Gå til innhold

Solgt bil, kjøper krever at jeg betaler reperasjon.

Ranger emnet

Hawken-

Anbefalte innlegg

Hei.

For ett par måneder siden solgte jeg bilen min. Kjøper kom å så på den, prøvekjørte, jeg fortalte det jeg viste var galt med den og kjøperen ville ha bilen etter at jeg gikk ned litt på prisen. Vi skrev under på at bilen selges som den står og at den ikke har vært inne til NAF test og lignende. Jeg har ikke mye peiling på bil selv, og det tror jeg kjøperen forsto godt. Etter at kontrakt er signert så kjører han avgårde med bilen.

Ca. 1 mnd går, så ringer telefonen, og det er kjøperen. Han sier at han har hatt bilen inne på verksted, og der fant de ut Traversen var presset opp i bunnplata eller noe sånt, og det måtte ordnes umiddelbart. Prisen på dette sa han at ville bli ca 10 000 kr, og da ville han at jeg skulle betale 5000 kr av dette. Han mente at jeg viste at det var noe galt med den og at det trengtes reparasjon, men det gjorde jeg ikke. Jeg stilte meg selvfølgelig skeptisk til å betale han, og da begynte han å komme med trusler om at moren hannes jobber til et stort advokatfirma og at de kommer til å gå til retten dersom jeg ikke betaler.

Jeg har spurt litt rundt og alle jeg har pratet med mener at jeg ikke bør betale han. Hva tror dere?

audi tt 2000 1.8t quattro

audi a3 1997 1.6 - haha =D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes så mange idioter som tror de kan presse gjennom alt mulig ved BRUKTbilkjøp bare ved at de "kjenner" noen som kjenner noen advokater. Selvom det er du som selger, er det også han som må gå gjennom bilen før kjøpet! At ikke han så at traversen var bøyd opp i bunnpanna er iallfall ikke din feil, og det er jo ikke sikkert du har sett dette. Hadde det vært jeg som solgte bilen ville jeg ledd over telefonen før jeg la på.

Brukt er brukt. Enkelte tror de kjøper gull å grønne skoger til slikk å ingenting.

BMW 318is coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du ikke har holdt noe skjult for kjøperen du viste han bilen så har du ditt på det rene.

Det er hans ansvar å se over bilen og ditt ansvar å avsløre alle feil du veit om. Utover det skal det svært mye til for at et bruktbilsalg skal kunne heves eller at kjøper kan komme i etterkant å kreve rep.

Driftfun.com

- 2004 Mazdaspeed Miata

x 1983 Audi 80 CL

x 1992 Nissan 200SX Banebil - uten motor, girkasse, bensintank

x 1993 Mazda Miata Cruisekjerre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg har forstått, avskriver selger seg det meste av ansvar for hva som skulle vise seg å være av skader/mangler i ettertid, ved bruk av setningen "selges som forevist" eller lignende i kontrakten.

Vel å merke så lenge kjøper har selv fått inspisere bilen etter feil og mangler.

Kan vanskelig tenke meg at han har noen juridisk grunn til å kreve penger av deg.

Kjøpsloven § 20

(1) Kjøperen kan ikke gjøre gjeldene som mangel noe han kjente eller måtte kjenne til ved kjøpet.

(2) Har kjøperen før kjøpet undersøkt tingen eller uten rimelig grunn unnlatt å etterkomme selgerens oppfordring om å undersøke den, kan kjøperen ikke gjøre gjeldende noe som han burde ha oppdaget ved undersøkelsen, med mindre selgeren har handlet grovt aktløst eller for øvrig i strid med redelighet og god tro.

(3) Reglene foran gjelder tilsvarende når kjøperen før kjøpet er gitt høve til å undersøke en prøve og mangelen angår en egenskap som skulle framgå av prøven.

Mvh. Payyy.

-Livet er for kort for fire sylindere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider