Ideal Skrevet Oktober 6, 2004 Rapporter Share Skrevet Oktober 6, 2004 Originally posted by Bjørn Vidar Pedersen kebabspråket Finnes ikke noe mer kvalmende og irriterende enn NORDMENN som prater "kebabspråk" fordi de synes det "er såååå kuuuult".. Greit å snakke dårlig norsk om du er innvandrer, men er du faktisk norsk, av norsk avstamning, og snakker wannabe-gebrokkent-schpaaa-kurder, da burde du faktisk skamme deg :rolleyes: "The vast majority of the net is made up of educated individuals. What will happen when just anyone can log in?" - J. C. Herz 1994 "Nothing's foolproof to a sufficiently talented fool." -James Hannah Jeg ignorerer nomix's meningsløse innlegg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kaksa Skrevet Oktober 6, 2004 Rapporter Share Skrevet Oktober 6, 2004 Bokmål eller nynorsk= skriftspråk. Ingen prater heilt korrekt verken nynorsk eller bokmål. Alle har si dialekt, uansett om det er oslo-dialekt eller trønder-dialekt. Einaste unntaket er vel kanskje innvanderar som har kommet inn til landet og kun lært seg bokmål. Slik som vi lærer "london" engelsken eller kva eg skal kalle det. Dialekt er tøft, men ikkje på eit forum, kun i "real life"!! -Kim- 1996 Volvo S40 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Oktober 6, 2004 Rapporter Share Skrevet Oktober 6, 2004 Originally posted by Efini En ting som irriterer meg nesten mer enn uforståelige dialekter er enkeltes bruk av ordet HVEM. "Hvem bil" "Hvem motor" osv.. En del folk som bør sette seg litt bedre inn i bruken av det ordet i norsk språk tror jeg. Kunne ikke blitt mer enig, og jeg syns det er for det meste østlendinger som skriver dette, er vel da ingen som sier slikt i virkeligheten? De fleste kan jo se at det ikke henger sammen i det hele tatt. Og når man er på et såpass stort forum, så bør alle bruke et av norges to skriftspråk, slik folk kan forstå hverandre. Satt litt på spissen så blir jo det jo det samme som å skrive dialekt her det samme som å skrive norsk på et engelsk-språklig forum. • 01 BMW 320Ci • 96 Nissan Primera 1,6 SRi (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Ryeng Skrevet Oktober 6, 2004 Rapporter Share Skrevet Oktober 6, 2004 ja fatterusant dialækt e vannvetti FET ok? karrutrur vess æ sku drevve og skrevve sånn som æ snakke heile tia d, hadde bare vært førr domt å jævli vanskeli å læse. sjøl om tromsø og nordnorsk dialækt e kjækt å prate å vanvetti stili å høre på blir det bare førr teit å "skyve" dein åver på aindre fålk. takk å låv førr at main skriv bokmål på foruman, d blir bare så syykt mye lættar å læse. Dette var da dagens utbrudd fra min side. Oyvindryeng.net Freedomain Radio Mises-instituttet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ladetrykk Skrevet Oktober 6, 2004 Rapporter Share Skrevet Oktober 6, 2004 Vel en kan vel legge inn ordliste på forumet .. slik at man kan kjøre et rette-program før man legger inn et innlegg :rolleyes: er noen amerikanske forumer som har "spell check" .. er jo greit for oss ikke englelsk talende å kunne rette noen av stavefeilene. Må da også ha Nynorsk ordliste ... hehe... ;) Do you understand the words comin outa my mouth? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMW324TDa Skrevet Oktober 6, 2004 Rapporter Share Skrevet Oktober 6, 2004 Det er vel enkelte som og går inn for å ikke forstå andre dialekter. Eg personlig har sjelden hatt noe problem med å skjønne noen som helst, her i vårt langstrakte land... Uansett om de er fra ytre, indre, sør, nord, vest, øst. Det er vel bare det at de aller groveste ordene kan man utelate å ta med på ett forum, da alle ikke skjønner hva det betyr. Men er enig med at man kan skrive grammatisk korrekt når man er på ett slikt forum som dette, da det er brukere fra hele landet her; dette kaller vi tilpasning. Eg bruker mer dialekt på de "lokale" forumene eg er på, der de aller fleste er fra neonlunde samme område som meg. Men ett like stort problem (for meg i hvertfall) er at folk er altfor lite flinke med komma, punktum og IKKE MINST; stor bokstav i ny setning. Eg er en nynorsk tilhengere sånn i virkligheten, for det har eg en tilhørlighet til, i og med at eg snakker "stril", som er mye mer nynorsk/dialekt/breiere enn f.eks Bergen, som bare ligger 2.5 mil her i fra. Og til dels for at dette er ett offentlig skriftspråk i Norge, og derfor er alle nødt til å forstå dette, og da kan eg irritere de som er motstandere litt ved å skrive dette.... Eneste grunnen til at eg skriver bokmål her inne, er at eg slipper å bli mer eller mindre utskjelt hver gang eg hadde postet noe, og at eg er en diplomatisk kar, som bøyer meg for flertallet. Men; "til lags åt alle kan ingen gjera, det er no gamalt og vil så vera......" 2009 VW Touran 1,9 TDi DSG Highline exclusive varebil 1973 Vilvo 142 langtids kortidsprosjekt 1997 BMW 316i (skal på eu og selges) 1988 BMW 324TDa (stått en stund og står litt lengre) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rdl Skrevet Oktober 7, 2004 Rapporter Share Skrevet Oktober 7, 2004 ooooh løøøøøøøøøøøøøøøøøøø azz baja!! dette er schIkkeLi o-koolt ... do kan ikkje kådde me di-a-lekt vøtt... nOob!-lol2k Verdensmester'n © EPC Chiptuning Spyshop Overvåking Dekkpartner Holmen-Bilgummi Autover Bilglass Crazy Wheels Design Felgimport Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dawg Dee-Lux Skrevet Oktober 7, 2004 Rapporter Share Skrevet Oktober 7, 2004 Originally posted by Efini En ting som irriterer meg nesten mer enn uforståelige dialekter er enkeltes bruk av ordet HVEM. "Hvem bil" "Hvem motor" osv.. En del folk som bør sette seg litt bedre inn i bruken av det ordet i norsk språk tror jeg. Det er østfoldslang, samme folk har en tendens til å skrive "Bassere", "Dekker" og "Huser". Ikke noe galt i det altså, det er bare at jeg har bodd i Sarpsborg i 3 år, og har blitt kjent med utrykkene fra regionen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aryx Skrevet Oktober 7, 2004 Rapporter Share Skrevet Oktober 7, 2004 Vi fra Oslo kan jo begynne å skrive dialekt også da :-) Møtræpøsban = Møter deg på Østbanen Snaruatta? = Hvordan har du hatt det da? Flåne pumparia = Få låne pumpa di, da? Bøkkejirei = Bør ikke gi deg! Skråppiantasje? = Skal du opp i annen etasje? Næreværsjtjaørt = Nei, det er det verste jeg har hørt Dætiarem = Det er ti av dem Skrua? = Hvor skal du, da? Frikkerea? = Hvorfor ikke de, da? Filsejemma = Du får hilse hjem, da Jakkesetnpåråda = Jeg har ikke sett ham på år og dag Skruværmut? = Skal du være med ut? Dæveldevel = Det er vel det, vel Manror = Med andre ord Fnisa = Få en is, da Tapræåblima = Ta på deg og bli med, da Mæsjmæsjefæra? = Hvem er det som er sjef her, da? Mjøllharmra? = Hvor mye øl har du med deg da? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rdl Skrevet Oktober 7, 2004 Rapporter Share Skrevet Oktober 7, 2004 calipppere, calipter , dekker, huser, så må folk lære seg forsjell på Å og OG... Jævli mye latterlig språbruk på forumet , så skal dem som er bedre vitere begynne å disse ned på dem med utenlandsk-opprinelse mens dem selv er dustlektikere., dem kan man ikke mobbe... meg i ræva:rolleyes: altså. jeg tolerer at folk har en skrivefeil eller bommer litt på dobbelkonsonant, men for faen lær deg de riktige orda!!! HAN kan ikke uttales HANNES . dekk er ikke dekker.. det finnes ikke fler tall!! og er du selv jævli usikker på hvafaen du skriver så for gudskyld ikke rakk ned på dem som ikke gidder å rettskrive seg selv pga taste feil på pcen. at du taster feil bukstav på et tastatur har INGENTING med saken å gjøre at du IKKE KAN NORSK!... jævla idioter. få det i knotten Verdensmester'n © EPC Chiptuning Spyshop Overvåking Dekkpartner Holmen-Bilgummi Autover Bilglass Crazy Wheels Design Felgimport Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rdl Skrevet Oktober 7, 2004 Rapporter Share Skrevet Oktober 7, 2004 Originally posted by Kaksa Bokmål eller nynorsk= skriftspråk. Ingen prater heilt korrekt verken nynorsk eller bokmål. Alle har si dialekt, uansett om det er oslo-dialekt eller trønder-dialekt. Einaste unntaket er vel kanskje innvanderar som har kommet inn til landet og kun lært seg bokmål. Slik som vi lærer "london" engelsken eller kva eg skal kalle det. Dialekt er tøft, men ikkje på eit forum, kun i "real life"!! sånn som din dialekt... den SUGER!! men hva faen har du med å uttale deg om "innvandrere" . jeg ser norske som er eldre enn meg og førdi norge som er minst halvparten dum som meg i norsk. Hva faen skal jeg kalle han da? Innfødt idiot geez Verdensmester'n © EPC Chiptuning Spyshop Overvåking Dekkpartner Holmen-Bilgummi Autover Bilglass Crazy Wheels Design Felgimport Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dawg Dee-Lux Skrevet Oktober 7, 2004 Rapporter Share Skrevet Oktober 7, 2004 For min del er det helt i orden at det skrives i dialekt, greit å blir litt bedre kjent med ord og utrykk fra andre deler av landet. Nå skal det være sagt at jeg har bodd i mange kanter av landet, så jeg har ikke ett absolutt forhold til hvordan ting skal skrives eller uttales. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vwgolf2 Skrevet Oktober 7, 2004 Rapporter Share Skrevet Oktober 7, 2004 Hvorfor står det Mr.Happy som thread starter, mens Asim har første posten? 2 nick? Vitsen med det da? og ja..SKRIV NORSK! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rdl Skrevet Oktober 7, 2004 Rapporter Share Skrevet Oktober 7, 2004 Originally posted by Brembo Viss folk bruker flere timer på å tyde dette opel innlegget som det blir referert til, da er det ikke mye som kan skrives uten att det er på perfekt bokmål. Kan ikke bare folk få skrive hvordan de vil viss det er noe dere ikke skjønner så er det sikkert noe dritt om byfolk slik att dere ikke skal skjønne det. HA HA HA HA HA HA HA lol lol lol lol lol lol lol lol Ok luringen... hør her VISS skrives HVIS! ....ATT?.... Hva faen er det? Automatic twin turbo?.. nei..... AT! DRITT OM BYFOLK!?..... kansje... med ? istedet for OM?.- norsk kunnskapene deres suger kompis... Verdensmester'n © EPC Chiptuning Spyshop Overvåking Dekkpartner Holmen-Bilgummi Autover Bilglass Crazy Wheels Design Felgimport Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo_original Skrevet Oktober 7, 2004 Rapporter Share Skrevet Oktober 7, 2004 Originally posted by volvofasII Bare for å spørre liksom... Snakker folk fra Østlande bokmål eller snakker de dialekt.. F.eks snakker de anderledes på strømmen i forhold til mitt i tykkeste oslo??? Bare lurer.... ;) Ingen som snakker bokmål eller nynorsk. Man snakker dialekt samma faen hvor man kommer fra! Videre burde vi brukere av forumet klare å skrive "reint", bokmål eller nynorsk. Vider mener jeg vi bør ha to skriftspråk og til de (da spesiellt mange østlendinger) som klager over at de må lære nynorsk, bare å ta seg sammen. Jeg snakker kav østlending men har nynorsk som hovedmål. (fikk 5 på vitnemålet:D ). Men likevel bruker jeg bokmål her på forumet. Tror jeg må begynne å skrive nynorsk her og.... -Volvo 244 GL 1980 "Genialt strøken", sitat Volvo-Lars, her på forumet -Bruksbil/prosjekt: 1993 240GL Prosjekttråd: http://www.bilforumet.no/showthread.php?p=1835955&posted=1#post1835955 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg