Gå til innhold

Privat bruktbilsalg og heving av kjøp

Ranger emnet


HFRolls

Anbefalte innlegg

God kveld

 

Jeg lurer på om det er noen hær som har noen formeninger om denne tvisten?

 

Jeg tar med alle detaljer hær så det blir litt langt.

 

Jeg og kona mi solgte bilen vår for 11 dager siden.

Bilen er en Renault Kangoo 1998 model. Det er en 5 seters bil av typen 1,4 RT.

Kjøper kom til vår adresse og kikket på bilen. Han kikket over bilen først. Sjekket bilen utvendig, under og motor."Den ser da bra ut"; sa kjøper.

Deretter ble det en testtur og vi snakket da om bilen. Jeg la da fram alle detaljer om bilen som jeg og kona mi viste om. Alle mangler ble vist fram eller forklart.

Disse kjente manglene var ikke noen alvorlige. Bilen hadde også vært på en eu sjekk før kjøper kjøpte bilen. Dær ble det påvist to 2'er feil. Den ene var at yttre

styreledd forran venstre måtte byttes. Den andre feilen var bremseklosser/bremseskiver/trommel-relatert. Kjøper fikk lappen som fulgte med eu sjekken med seg ved salg.

Jeg påpekte altså alle kjente feil med bilen og kjøper nikket samtykkende. Når vi kom tilbake til parkeringsplassen sa kjøper at han ville ha bilen. Kjøper kom da med et bud på 24000 (bilen var annonsert for 25000), men vi ble til slutt enige om 24250 kroner. Jeg slo av kr 750 for styreledd-problemet. Jeg hadde da i forkant snakket med et verksted (ikke merkeverksted) og de sa dær at prisen kom på 500-1000 kroner så jeg slo da altså av kr 750.

 

Etterpå kjørte vi nokk en tur slik at selger kunne ta ut penger fra en minibank. Det ble litt fram og tilbake, men vi kom til slutt fram til at vi fikk gjort det vi skulle i en Post i Butikk. Bilen hadde en heftelse på kr 26247 kr og jeg hadde på forhånd ordnet ei regning med kid nr og kontonummer slik at det var bare å betale denne så var lånet innfridd. Kjøper betalte kr 24250 og jeg betalte inn kr 1997.

 

Vi skrev deretter kontrakt hjemme hos meg (naf kjøpekontrakt). Kjøper sa seg enig at "bilen selges som den er" og krysset av på dette på kontrakten. Vi fylte ut resten av kontrakten (2 stykk) og kjøper dro avgårde med bilen. Alle dokumenter var fikset. Jeg leverte salgsmelding på mandag (selve kjøpet foregikk på en fredag) å kjøper ordnet sitt.

 

Tirsdag, dagen etter at je har levert salgsmeldingen ringer kjøperen. Begge skiltene på bilen har blitt stjålet. Kjøper betrygger meg at dette ikke skal være til bry for meg og det ble det heller ikke. Tankene svirret likevell i hodet. Synes dette var rart, men jeg regner med at kjøper har vært maks uheldig.

 

10 dager senere ringer kjøper igjen. Det er problemer med bilen. Det ligger en stor dam under bilen. Dette er girkasse olje. Det drypper så det monner. Han sier at folk har kikket på bilen og at det er lekasje i girkassa og at det kommer til å koste 22000 kroner å utbedre dette problemet. I tillegg kan kjøper opplyse at det er noe feil med den ene bremsekaliperen. Den er montert feil vei og at hele opplegget inkludert styreknute osv må skiftes eller utbedres. Jeg husker ikke helt nøyaktig hva han sa i telefonen, men det hørtes virkelig ille ut. Også dette kunne fort koste noe av det samme som fiksing av girkasse. Altså en samlet utgift på 44-45000 kroner!! Kjøper sier at bilen ikke er i kjørbar stand. Jeg må inrømme jeg ble litt målløs i telefonen.

 

Nå har det seg slik at vi aldri har sett så mye som en oljeflekk på bakken etter bilen den tiden vi har hatt den. Jeg har også hatt bilen på smøregrav 2 ganger. Den ene gangen for å sjekke om det var noe rusthull eller lignende slik at bilen tok inn vann i gulvet på førersiden. Problemet viste seg dær å være dårlige fuger rundt frontrute som i ettertid ble skiftet.

 

Den andre gangen skiftet jeg og en venn av meg bakpotte på bilen.

 

Begge ganger var vi under bilen med lommlykt å sjekket. Serlig den første gangen sjekket vi nøye under bilen og fant da ingen oljelekkasje av noe som helst slag (dette var ca 6-7 måneder før salg). Bilen så veldig bra ut under noe som også kjøper nikket samtykkende til når han sjekket bilen før salg.

 

Det hele har da endt med at kjøper vil heve kjøpet og mener da at disse problemene er detaljer som jeg har holdt tilbake. Det har ikke vert noen slike problemer med bilen i de to årene vi hadde den. Vi har nettopp vært gjennom en varm og tør sommer og bilen har alltid stått parkert på asvalt og jeg og min kone må da inderlig ha sett store dammer med oljesøl dær bilen har stått hvis det har vært lekasje fra girkasse!!? Men det har vi da altså ikke.

Dette med kaliperen og styreknute vet jeg ikke hvordan jeg skal forholde meg til. Jeg er overhodet ikke bilkyndig, men vil ikke slike alvorlige feil med bremser osv bli avdekket på en eukontroll? Manglene som ble påpekt av eu kontrollen sist var bremseskive/kloss/trommel-relatert altså slitedeler.

 

Jeg synes det altså er veldig rart at bilen forlater oss i god drivteknisk stand og ender opp 10 dager senere å ikke være i kjørbar stand!

 

Denne saken går til forbrukerrådet, men tenkte likevel å forhøre meg litt rundt om kring hva folk synes om dette.

 

Håper noen gidder å lese alt dette

 

På forhånd takk for alle svar hilsen en MEGET fortvilet selger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gitt faen. Man har visse rettigheter vel kjøp&salg, men du har ditt på det rene.

 

Du har gitt opplysninger om bilens stand, mangler og feil. I tillegg viste du eu-kontroll-skjema der manglene sto. Om det var lekkasje på girkassa ville dette stå i eu-skjemaet.

 

Dessuten er bilen 11 år gammel, og man vet aldri når ting ryker. (spesielt fransk...) Det med caliperen er strengt talt ikke din feil? Om caliperen er montert feil vei, så er det jo han som byttet denne som har gjort en grov feil, og hvordan i HULESTE går det an?

 

Nei, jeg ville sovet godt for å si det sånn. Enkelte prøver seg uansett.

BMW 318is coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått brev fra kjøper og har lest igjennom dette. Greit nok. Kjøper har sikkert litt kunnskap om bil, men det er en ting som forundrer meg. Går det ann å gå fram i en slik sak i Forbrukerrådet uten at det har vært sakkyndige å kikket på bilen. Sakkyndige som konstanterer om/hva feilen er og hva den vil koste å fikse? At man får en skriftlig dokumentasjon fra disse sakkyndige med en underskrift og et stempel burde vel foreligge? Holder det med å skrive "jeg mener at", "det er nok", "jeg tror", "jeg anslår at". Kjøper anslår altså selv at kostnadene for å fikse bilen blir opp i mot 75.000 kroner!!!

 

Også lurer jeg på om det er normalt å sende med utskrifter av lignenede saker fra Forbrukerrådet (der kjøper har "vunnet" selvsagt) sammen med den skriftlige reklamasjonen?

 

Dessuten har kjøper tatt bilde av en oljepytt som bevis! Holder dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår