Gå til innhold

Pigg vs. Piggfritt

Ranger emnet


melonen1

Anbefalte innlegg

Piggdekk fungerer best på harde, glatte overflater. Altså godt pakket snø og is. Når du kjører i myk snø fungerer disse dårligere.

 

Hvis du skal kjøre pent (tvilsomt), går du for piggdekk. Skal du herje anbefaler jeg piggfritt.

 

Piggene fyker med en gang du skal ut å sladde på isen, så hvis du går for pigger må du ta det litt rolig.

 

Min erfaring med pigger er at det ikke passer meg, og min kjørestil. Det er også lange perioder der det ikke er snø på veiene, og da slites piggene ut fort. Brukte opp 2 sett med piggdekk i løpet av forrige vinter.

 

Gå til skraphandleren og kjøp et sett med piggfrie vinterdekk på felg. Koster deg sikkert ikke mer enn 1200 for et greit sett på noen stygge felger.

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor er det mye usaltete veier med mye is og komprimert snø.

 

Jeg har i alle år kjørt piggfritt og det har aldri vært noe stort problem, bortsett fra da jeg kjørte BMW (RWD). Da skulle jeg gjerne hatt et sett pigg.

 

Problemet med piggfritt på bløt is eller is med pudder oppå er at om det slepper så er du fucked for å si det mildt.

Da jeg kjørte i Vang like ved Hamar kom jeg på en gammel vei som var dekt med is og et ferskt lag med pudder oppå, med piggfritt der så skle bilen min sidlengs av veien i 4-5 km/t. Var ingenting man kunne gjøre med det.

 

Nå som jeg har flyttet og kjører mest på isbelagte veier kjører jeg pigg.

Nysnøen ligger som regel i et par timer før den blir brøyta bort og da er du tilbake på isen igjen uansett.

 

 

Uansett hva du velger så putt penger i det, det hjelper ikke hvor bra bil du har da det kun er et par CM med gummi som holder deg på veien!

'09 Toyota Hilux 3.0 D-Cab SR+

'09 Can-Am Outlander MAX 800 XT

'09 Yamaha YFM350R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå til skraphandleren og kjøp et sett med piggfrie vinterdekk på felg. Koster deg sikkert ikke mer enn 1200 for et greit sett på noen stygge felger.

 

Alle er ikke hillbillies vettu..

 

 

Hvis alle hadde kjørt på piggfrie dekk hadde man ikke kommet seg fram på veier med dårlig måking og ingen salting, da hadde nemlig ingen med piggdekk kjørt der og pakket ned snøen først..

 

Forøvrig tror jeg det hadde vært mindre ulykker hvis man hadde sluttet å salte veiene - da måtte alle gått over til ordentlige vinterdekk og bytullingene hadde ikke fått sjokk når de så et snøfnugg.. :)

 

Selv kjørte jeg på piggdekk uten pigger på bakhjula i vinter i Oslo, og det var et sant helvete.. Har også stått bom fast med alt mulig elektronisk tull og piggfrie dekk. Piggdekk derimot - udigg på bar asfalt men konge ellers. Får min stemme iallfall.

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fatter ikke hvordan du fra kristiansand klarer å ta livet av 2 sett piggdekk på en vinter.. Har dere egentli ordentli vinter i kristiansand? Når jeg kjørte 740turbo så gikk det et sett piggdekk på en vinter (med knallhard misshandling) Piggdekkene jeg har på chevy'n nå er på sin fjerde sessong snart, å de funker bra enda! De har slettes aldri blitt kjørt noe pent med heller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ene settet spant jeg sånn halveis opp. Med det andre punkterte jeg to høyre hjul når jeg var på isen og kjørte over en flytebrygge. Litt dårlige lys, og sikt er alt som skal til :P

 

I løpet av de kanskje 5 månedene det er, og forekommer is og slikt, så er det bare kanskje 2 der det er masse snø. Resten er is og slapse. Spant opp piggene på ett av settene etter 2 turer på isen :)

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fatter ikke hvordan du fra kristiansand klarer å ta livet av 2 sett piggdekk på en vinter.. Har dere egentli ordentli vinter i kristiansand? Når jeg kjørte 740turbo så gikk det et sett piggdekk på en vinter (med knallhard misshandling) Piggdekkene jeg har på chevy'n nå er på sin fjerde sessong snart, å de funker bra enda! De har slettes aldri blitt kjørt noe pent med heller

 

Jeg spant ut to bakdekk på 1 time;) da var det ingen pigger igjen i dekka.. Men da var det jo høygir og pedalen i vater.

Endret av merce-123

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig dårlige dekk dere har som spinner dem ut?

Har kjørt mye på all slags føre, inkludert asfalt, med dekk jeg selv har skutt pigg i og mangler vell nå toppen 5 pigg etter 1 sessong.

 

Har kjørt mye pigg og piggfritt på et godt knipe biler i både privat og jobbsammenheng og sitter med mye positiv erfaring både på pigg og piggfritt.

 

Jeg ville valgt piggfritt OM du har penger å legge i gummi og er ute etter kjørekomfor og har en fornuftig kjørestil. Men ellers ville jeg valgt pigg!!

 

Funderer litt på hvordan det ville vært å hatt piggfritt med et par pigger i..

'09 Ford Ranger

'91 Mazda 323 GTX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Piggdekk fungerer best på harde, glatte overflater. Altså godt pakket snø og is. Når du kjører i myk snø fungerer disse dårligere.

 

Hvis du skal kjøre pent (tvilsomt), går du for piggdekk. Skal du herje anbefaler jeg piggfritt.

 

Piggene fyker med en gang du skal ut å sladde på isen, så hvis du går for pigger må du ta det litt rolig.

 

Min erfaring med pigger er at det ikke passer meg, og min kjørestil. Det er også lange perioder der det ikke er snø på veiene, og da slites piggene ut fort. Brukte opp 2 sett med piggdekk i løpet av forrige vinter.

 

Gå til skraphandleren og kjøp et sett med piggfrie vinterdekk på felg. Koster deg sikkert ikke mer enn 1200 for et greit sett på noen stygge felger.

 

slenger meg på denne jeg og. jeg bor i rindal (møre og romsdal) og her er det meget varriert føre. jeg kjørte med piggdekk på min volvo 240 den første vinteren jeg hadde den og jeg er meget gla i å herje litt bil og piggene forsvant uturlig fort, og da kom jeg meg ikke opp garsvegen hjemme.

 

vinteren etter byttet jeg til piggfritt(nokian hakka4) og slet ikke noe i løpet av vinteren. greit nokk på ren is att det kan være litt glatt men det var værre med piggdekk uten pigg:p opp garsveger og slikt så må man jo satse litt mere en med piggdekk, men det går meget bra om man er vant med å herje litt da:)

 

men kjører man etter låven så anbefaler jeg pigg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår