zr900turbo Skrevet September 23, 2009 Rapporter Share Skrevet September 23, 2009 Hei Har fått noen ulyder på venstre bakhjul på omegaen min:angry: Når jeg kjører så er det ulyder men nå jeg svinger til venstre blir det borte :S Er dette hjullageret eller?imstupid Noen som har erfaring med bytte av dette på Omega B Sedan? Siter Opel Omega B2 c20let @ gt2871 phase 3,5 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dr Landau Skrevet September 24, 2009 Rapporter Share Skrevet September 24, 2009 Mest sansynlig hjullager ja ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_Evje_ Skrevet September 24, 2009 Rapporter Share Skrevet September 24, 2009 (endret) Er det helt vanlige når du bytter hjulslager bak på en bakhjulstrekker. Skru av hjul og evt bremseskive og kalipper. Sett bilen i fri og vri på det navet som sitter på stikkakselen. I navet er det et hull som viser fram 4 bolter når du roterer på det. Skru ut disse, og napp ut stikkakselen etter at du har løsnet akselmutteren (må ha den i gir og evt håndbrekk på når du skrur på den). Skal ikke garantere noe, men tror ikke det vil renne olje ut av diffen når du napper ut stikkakselen, i allefall ikke om bilen bare er heist på siden der du bytter lager. Når aksel er ute, og mutter av kan du ta av det navet, og banke lagerhuset av akselen. Etterpå gjør du lagerhuset gullende reint før du begynner å pelle ut simmeringene og banker ut lagrene. Studer hvordan lagrene er slått inn. (tror de er slått inn fra diff-siden) nder montering og banker du forsiktig på ytterringen på lageret med dor og hammer, eller presser det ut med hydraulisk presse. Hvis lageret er åpent(ikke har tetninger) smører du det grundig inn med fett før du monterer det. Smør også inn lagerhuset og godt inn med fett, men ikke overdriv. Lagerhuset skal maks være halvfult med fett, fordi at det må være plass til luft der for å kjøle ned. Under montering banker du forsiktig på ytterringen. (aldri bank direkte på et lager med en jernhammer!!!) Vær sikker på at lageret sitter helt inne i lagerbanen før du monterer stikkakselen. Vær obs på å stramme de fire boltene gjevnt når du skal ha stikkakselen inn, da det er litt vanskeligere å montere den :) Hvis det også finnes en seger-ring må du huske på å få den på under monteringen til rett tid, når det er åpent og greit. Tror det er hele veilederen :) Endret September 24, 2009 av _Evje_ Siter Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.