subarubil Skrevet September 28, 2009 Rapporter Share Skrevet September 28, 2009 Hei, Har ein Legacy 2000 2-liter som eg er godt fornøgd med. Køyrer i Vestfold-traktene og vurdera å prøve piggfritt for første gang. Er vestlending og vand med dritføre, og dermed medfødd skeptisk til piggfritt. Har hatt pigg i to sesongar. Merkar at når dekka blir litt sitt, kan bakenden sleppe litt, om ein tek i litt mykje på glatt føre (men liten fart likevel). Nokon som har tips/erfaringar? Blir ein og anna tur på vinterveg i året, men ikkje så mykje. Kor mange sesongar får ein ut av eit sett med slike dekk, med sei 5000 - 7000 km på vinterdekk? Vurderar Continental, 3 eller 5. Evt. Vredstein dekk. Dim: 185/65-R15. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet September 28, 2009 Rapporter Share Skrevet September 28, 2009 Anbefaler continental piggfrie dekk :) Har kjørt masse med det, og er storfornøyd! Men det er klart, noen skeptikere vil du alltid møte... Jeg for min del har kjørt 7 skadefrie vintersesonger på piggfritt, og har aldri savna pigg. Har også prøvd piggdekk, men det blir bare bråk, og piggene forsvinner jo uansett etter ei stund. Når det gjelder holdbarhet bør du nok klare 2-3 sesonger, men gummien blir hard etter 3 år ca, så noe lenger enn det er nok ikke lurt. Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
subarubil Skrevet September 28, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 28, 2009 Takk for svar! Ja, har egentleg no 2 piggdekk med litt pigg, og 2 piggdekk utan pigg. Det er vel dårleg butikk uansett. Tenkjer eg får prøve Continental, og håpe på lite is i vinter! :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stasjonsvogn91 Skrevet Oktober 6, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 6, 2009 Jeg kjører kun piggfritt (Conti 3) på min Legacy 98 modell. Bor i Tønsberg, og kjører mest her nede- samt opp og ned til Oslo. Men jege har heller ingen problemer overhodet med fjellturer høst, midtvinters og tidlig vår. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet Oktober 7, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 7, 2009 Det virker som mange tror at piggfrie dekk er ubrukelige på is. Det er ikke tilfellet. De er noe dårligere enn piggdekk, men langt fra ubrukelige. Så lenge man har dekk fra anerkjente produsenter, gjerne testvinnere, og bytter dekka før de blir gamle og harde, er ikke dette noe problem i det hele tatt. Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stasjonsvogn91 Skrevet Oktober 8, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 8, 2009 Jeg har helt samme erfaring her. Med alle biler fra Subaru via Mazda 626, Corolla 4x4, VW Vento og Passat, Mitsubishi Spacewagon til bakhjulsdrevet HiAce +++ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AreSI Skrevet Oktober 11, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 11, 2009 Noget uenig, fikk med et sett piggfrie dekk da jeg kjøpe brukt Legacy i fjor, de fungerer, men i forhold til piggdekk er de langt svakere på oppbremsing, kjøring opp bratte bakker, og på islagt veibane. ABS - bremsen slår fortere inn med vibrering i pedalen og jeg føler ikke at jeg har det samme veggrepet. Det fungerer sikkert greit i sør - Norge, men fra Nord - Trøndelag og nordover er nok piggdekk klart å foretrekke. (Og hva er liksom vitsen med Subaru med 4wd om du blir stående å spinne sammen med 2wd bilder???) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet Oktober 11, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 11, 2009 Men; hva slags dekk? Hvor gamle er de? For å si det enkelt, skal man ha piggfrie dekk er man nødt til å kjøpe dyre dekk, de billige er ikke mye tess. Og hvis du sliter i bakker selv med 4wd høres det ikke ut som de dekkene dine er av det beste slaget. Jeg hadde aldri problem med noen bakker med framhjulstrekk og continental piggfritt. Dette var forresten når jeg bodde i setesdal, med skikkelig vinter halve året. Alderen på dekket kan ses på den firesifrede DOT-koden på siden av dekket, de første to siffrene er ukenr, og de siste to er årstall. Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AreSI Skrevet Oktober 12, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 12, 2009 Jeg sliter ikke... jeg satte på piggdekk... Finner forøvrig ikke noe som ligner på en DOT kode - men dekkene var fra TOYO - og mønsteret er omtrent ikke slitt, fargestripene kan fremdeles sees. Men jeg bruker de nå på høsten. Men jeg mener at hensikten med Subaru er å ha det lille ekstra på fremkommelighet, og da svekker man ikke det med noe som er like bra i 95 % av tilfellene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet Oktober 12, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 12, 2009 Jeg sliter ikke... jeg satte på piggdekk... Finner forøvrig ikke noe som ligner på en DOT kode - men dekkene var fra TOYO - og mønsteret er omtrent ikke slitt, fargestripene kan fremdeles sees. Men jeg bruker de nå på høsten. Men jeg mener at hensikten med Subaru er å ha det lille ekstra på fremkommelighet, og da svekker man ikke det med noe som er like bra i 95 % av tilfellene. Selvfølgelig, det må du jo bestemme selv... men selv om mønsteret er bra, kan gummien være gammel og hard. Og toyo lager ikke de beste vinterdekkene, det er det Continental og Nokian som gjør... men sånn er det bare, noen velger pigg og andre ikke. Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stasjonsvogn91 Skrevet Oktober 13, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 13, 2009 Noget uenig, fikk med et sett piggfrie dekk da jeg kjøpe brukt Legacy i fjor, de fungerer, men i forhold til piggdekk er de langt svakere på oppbremsing, kjøring opp bratte bakker, og på islagt veibane. ABS - bremsen slår fortere inn med vibrering i pedalen og jeg føler ikke at jeg har det samme veggrepet.Det fungerer sikkert greit i sør - Norge, men fra Nord - Trøndelag og nordover er nok piggdekk klart å foretrekke. (Og hva er liksom vitsen med Subaru med 4wd om du blir stående å spinne sammen med 2wd bilder???) ------------------------ Skjønner ikke hvorfor man skulle ha mer behov for piggdekk nordover i landet. Her i kyststrøkene i Vestfold består vinteren for det meste av at det snør noen dager (og snør det i Vestfold, Telemark og Sørlandet så SNØR det. Etter at snøen har lagt seg kommer en dag eller to med mildvær, før det fryser på og alt blir til is. Og brøyting og strøing er absolutt ikke bedre her sør. Det er jo salderingsposter å det holder i kommunebudsjettene. De aller mest håpløse forholdene finner vi vel i Oslo- hvor de konsekvent salter før de brøyter (hvis de i det hele tatt brøyter, da...) og issvullene ofte minner mest om en kulekjører-løype. Sist vinter skulle vi hente en stor boggihenger med en og en halv favn ved (det veier litt...) som måtte kjøres opp en skikkelig bratt bakke opp til hovedveien. Det var da ca 40 cm våt nysnø med blank is under. Svigerfatter dro av sted med sin Chrysler 300 med helt nye Nokian piggdekk, men hadde ikke mulighet til å dra seg opp. Da jeg kom med Legacyen med sine halvslitte Conti3 piggfrie, hang på hengeren og koblet inn holdfunksjonen på automaten, dro jeg rett opp uten problemer i den hele tatt. En annen erfaring jeg har fra flere dekkmerker er at piggdekk stort sett er utkjørte (eller må pigges om) når piggene blir slitte og runde, samtidig som de blir mye fortere harde i gummien. Selvsagt er det smak og behag, men jeg mener oppriktig at piggdekk er falsk trygghet. Jeg har kjørt mange rare steder rundt i Norge med mange forskjellige biler, og har ikke kjørt piggdekk siden 1991. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Oktober 13, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 13, 2009 Prøv skikkelige piggfrie dekk, og jeg vil bli overraska om du angrer. Har eenda ikke sett vitsen med piggdekk, jeg har ikke testa vinteren andre steder i landet enn sør og øst landet, men jeg har tro på at piggfritt vil fungere enda bedre i kaldere strøk, har kjørt på alt fra 60cm nysnø med hardpakka snø/is under, til speilblank is, tørr is, sørpe, 5cm snø med blankis under... Har prøvd både pigg og piggfritt, er en grunn til at jeg kun kjøper piggfrie dekk, det er en av tingene jeg velger å legge litt penger i. Tror ærlig talt vi har ett ekstremt skiftende føre på sør-øst-landet, med det meste. Jeg har ærlig talt ikke prøvd føret i nordlige deler av norge, så skal ikke uttale meg om hva som egner deg der, men jeg mistenker at nordlendingene som gauler ut PIGGDEKK, verre føre i nord, søringer veit ikke hvordan det er, hold kjeft, aldri har prøvd en hel vinter i Sør. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AreSI Skrevet Oktober 14, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 14, 2009 Først; å sammenligne en Subaru med en Chrysler er en grov fornærmelse mot Subaruen, om så Subaruen hadde hatt sommerdekk ville den kommet lenger enn Chrysleren. (Jeg kan forøvrig henvise til tilsvarende historier der den piggfrie bilen ble stående... så eksempler er sjelden gode beviser) Forøvrig: dere har sikkert helt rett, men jeg holder meg til piggdekk likevel. Ser man testen i Motor denne måneden var det et stykke fra de beste piggdekka og ned til de beste piggfrie. Muligens fordi jeg er sta, men også fordi jeg har en oppkjørsel på mellom 20 og 30 grader som er isbelagt minst 60 dager i året. (Og hvis dere tror det er stabilt kaldt vinterføre langs kysten av Nord - Norge, så bør dere vurdere å ta bilferie langs riksvei 17 i perioden oktober - desember...) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stephan Skrevet Oktober 14, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 14, 2009 Jeg har kjørt hakkapelita rsi piggfritt i 5 år nå, og har aldri hatt trøbbel verken på is eller snø, men man må uansett kjøre etter forholdene da :) Tre av årene med frammhjulstrekk. Vi har hytte oppe på fjellet atme Røros så jeg mener å ha testet piggfritt skikkelig på de 5 årene. Men det er vel smak og behag også da. Siter Subaru Impreza WRX 2005 http://www.cicada.no SELGES!: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=19381945&WT.ac=my_adverts Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stasjonsvogn91 Skrevet Oktober 14, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 14, 2009 Først; å sammenligne en Subaru med en Chrysler er en grov fornærmelse mot Subaruen, om så Subaruen hadde hatt sommerdekk ville den kommet lenger enn Chrysleren. (Jeg kan forøvrig henvise til tilsvarende historier der den piggfrie bilen ble stående... så eksempler er sjelden gode beviser) Forøvrig: dere har sikkert helt rett, men jeg holder meg til piggdekk likevel. Ser man testen i Motor denne måneden var det et stykke fra de beste piggdekka og ned til de beste piggfrie. Muligens fordi jeg er sta, men også fordi jeg har en oppkjørsel på mellom 20 og 30 grader som er isbelagt minst 60 dager i året. (Og hvis dere tror det er stabilt kaldt vinterføre langs kysten av Nord - Norge, så bør dere vurdere å ta bilferie langs riksvei 17 i perioden oktober - desember...) Grunnen til at jeg tok den sammenlikningen var fordi du i et tidligere innlegg sa at du ikke skjønte vitsen med å stå å spinne sammen 2WD bilene i bratte bakker :) Og sant nok; det gjør du ikke om du kjører Subaru med halvslitte piggfrie dekk. Ikke engang om du trekker en henger på samme vekt som bilen din. Og til slutt: eksempler bygger på erfaringer, og det beviser mye mer enn de mest viteskaplige teorier. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.