Gå til innhold

Lakkerer bilen i Høstferien, alt nesten klart. Trenger småtips!

Ranger emnet

anda

Anbefalte innlegg

• Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hensikten til Brunox er å omdanne evnt. gjenværende rust til en rustfri overflate. Denne forsegler også metallet til en viss grad.

Hva blir da syregrunning, og hvilke fordeler har dette kontra feks. brunox?

brunox omgjør rustpigmentene til rusthindrende pigmenter. Syregrunninga er antirustmiddel som ikke omgjør rust, syregrunniga bekjemper rust, de tre oppgavene til grunninga er at den skal ta heft, gi heft og rustbeskytt. Ikke noe annet

Lakkerer i alle farger og nyanser, men helst svart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel ikke bruke brunox til grunning før lakkering?:O Jeg har brukt 2k, epoxygrunng. Forøvrig er hagmans sine produkter bra:)

Var innom fargehandelen i dag og forhørte meg om bla. Brunox.

Brunox brukes hovedsaklig der rust har blitt pusset vekk (ikke sanblåst). Her vil det ligge noen rustpartikler igjen som kan utvikle seg. Brunox omgjør gjenværende rust og stopper denne prosessen. Man kan bruke Brunox direkte på sandblåst metall, men syregrunning hadde noen andre egenskaper som ville forsegle metallet bedre. Så siden jeg skal sandblåse kjøpte jeg en syregrunning.

Jeg har forøvrig oppdatert første post med bilde over de forskjellige produkter jeg har tenkt å bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp helt enig der, sandblåsing, epoxygrunning, fyller, og deretter lakk. Jeg har prøvd en del forskjellige produkter og feilet både her og der, men etter hvert lærer man hva som duger og ikke, styr unna biltema (men kjøp gjerne slipepapir der, billig og bra) Er spent påhvordan bilen din blir. Jeg har også lyst å teste ut lakksprøyte etter hvert istedenfor bokser, men økonomien stopper meg foreløpig:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biltema har varierende kvalitet, er enig i den. Lakkproduktene deres er håpløse på vertikale flater;) Men har god erfaring med Biltema sparkel, så kommer til å bruke den. Billig og bra.

Syregrunningen jeg har kjøpt skal fungere ypperlig som underlag til sparkel ifølge butikken. Regner med dere har erfaringer fra ett annet produkt. Kommer uansett til å gjøre en test før jeg går løs på bilen.

Gleder meg veldig selv. Har brukt et femsifret beløp på utstyr og lakkprodukter. Går så smått igang i morgen. Skal se om jeg ikke får klemt inn noen bilder underveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott:) Du må legge ut masse bilder. Jeg er skikkelig spendt:) Den epoxy grunningen jeg prøvde var en jeg kjøpte på en lakkbutikk, boksen var 2k så man måtte ta en del av korken å stikke inn på undersiden av boksen for å blande den. Kostet vel rundt 4-500 kr, men på bilextra har de også 2k epoxygrunning(samme type system på boksen, rød del i korken og stikk på undersiden av boksen) men til mye billigere pris. Den er av sprymax tror jeg den heter. Den syregrunningen du har der husker jeg dem hadde på lakkbutikken også. Men gikk altså for det dyreste og forhåpentligvis beste. Tiden vil vise... Har du lakkboks eller står du også i en kald garasje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står i en oppvarmet garasje, i anledningen kledd i plast.

Demonterte det nødvendige og skulle sandblåse i dag.

Har tidligere brukt punktsandblåseren fra biltema med godt resultat. Men denne gang må jeg bruke friblåsingsutstyret, også kjøpt på biltema. For noe elendig utstyr! Denne klarer ikke å fjerne rust, så må enten modifisere den eller finne på noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stor kompressor har du(liter/min)?

Sandblåsing krever store mengder luft, er det bruksområdet som krever mest luft av alle bruksområdene til en kompressor.

Trenger vel en kompressor av samme size`n som den største på biltema.

Har 2 stk på 2hk hver som er paralellkoblet. Usikker på luftmengde.

Dette har vist seg og holde til både lett sandblåsing og lakkering.

Er nå ferdig med arbeidet. Har tatt bilder men får legge disse ut senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...