_Evje_ Skrevet Oktober 1, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 1, 2009 Piggdekk fungerer best på harde, glatte overflater. Altså godt pakket snø og is. Når du kjører i myk snø fungerer disse dårligere. Hvis du skal kjøre pent (tvilsomt), går du for piggdekk. Skal du herje anbefaler jeg piggfritt. Piggene fyker med en gang du skal ut å sladde på isen, så hvis du går for pigger må du ta det litt rolig. Min erfaring med pigger er at det ikke passer meg, og min kjørestil. Det er også lange perioder der det ikke er snø på veiene, og da slites piggene ut fort. Brukte opp 2 sett med piggdekk i løpet av forrige vinter. Gå til skraphandleren og kjøp et sett med piggfrie vinterdekk på felg. Koster deg sikkert ikke mer enn 1200 for et greit sett på noen stygge felger. Siter Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hisap Skrevet Oktober 1, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 1, 2009 Her jeg bor er det mye usaltete veier med mye is og komprimert snø. Jeg har i alle år kjørt piggfritt og det har aldri vært noe stort problem, bortsett fra da jeg kjørte BMW (RWD). Da skulle jeg gjerne hatt et sett pigg. Problemet med piggfritt på bløt is eller is med pudder oppå er at om det slepper så er du fucked for å si det mildt. Da jeg kjørte i Vang like ved Hamar kom jeg på en gammel vei som var dekt med is og et ferskt lag med pudder oppå, med piggfritt der så skle bilen min sidlengs av veien i 4-5 km/t. Var ingenting man kunne gjøre med det. Nå som jeg har flyttet og kjører mest på isbelagte veier kjører jeg pigg. Nysnøen ligger som regel i et par timer før den blir brøyta bort og da er du tilbake på isen igjen uansett. Uansett hva du velger så putt penger i det, det hjelper ikke hvor bra bil du har da det kun er et par CM med gummi som holder deg på veien! Siter '09 Toyota Hilux 3.0 D-Cab SR+ '09 Can-Am Outlander MAX 800 XT '09 Yamaha YFM350R Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eiriksmil Skrevet Oktober 1, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 1, 2009 Gå til skraphandleren og kjøp et sett med piggfrie vinterdekk på felg. Koster deg sikkert ikke mer enn 1200 for et greit sett på noen stygge felger. Alle er ikke hillbillies vettu.. Hvis alle hadde kjørt på piggfrie dekk hadde man ikke kommet seg fram på veier med dårlig måking og ingen salting, da hadde nemlig ingen med piggdekk kjørt der og pakket ned snøen først.. Forøvrig tror jeg det hadde vært mindre ulykker hvis man hadde sluttet å salte veiene - da måtte alle gått over til ordentlige vinterdekk og bytullingene hadde ikke fått sjokk når de så et snøfnugg.. :) Selv kjørte jeg på piggdekk uten pigger på bakhjula i vinter i Oslo, og det var et sant helvete.. Har også stått bom fast med alt mulig elektronisk tull og piggfrie dekk. Piggdekk derimot - udigg på bar asfalt men konge ellers. Får min stemme iallfall. Siter '77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto '93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvovassdal Skrevet Oktober 1, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 1, 2009 Fatter ikke hvordan du fra kristiansand klarer å ta livet av 2 sett piggdekk på en vinter.. Har dere egentli ordentli vinter i kristiansand? Når jeg kjørte 740turbo så gikk det et sett piggdekk på en vinter (med knallhard misshandling) Piggdekkene jeg har på chevy'n nå er på sin fjerde sessong snart, å de funker bra enda! De har slettes aldri blitt kjørt noe pent med heller Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomas S Skrevet Oktober 1, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 1, 2009 Levetiden på piggene mine har holdt seg relativt bra :) Har hatt de siden eg kjøpte bilen for 3 år siden :) Siter Mitt Galant Sport Prosjekt Mitsubishi Klubben Norge Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dynaBel Skrevet Oktober 1, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 1, 2009 Bor i lofoten og kommer ikke til og velge noe annet enn piggdekk med min kjørestil. med det været dere har i troms så hadde iallefall ikke jeg vært i tvil Siter Mazda 323 1992 LX 90/Rally look ------------------------------- Mazda Owners Group Norway Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_Evje_ Skrevet Oktober 1, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 1, 2009 Det ene settet spant jeg sånn halveis opp. Med det andre punkterte jeg to høyre hjul når jeg var på isen og kjørte over en flytebrygge. Litt dårlige lys, og sikt er alt som skal til :P I løpet av de kanskje 5 månedene det er, og forekommer is og slikt, så er det bare kanskje 2 der det er masse snø. Resten er is og slapse. Spant opp piggene på ett av settene etter 2 turer på isen :) Siter Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
merce-123 Skrevet Oktober 1, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 1, 2009 (endret) Fatter ikke hvordan du fra kristiansand klarer å ta livet av 2 sett piggdekk på en vinter.. Har dere egentli ordentli vinter i kristiansand? Når jeg kjørte 740turbo så gikk det et sett piggdekk på en vinter (med knallhard misshandling) Piggdekkene jeg har på chevy'n nå er på sin fjerde sessong snart, å de funker bra enda! De har slettes aldri blitt kjørt noe pent med heller Jeg spant ut to bakdekk på 1 time;) da var det ingen pigger igjen i dekka.. Men da var det jo høygir og pedalen i vater. Endret Oktober 1, 2009 av merce-123 Siter nuverende bilpark: *Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td *Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123* *BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983* *BMW 3.0csl motornord banebil - 1969* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
thklinge Skrevet Oktober 3, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 3, 2009 Bor i Tromsø og har kjørt piggfritt i mange år, blir ikke å bytte til pigg! Siter - Thorstein Klingenberg - Porsche 911 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Viking067 Skrevet Oktober 3, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 3, 2009 Kjører for første gang uten pigger, på noen Cooper Discoverer ATR.Det gikk bra sist vinter :-) Siter Bilforumet.noSuper Moderator -Out of order- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Margido Skrevet Oktober 3, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 3, 2009 Bor i Tromsø og har kjørt piggfritt i mange år, blir ikke å bytte til pigg! Men dem salter jo som faen i Tromsø så ;) Siter BMW 318is coupe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
thklinge Skrevet Oktober 3, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 3, 2009 (endret) Fylket salter ja, det vil si i Breivika, over tverrforbindelsen, og noe på tilfartsveien, kommunen salter lite. Det koster jo penger og kommunen er nær konkurs etter mange år med rødgrønt vanstyre... Endret Oktober 3, 2009 av thklinge Siter - Thorstein Klingenberg - Porsche 911 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TL3518 Skrevet Oktober 3, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 3, 2009 Golf 3 stv, kjøpte nye Michelin North dekk igår. Gleder meg til å teste de, hadde veldig myk og fin gummi. Ifjord kjørte jeg en anna Golf 3 med Pirelli W210 winter. Steinharde piggfridekk. ALDRI mer. Siter 1996mod Mercedes Benz E200 Classic.1984mod Suzuki RG250. 2005mod Yamaha MT01. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hansien Skrevet Oktober 3, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 3, 2009 Utrolig dårlige dekk dere har som spinner dem ut? Har kjørt mye på all slags føre, inkludert asfalt, med dekk jeg selv har skutt pigg i og mangler vell nå toppen 5 pigg etter 1 sessong. Har kjørt mye pigg og piggfritt på et godt knipe biler i både privat og jobbsammenheng og sitter med mye positiv erfaring både på pigg og piggfritt. Jeg ville valgt piggfritt OM du har penger å legge i gummi og er ute etter kjørekomfor og har en fornuftig kjørestil. Men ellers ville jeg valgt pigg!! Funderer litt på hvordan det ville vært å hatt piggfritt med et par pigger i.. Siter '09 Ford Ranger '91 Mazda 323 GTX Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo240gl_1986 Skrevet Oktober 4, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 4, 2009 Piggdekk fungerer best på harde, glatte overflater. Altså godt pakket snø og is. Når du kjører i myk snø fungerer disse dårligere. Hvis du skal kjøre pent (tvilsomt), går du for piggdekk. Skal du herje anbefaler jeg piggfritt. Piggene fyker med en gang du skal ut å sladde på isen, så hvis du går for pigger må du ta det litt rolig. Min erfaring med pigger er at det ikke passer meg, og min kjørestil. Det er også lange perioder der det ikke er snø på veiene, og da slites piggene ut fort. Brukte opp 2 sett med piggdekk i løpet av forrige vinter. Gå til skraphandleren og kjøp et sett med piggfrie vinterdekk på felg. Koster deg sikkert ikke mer enn 1200 for et greit sett på noen stygge felger. slenger meg på denne jeg og. jeg bor i rindal (møre og romsdal) og her er det meget varriert føre. jeg kjørte med piggdekk på min volvo 240 den første vinteren jeg hadde den og jeg er meget gla i å herje litt bil og piggene forsvant uturlig fort, og da kom jeg meg ikke opp garsvegen hjemme. vinteren etter byttet jeg til piggfritt(nokian hakka4) og slet ikke noe i løpet av vinteren. greit nokk på ren is att det kan være litt glatt men det var værre med piggdekk uten pigg:p opp garsveger og slikt så må man jo satse litt mere en med piggdekk, men det går meget bra om man er vant med å herje litt da:) men kjører man etter låven så anbefaler jeg pigg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg