Skal det bøøørnes!!! :)

 

Se Bilsports oppbygging av B23 i race 760.

Menst mulig kubbik i utgangspunktet er ikke dumt det da også masse trim på det.

 

 

Skal du burne stapp i V8 billigere og enklere. :D :D :D

 

Era

Power out of controll is me...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil er ute å går i hode mitt. Det sitter lavkomp stempler i B21, dermed den bedre, men måtte jo være et men... (hehehe) det gjør det ikke i B23. Når en da kanskje har lyst til å sette lavkomp stempler i B23 vill det jo lønne seg å borr opp litt, men da begynner det å bli tynne vegger.....

Men sant som "era" sier mere volum mere hester... Syn B23 ikke har lavkomp stempler....

B19 - B21 - B23 samma blokka, men da tynnere sylinder-vegger ettersom de blir større..... Det er jo ikke det beste når en skal ha på Turbo.....

 

Eneste jeg kan si til slutt... Borr opp B23 sett i sylinderforinger, få has på langslags veiv, få ca. 2,7liter, lad 1,5bar... Og du kan få astronomiske hestekrefter.... Lykke til.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fixa meg bil og motor samt turbo kit nå.

240 1982 modell (litt sjabby), b21 m/rcam, og fikk med 4 par med dekk =) =) =) =) (hehe). Fått tak i en 940 turbo med eksos og hele pakka. 3". FIkk beskjed om å kjøre på max 0.9 i trykk.

Men hvor mye trykk tåler en orginal b21 da ? Hva vis jeg setter på en kobberpaking og skrur litt på trykket ? Og hvor mye Hk kan jeg få tynet ut av motoren uten å koste på en krone. ?

wrrooommmm prrrrrrr wroooomm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du klipper av wastegate-slangen, lader turboen ikke mer enn 1,3bar, med 2toppakninger holder den fint, men standard intercooler holder ikke lenge da, den har en tendens til å "strekke seg ut"...og da faller ladetrykket. Få tak i en helaluminiums ic fra en eller annen lastebil. F.eks en scania. Så kapper du den ned til ønsket høyde og sveiser på lokk og inn/ut rør.

Er det en ET med mekanisk sprut, får du tak i bensinfordeleren fra f.eks en porsche 928 eller en volvo 260 og plugger de unødvendige utgangene. Du bør også få tak i en justerbar styretrykksventil, da kan du få en rundt 250ærlige hk. Skal du ha mer, anbefaler jeg en 230 turbo-blokk fra 940 eller 90mod. Den har underspyling av stemplene, og det er jo en stor fordel...

...Eller gjør som meg, stapp i en 2,8L sekser med et par turboer på...:D

'93 mercedes 320TE

'03 peugeot 206sw

'68 white M6

'64 amazon HGV

osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doble webere bruker uansett MYE bensin... Den blåe bilen min bruker rundt 2,3liter på mila... Med turbo kan du nok komme litt ned i forbruk, men det vil nok uansett være ganske høyt forbruk. En kamerat av meg har B23 med doble dellorto 40mm og turbo. Den bruker ca. 1,4 liter ved "normal" kjøring...

Med sånne gassere kan du vel sikte mot 250hk, men det krever en del arbeide da. Du burde først få tak i en 405 eller 531 topp. Da har du et greit utgangspunkt for masse effekt.

Den største begrensningen er vel turboen.

'93 mercedes 320TE

'03 peugeot 206sw

'68 white M6

'64 amazon HGV

osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg sikter mot 210-220 HK. Skal ha en bil som det går an å ligge brei i asfalt svinger med. Og som jeg har nok HK til å dra meg inn igjen vis jeg kommer litt langt ut osv... Men hvordan holder orginale volvo motorer med turbo da ? Kjett vis det ryker med en gang,... Hva mned gearkasse ? Tror det er orginal 4 trinns gearkasse.. holder den ?

wrrooommmm prrrrrrr wroooomm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår