Gå til innhold

Oljeskift

Ranger emnet


Beamer Screamer

Anbefalte innlegg

Det er ikke selve jobben jeg var redd for, skulle ikke hatt noen problemer med å skifte olje selv. Det er bare det at jeg måtte hatt noe å heist bilen litt opp med, samt et sted å gjøre av oljen etterpå. Jeg har ikke garasje engang, og derfor var det enklest å få det gjort av noen andre.

 

Jeg dro til Esso på Vøyenenga og fikk grinebiter'n der til å ta jobben. Han skulle egentlig ha 100 spenn for jobben, men da jeg hadde medbrakt olje (Castrol Magnatex) ville han ha dobbel pris. Jeg gadd ikke krangle og betalte 200. Attpåtil virket fyren seriøst fornærmet og var ganske lite hyggelig. Stedet anbefales altså ikke.

Ruhe in der Reihe; BMW Reihensechszylinder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer egentlig fra Haslum, men har ikke bodd der mer enn et par uker i strekk de siste årene. Er student og har bodd litt rundt omkring, og flytter snart til Ullern/Lysaker området.

 

Biler i avartaren er dessverre ikke den jeg kjører rundt i. Jeg bare syntes den var så fin + at jeg ikke hadde noe bra bilde av min egen. Den er en mer ordinær diamantschwarz 3'er (men med sportspakke) lett gjenkjennelig på Nürburgring-klistremerket bakpå :-)

Ruhe in der Reihe; BMW Reihensechszylinder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Beamer Screamer

Tid for å skifte motorolje nå. Jeg pleier å gjøre det mellom de vanlige servicene.

 

Noen som vet om et sted i Bærum/Oslo vest der de gjør dette på skikkelig vis (dvs ut med bunnpluggen) og ikke bare med en oljesuger? Det bør helst ikke koste allverden heller. Trenger ikke å bytte filter, kun oljen.

 

I Trondheim gjør de dette på Esso på Moholt for en hundrelapp, kan anbefales!

 

Oljesuger er jo det beste da :) Oljepluggen slipper ikke ut alt oljen på de fleste bilmerker, noe som hører til konstruksjonen... Varigheten på motorene beregnes veldig nøye, og slitesterke motortyper beholder mere av den gamleoljen en dårligere motorer (antagelig for at de forventer at du skifter bil når den begynner å halte) , og følger du intervallene for oljeskift så skal den holde ut i 10 år eller 300 000 km... For å lure seg unna denne mekanismen, så må du demontere bunnpanna en gang i året og rense denne samtidig som du skifter olje og filter.. en her nevner toppdekselet, og på noen biler så bør en også demontere denne... da kan motorens levetid dobbles !!

 

 

Dette anbefales:

-kjør motoren gørvarm før oljeskift, gjør kundemotaker spesiellt oppmerksom på at mekaniker MÅ kjøre motoren varm før avtapping!!!

-bruk suger, den suger det meste uten om slam (spør om verkstedet har dette)..

-har du ikke suger? la motoren stå å renne av seg ut pluggen i en halv time, det går an å jekke bilen på en side får å få litt helling..

-bruk alltid orginalfiltre, det er bevist at disse er bedre en f.eks FRAM-Biltema etc..

-kjøp den billigste oljen som er innenfor kvalitetskravet, fordi det hjelper null å kjøre med dyr olje... (gjerne Biltema)..

-skift olje hver 5000 km, fordi beregninger gjort av seriøse aktører har vist at oljens kvalitet faller med 70% etter de første 3 til 7000 km for så å stabilisere seg.. dvs at oljen er da utbrukt..

Firmaer/Privatpersoner: Har du/dere en Problembil som dere sliter med å få i orden? og som kommer tilbake med samme feil gang på gang? :) ta kontakt. Er mobil og kan komme!! Ikke nøl med å kontakt meg, da sparer du penger/tid og irritasjon!! Garanterer at feilen rettes i Turbohastighet!! gticars@start.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-kjøp den billigste oljen som er innenfor kvalitetskravet, fordi det hjelper null å kjøre med dyr olje... (gjerne Biltema)..

 

 

Det stemmer vel ikke helt.. Prøv med shell eller esso olje på en 6,2diesel(gm) og se hva som skjer da...;)

chatting with Ascona is like masturbating with a cheese iron,slightly amusing but mostly painful.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by dr.enos.pork

-kjøp den billigste oljen som er innenfor kvalitetskravet, fordi det hjelper null å kjøre med dyr olje... (gjerne Biltema)..

 

 

Det stemmer vel ikke helt.. Prøv med shell eller esso olje på en 6,2diesel(gm) og se hva som skjer da...;)

 

bra du skrev dette!! er jo viktig å lese kravene for motoren din før du kjøper olje, og les bak på oljeflasken hva slags krav den tilfredstiller. Det er ikke bare å kjøpe hva som helst av olje...

Firmaer/Privatpersoner: Har du/dere en Problembil som dere sliter med å få i orden? og som kommer tilbake med samme feil gang på gang? :) ta kontakt. Er mobil og kan komme!! Ikke nøl med å kontakt meg, da sparer du penger/tid og irritasjon!! Garanterer at feilen rettes i Turbohastighet!! gticars@start.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Jay

ahh du har også tatt noen runder på ringen ;) hvor mange ganger har herren vært der?

 

Jeg var der et par ganger i løpet av fjoråret. Deltok på kjørekurs og brukte således ikke egen bil, men en M3 og en 330. Hadde vært morsomt å jage den gamle 3'eren min rundt Ringen et par ganger også, men jeg hadde ikke hjerte til å la den få gjennomgå såpass. Dessuten blir det jo ganske dyrt med dekk og bremser på egen bil.

 

Derimot fikk den smake to runder på Hockenheim! Var heldig og fikk slippe til på slutten av dagen :)

 

Var også i Monte Carlo en uke før F1 løpet der nede og kjørte den rundt den legendariske banen (riktignok ikke i fri utfoldelse). I tillegg ble det en tur innom Monza, men der fikk jeg ikke slippe til.

 

Alt i alt en ganske komplett ferietur ;)

Ruhe in der Reihe; BMW Reihensechszylinder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bilteknikeren.com

 

bra du skrev dette!! er jo viktig å lese kravene for motoren din før du kjøper olje, og les bak på oljeflasken hva slags krav den tilfredstiller. Det er ikke bare å kjøpe hva som helst av olje...

 

Helt klart. Problemet var bare at shell oljen skulle tilfredstille de kravene til den motoren.

Det resulterte i en haug med raste motorer pga at den gikk tom for olje.

Hadde en selger fra shell nedom verkstedet en dag og jeg spurte hva han mente om bruk av shell olje på 6.2 diesel.Han mente det ikke skulle være noe problem,men etter en kjapp tlf til labratoriet til shell fikk han beskjed om at man ikke måtte finne på å bruke den.

Har forøvrig bytta 4 motorer av den typen pga shell olje.

Litt kjedelig når ene råden kommer ut av bunnpanna:D

chatting with Ascona is like masturbating with a cheese iron,slightly amusing but mostly painful.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår