spam2000 Skrevet Januar 19, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 19, 2004 Hei! Er relativt blank når det gjelder biltekniske greier, så håper det er noen som kan hjelpe meg litt her.. Har en Sierra 2.0i med DOCH motor, som jeg fant ut at jeg skulle sette inn et GreenFilter i.. (Fatter ikke hvorfor jeg satte det inn, men konkluderte vel med at det så bra ut eller.no :/ ) Ettersom jeg har bortimot null peiling på motor tok jeg en "råsjangs" og kappet røret fra det originale luftfilteret rett etter 'Tomgångskontrollventilen', som det så fint heter på svensk.. (Haynes Gjör-det-själv handbok ;) ) Derfor kastet jeg også ut der originale filteret samt sirkulasjonskammeret som satt mellom filteret og 'Tomgångskontrollventilen'.. Noen meninger på om dette er riktig plassering av filteret? Har det noen effekt/betydning i det heletatt? Og en annen ting: Hva er egentli det sirkulasjonskammeret godt for? Fatter ikke helt hva en relativt stor tom plastboks gjorde under panseret på bilen min(!) Da jeg kastet det ut synes jeg selv at jeg fikk en litt "grommere" låt i bilen, men dette kan vel også være pga filteret? Effektmessig kan jeg ikke si at jeg merker den store forskjellen, men det hadde jeg absolutt ikke regnet med heller.. Som sagt så vet jeg ikke helt hvorfor jeg kjøpte filteret i første runde.. (Noen som nevnte impulskjøp? Reklamens makt? hehe ;) ) Noen som evt. har noe andre mer eller mindre gode forslag til hva jeg kan gjøre med bilen? Med tanke på at jeg er temmelig amatør på området.. hehe.. Er jo i allefall moro å prøve seg frem litt ;) Skal se om jeg får lagt ut et bilde av motorrommet i løpet av kvelden.. :) Siter -spam2000- 90 Ford Sierra 2.0i DOCH Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
spam2000 Skrevet Januar 19, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 19, 2004 http://www.bmls.de/div/1.JPG http://www.bmls.de/div/2.JPG Siter -spam2000- 90 Ford Sierra 2.0i DOCH Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cyanide Skrevet Januar 20, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 20, 2004 Hei Har en scorpio med 2.0 dohc. Jeg spurte verksmesteren på Ford her i byen hva den boksen der var til. Han sa det var bare en 'resonnans boks'. Så jeg kappa den av, satt en slange fra den orginale luftfilter boksen og til innsugsrøret og putta inn et innsatsfilter i boksen. Eneste forskjellen ble litt grommere lyd.. :) Siter '07 Mercedes C Coupe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
spam2000 Skrevet Januar 20, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 20, 2004 Originally posted by cyanide Har en scorpio med 2.0 c. Jeg spurte verksmesteren på Ford her i byen hva den boksen der var til. Han sa det var bare en 'resonnans boks'. Så jeg kappa den av, satt en slange fra den orginale luftfilter boksen og til innsugsrøret og putta inn et innsatsfilter i boksen. Eneste forskjellen ble litt grommere lyd.. En slags lyddemper da m.a.o.? Jaja, like greit uten den ;) Får vel se om jeg får kastet ut selve boksen til det gamle luftfilteret også snart.. Har jo i bunn og grunn ikke noe brukt for den heller lenger :) Siter -spam2000- 90 Ford Sierra 2.0i DOCH Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cyanide Skrevet Januar 20, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 20, 2004 Tror den gamle boksen sitter festet ganske godt. Men du får den alltids vekk :) Må vel kanskje gjøre noe med slangen som kommer med oljedamp? Siter '07 Mercedes C Coupe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
spam2000 Skrevet Januar 20, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 20, 2004 Originally posted by cyanide Tror den gamle boksen sitter festet ganske godt. Men du får den alltids vekk :) Må vel kanskje gjøre noe med slangen som kommer med oljedamp? Skal nok få den vekk om jeg vil ja ;) Som nevnt tidligere så er jeg temmelig blank når det gjelder motorer, så når du snakker om "slange med oljedamp" så er jeg litt usikker på hva du mener.. Det eneste jeg har sett at går inn i luftfilterboksen er en liten tynn slange som kommer fra motoblokken ett eller annet sted.. Denne har et eget lite skumgummi-filter inne i selve luftfilterboksen.. Trodde kanskje dette var noe ventilerings-greier, men er det denne du mener? Temmelig sikker på at det ikke er noe olje/oljedamp der i allefall.. Siter -spam2000- 90 Ford Sierra 2.0i DOCH Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr.X Skrevet Januar 20, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 20, 2004 Effekt messig trur jeg du kommer dårligere ut en med orginalfiltere, da den nu vil få mye varme fra motoren å trekke varmluft istede for kald som man får gjenom det orginale.. På en slik bil vis man trur at man skal få mere effekt med filter så kjøp innsatsfilter til den orginale boksen..;) Siter For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hersker Hans Skrevet Januar 20, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 20, 2004 Har en kompis som akkurat har satt inn en 1995 model cosworth 24v 2.9 V6 i sin XR4i , han fikk vite at den "resonnansboksen" har noe med pulsene i innsuget i gjøre, og at man kunne miste litt effekt hvis man tok den bort. Kan ikke bekrefte at det stemmer da. Siter Driftfun.com 1967 Chevrolet Camaro LS1/T56 1990 Chevrolet Van 6.5 g30 1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
spam2000 Skrevet Januar 20, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 20, 2004 Takk for svar! Har ikke merket noe til at bilen går dårligere etter at jeg fjernet resonansboksen, men er fullt mulig det er en mikroskopisk forskjell ;) Det jeg derimot merket er at lyden ble mye kvassere :) Har også tenkt tanken med at luften muligens er en smule varm, der jeg har filteret nå.. Sier seg vel selv at det kan bli litt lunkent midt mellom radiatoren og motoren :rolleyes: Har derfor vurdert om jeg skal se etter noen rør av noe slag, sånn at jeg kan flytte filteret til et annet sted. Noen som har noe forslag til hva slags rør, og hvordan jeg bør gjøre dette? Kan jeg forresten flytte den luftsensoren (svensk: tomgångskontrollventilen) til et annet sted, så lenge den er montert mellom motoren og filteret et sted? Dersom ikke; hvorfor? Ser på dette som et håpløst prosjekt som antakelig ikke kommer til å føre til noe vettu i det heletatt, men er i allefall moro å prøve seg frem litt samtidig som man lærer! :) Siter -spam2000- 90 Ford Sierra 2.0i DOCH Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GEGGEN TUNING Skrevet Januar 21, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 21, 2004 Har du skiftet fustasjemengs ventilen vedsidnav hysmakulatoren da,jekla viktig å gjør Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
spam2000 Skrevet Januar 21, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 21, 2004 Originally posted by Geggen Har du skiftet fustasjemengs ventilen vedsidnav hysmakulatoren da,jekla viktig å gjør hehe.. Skal ikke nekte for at jeg har lite peil på bil og motor, men heldigvis kan jeg nok til å skjønne at det der er 'fiktive' deler :) Likte særlig "hysmakulator".. hehe.. Hyse er vel en fisk, og makulator er jo en sånn sak som ødelegger ting.. Er relativt glad for at jeg ikke kjører rundt i en sånn fiskekvern ;) Siter -spam2000- 90 Ford Sierra 2.0i DOCH Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cyanide Skrevet Januar 21, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 21, 2004 Originally posted by Hersker Hans Har en kompis som akkurat har satt inn en 1995 model cosworth 24v 2.9 V6 i sin XR4i , han fikk vite at den "resonnansboksen" har noe med pulsene i innsuget i gjøre, og at man kunne miste litt effekt hvis man tok den bort. Kan ikke bekrefte at det stemmer da. Litt offtopic her nå.. Er det den rød/rosa saken som ligger til salgs på AutoDB? Pris? Siter '07 Mercedes C Coupe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.