Gå til innhold

Fler gir

Ranger emnet

jarjoh87

Anbefalte innlegg

jeg har en 99 mod golf comfortline 1,4 16v.

har akkurat kjøpt den å er veldig fornøyd:-)

Men jeg var for litt siden ute en tur på nye e18 mellom kristiansand og lillesand, å da hadde jeg bilen oppe i 160 km/t,

(måtte jo prøve den) å da så jeg at turtallet lå på 4000 rpm.

nå er ikke jeg fyren som kjører sånn hele tiden, men jeg lurer på hvor lenge kan jeg ligge i en sånn hastighet før det begynner å bli vondt for motoren??

Skal en tur til tyskland om ikke lenge, så kan være greit å vite

så ikke jeg straffer den så sykt mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av golfene har en helt mongo utveksling, spesielt de minste motorene. Jeg hadde en golf 3 med 1.6, den hadde samme problem. Mulig man kan sette i girkasse fra en annen motor, f.eks Tdi eller 2,0.

Vet ikke om det passer men...

Men motoren tåler det, pass på olje og kjølevann(sjekk ofte). Ta service på bilen før du drar, så går det fint :)

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4000 rpm, på en bensinmotor er ingen problem, og det hørtes da heller ikke så ille ut i den farta...

Selv har jeg 4700 i 200 km/t på en gammal diesel med 4 trinns automat...

Vil du virkelig ha en utveksling du ikke får utnytta uten å gire ned i alle små motbakker eller i motvind.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, 160 var det ja(leste litt feil her). Da er ikke 4000 rpm ille nei... på golfen min hadde jeg over 3000 rpm rundt 100, det er for mye turtall for min smak.

De minste motorene må selvfølgelig ha lavere utveksling, men problemet med mange er at 4. og 5. er nesten identiske. Femte kunne vært noe høyere på enkelte biler :)

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider