Gå til innhold

ettermontert original grøfte lys

Ranger emnet


matador

Anbefalte innlegg

som titelen sier så ettermonterte originale grøfte lys (den nederst i støtfangeren) byttet nye lamper og koblet til den existerende kontakten men jeg fikk ingen lys i noen som helst stiling på lysbrytteren, sjekket alle siokringene også men fant ikke om noen som manglet eller var i forbindelse med de som ikke var der... Noen som har koblet dette før eller vet hva som mangler?? da det lovlig er vel at disse skal bare lyse når ingen andre lys lyser? er ikke riktig? eller går greit med at disse lyse sammen med park lyset?? hadde vært mest idele det egentlig men hadde hjulpet best med at de lyste sammen med vanlig kjøre lys...

 

hva er lovlig? og

hva skal til for å få de til å lyse?

ellers må jeg legge om slik at jeg får de til å funke lovmesig :)

Endret av matador

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tittet i haynes og der finnes en rellee til "FOG ligth" men fant ikke hvor hen den er montert -jeg regner med at det er den som mangler :) noen som vet eller har dette original?

 

noen som vet om det er lov med park lys + grøftelys? eller kjørelys + grftelys? :)

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hvilken årsmodell du har, men fra 96 og utover hadde alle bilene rele, mens ikke alle 95-modellene hadde dette.

 

Hvilken bryter har du? Har du bryter med "hakk" for grøftelys? Eller er det tåkebaklys? Du må ha en egen bryter med grøftelys.

 

Finnes også en mulgihet til å koble opp slik at grøftelysene forran tennes på tåkebaklysbryteren, men da mister du tåkebaklys.

 

En annen ting. Når jeg la opp i min 95 modell så oppdaget jeg at det ikke var kabel mellom motorrommet og bryteren. Så jeg måtte selv legge en kabel fra bryteren til releet i motorrommet.

 

Når det gjelder regler for grøftelys er de klare:

 

Grøftelys kan benyttes som kjørelys sammen med parklys når det er lyst ute. En politimann gav meg en god idikator på når det er for mørkt med grøftelys, så lenge gatelyktene er tent er det i allefall for mørkt ute!

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dvs at vanligvis det skal være "plug & play" da? men denne bilen er 96 modell mener å huske :) men ikke prøvd på bilen min som er 97 enno -har også lamper til den.

 

Vet du hvor den relle sitter ellers? regner at denne "fog ligth" skal slås på med brytteren som er i lysbrytteren -den til tåkelyset bak? men den har 3 stillinger egentlig: når den dras ut, første hakk og siste hakk -er det noe spesifik funskjon på hver av de stillingene?

 

ellers hadde jeg tenkt å bruke sammen med parklyset og at de må slå seg av om man setter på kjørelys -tåkelyset bak er meget sjelden den brukes allikevel ;) andre alternativ er å få grøfte lyset til å slå seg på når bilen startes men at de slår seg av når kjørelys går på men at de lyser fremdeles om man slår på parklyset. i denne bilen (konas) skal de slå seg på automatisk self...

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal være lagt opp. Du trenger lyktene, og ny lysbryter. Men som sagt oppdaget jeg også at det ikke var lagt kabel mellom sikringskapet og bryteren, så jeg måtte strekke den kabelen selv.

 

Releet skal stå i sikringsskapet i motorrommet, der fant jeg det i allefall på min -95 LE.

 

Det du kan gjøre slik du tenker er å legge opp ett eget rele, og hente strøm til lysene direkte fra batteriet. Så bruker du strøm fra bryteren som styrestrømkrets. Men i det tilfellet ville jeg heller lagt det opp slik:

 

Automatiske kjørelys tenner parklyspærer og grøftelys.

Grøftelys slukket når bryteren settes i parklys.

Grøftelys slukket når bryteren settes i kjørelys.

 

Da trenger du egentlig bare å endre kretsen til de automatiskekjørelysene. Så har du fortsatt muligheten til å ha bare park og kjørelys. Grøftelysene vil da også være umulig å bruke i en ulovlig kombinasjon da de alltid er tent med parklys. Om du er litt omtenksom overfor dine medbilister er det veldig greit å kunne ha på bare parklys, når du står i ro i mørket. Det er veldig mye spredning i grøftelys, så det er ikke noe særlig å få i trynet om natten.

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Automatiske kjørelys tenner parklyspærer og grøftelys.

Grøftelys slukket når bryteren settes i parklys.

Grøftelys slukket når bryteren settes i kjørelys.

 

du er ikke så dumt som du høres ut gitt... :respect self, da skal jeg koble det slik.

 

Da trenger du egentlig bare å endre kretsen til de automatiskekjørelysene. Så har du fortsatt muligheten til å ha bare park og kjørelys. Grøftelysene vil da også være umulig å bruke i en ulovlig kombinasjon da de alltid er tent med parklys. Om du er litt omtenksom overfor dine medbilister er det veldig greit å kunne ha på bare parklys, når du står i ro i mørket. Det er veldig mye spredning i grøftelys, så det er ikke noe særlig å få i trynet om natten.

 

jada, liker ikke selv å bli blendet ;) men kunne også redusert lys styrken og samtidig redusert strøm forbruket -ikke med en mostand da dete vil forbruke strøm og ;) men det er vel ikke noe regel som krever en minst effekt eller lys mengde fra disse grøftelysene? tenkte å redusere rundt 20-40% da disse er vel mest tenkt å brukes som kjøre lys på dag tid og være synlig self -slik loven krever- self har jeg den dårlig uvane av å bare kjøre med park lys til tider.... :(

 

hvor har du montert den ekstra brytteren?? :) men går for din første forslag! ;)

 

ellers har jeg sett at i begge stratusene er et problem med kontakten til den H4 pæren, den var noe deformert og dårlig i begge bilane, jeg byttet ut på min egen men konas er også dårlig så den skal byttes ut -jeg brukte jordingen til den kontakten med større tversnitt, kort og rett i chasissen -fikk bedre lys og har nå 13,8v. på pæren -før var det 12,6volt... og som sagt det merkes fort på lys mengden da stratus har poker meg elendig lys originalt...til og med neon lyser faktisk bedre :) er ikke sikker om dere andre har det samme feil i deres biler. ellers kan jo prøve å ta bilder og legge det her hvis det er av interese.

Endret av matador

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du er ikke så dumt som du høres ut gitt...

 

Hmmm, ? :P Jaha ? :P

 

 

jada, liker ikke selv å bli blendet ;) men kunne også redusert lys styrken og samtidig redusert strøm forbruket -ikke med en mostand da dete vil forbruke strøm og ;) men det er vel ikke noe regel som krever en minst effekt eller lys mengde fra disse grøftelysene? tenkte å redusere rundt 20-40% da disse er vel mest tenkt å brukes som kjøre lys på dag tid og være synlig self -slik loven krever- self har jeg den dårlig uvane av å bare kjøre med park lys til tider.... :(

Monter LEDs? De lyser ofte litt svakere + at de bruker mindre strøm. Så slipper du å plages med en motstand som blir varm, osv. Men er ikke helt med på hvorfor du vil redusere lyset? Vanlige HB4 på 35W gir ikke mye lys da? På dagtid skal du montere noe ganske kraftig for å blende noen, tror nok kablene sier takk for seg før den tid.

 

hvor har du montert den ekstra brytteren?? :) men går for din første forslag! ;)

Byttet bryteren bak rattet. Så har en orginal Stratus bryter med grøftelys.

 

ellers har jeg sett at i begge stratusene er et problem med kontakten til den H4 pæren, den var noe deformert og dårlig i begge bilane, jeg byttet ut på min egen men konas er også dårlig så den skal byttes ut -jeg brukte jordingen til den kontakten med større tversnitt, kort og rett i chasissen -fikk bedre lys og har nå 13,8v. på pæren -før var det 12,6volt... og som sagt det merkes fort på lys mengden da stratus har poker meg elendig lys originalt...til og med neon lyser faktisk bedre :) er ikke sikker om dere andre har det samme feil i deres biler. ellers kan jo prøve å ta bilder og legge det her hvis det er av interese.

Har hørt flere som sliter litt med sokklene, men tror ikke det er ett veldig utbredt problem. Men er ikke ukjent at det er dårlig lys i Stratusen. I USA bruker de HB5, og de mener det er bedre lys av eurolyktene våre som har H4. Men jeg opplevde å få bedre lys med HB5 enn H4, så ikke vet jeg. Skulle ønske det var en lovlig måte å montere Xenon, for da hadde jeg kjøpt for lenge siden ett ombyggningsett, utrolig mye bedre lys.

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HB4 som satt i lyktene var på 55watt og de nye som jeg kjøpte var også på 55watt. Slik jeg ser det når disse er så lav montert er ikke mye å bruke til annet enn noe svakere en vanlig kjøre lys -derfor ser jeg ikke noe grunn til at disse skal lyse så mye -finnes HB4 i mindre effekt? 20watts holder vel til "å-bli sett-lys"? som lyser litt mer enn parklyset liksom :)

 

var aldri i tankene på å bruke motstander... ;) og mener å ha hørt damndamn at motstander forbruker strøm (ohms lov)...:wonder: men tanken var ikke å "spare strøm" men "ikke å forbruke mer enn nødvendig"

 

apropos jeg tror jeg har finnet ut hvorfor noen H4 søkler blir dårlig: de originale pærene på 55w blir skiftet til 100watts... bilen jeg holdt på med begynte å feile med kjøre/fjern lys og når jeg tok den opp for å bytte det ut, så fant jeg ut at den var på 100/80watt... og mulig at det var det også på min bil fra før -bare at jeg ikke tenkte på å sjekke det...

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HB4 finnes i 35W eller som LEDs som bruker veldig lite strøm. Vet ikke om det finnes 20W, men som sagt LEDs. Da har du fortsatt litt lys og de bruker under 5W. Eneste ulempen er at de er dyrere, men så trenger du ikke skifte pærer mer.

 

Men hvorfor vil du ha så lite lys? I dagslys vil det fort bli vanskelig å se at lysene i det hele tatt er på.

 

Når det gjelder 80/100W pærer ville jeg vært forsiktig, da kablene i stratus ikke er laget for å tåle lasten. Jeg kan fortelle skrekk historie fra min egen bil og 80/100W pærer. Nå har min bil HB5 i hovedlyktene, men det er fortsatt like skummelt. Problemet startet med at det begynte å blinke/lyse i fjernlysindikatoren i dashbordet. Jeg sjekket lysene ute og i den ene lykten var det så vidt en liten glød. Jeg tok ut pærene og sokklene. Sokkelen hadde smeltet sammen med pæren. Jeg på andre siden var kablene så varme at jeg brant meg når jeg tok borti dem. Senere på kvelden fikk jeg fatteren sammen med meg og vi koblet lyspæren til sokkelen utenfor lykten, han holdt sokkelen og jeg skrudde på lyset. I det jeg slo på kom det voldsomt mye røyk ut fra sokkelen. Så hele greia hold på å ta fyr !

 

P1000407.jpg

 

Hold dere unna 80/100W med de orginale kablene. I følge de jeg har snakket med i USA bør dere også bruke kabelsko i stede for sokkler for at det skal bli nok luft rundt til å kjøle ned kontaktpunktene. Det blir for tett i sokklene så de klarer ikke kvitte seg med nok varme.

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det som gjør at pluggen smelter er overflatte kontakten mellom kabel skoen og kontaktene på pæren -dette er for dårlig og skaper varme gang- men største problem med 100w. pærer er at dette ødelegger reflektøren. Jeg merket at det var mer og bedre lys i denne bilen men falt meg ikke inn at den hadde andre pærer -når jeg satt riktig effekt ble spredningen også mer uniform :)

 

men ang toppic så har jeg allrede fått lys i grøftelysene :) og gjørde akk som du beskrev tidligere ang virkemåtten:

 

"Automatiske kjørelys tenner parklyspærer og grøftelys.

Grøftelys slukket når bryteren settes i parklys.

Grøftelys slukket når bryteren settes i kjørelys."

 

fant styre spenninger og strekte 2 ledninger til et relle foran like foran bateriet og brukte 8 gaug kabler ellers helle veien mellom batteri og lyktene -funker bra nå :) så jeg får gjøre det samme i min egen bil etterhvert. Ellers synes jeg at de originale kablene til HB4 pærene var rett og slett elendige: 0,5kvadrat...

 

jeg tok noen bilder og tenkte jeg skulle sette de her i tilfelle noen andre skulle ha bruk for det.

Endret av matador

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det vanskeligste er å finne styre spenningene men etter litt måling fant jeg ut at relle som er ettermontert til å styre autolyset har de nødvendige styre punkter så det blir ganske enkelt egentlig.

 

Kablen merket med nr "3" så har en negative utgang når motoren går men blir blir positiv når park eller kjørelyset slås på... som bestilt! da trenges bare en "+" for å få slått på en relle :)

 

autolys relle

9k18cy.jpg

 

ledning merket nr 3

21od4jm.jpg

2ih6u7t.jpg

 

"+" med sikringen til autolys -man fjernen sikringen og kobler til det punktet som har "+12v" når tenningen er på. Dette blir + til styre relle.

2ue35tg.jpg

 

dette var de styre punktene som trengs for å styre grøftelysene :)

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kablene drå jeg frem til sikringsboksen ved luft filtret men fant ut at det var mer plass og bedre egnet for å montere lys relleet rett foran batteriet men da må hovedlyktene demonteres for å komme til.

 

24gjcaw.jpg

 

ellers synes jeg at original kablene er rett og slett elendige så jeg målte nye kabler 8g og klippet av pluggene til HB4 soklene, disse ble loddet og fikk noen lag med krympestrømper, jordings kablene til de pluggene er korte og terminert med kabel sko slik at disse kan skrus rett på chassiset.

 

b98w28.jpg

28rfl00.jpg

 

først presset med riktig verktøy og deretter loddet...

111qm3s.jpg

23w49ef.jpg

 

vel, i dette kabel blir det ikke mye spenningsfall... :)

2hqyz41.jpg

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da var de ferdig med krympestrøpmer og HB4 plugger

 

15mmczs.jpg

11l790o.jpg

 

jordings punkt til venstre/høyre grøftelys...

30jtsmh.jpg

ay3is.jpg

 

relle med tilhørende kabler

256xro1.jpg

2it0pyx.jpg

vghswh.jpg

24gjcaw.jpg

 

så er det pluggene ferdig tilkoblet

24gjcaw.jpg

64kkyo.jpg

zwlyxd.jpg

 

det var alt og ikke så vanskelig, desuten å ble det enklere enn å finne ut hvorfor original kabel oppleg ikke fungert, det andre er at jeg bruker mer riktig størrelse på kablene til lampene. Det mangler foreløpig en sikring ut ifra batteriets "+" men den skal jeg kjøpe imorgen og sette det inn da dette hadde jeg ikke for hånd, ellers skal jeg også kjøpe armerings slange så det beskyter kablene mot mekanisk slitasje men absolut ikke nødvendig egentlig.

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har virkelig gjort en god jobb her ! ;) Godt dokumentert også, det liker vi! Ble inspirert til å bytte kabler både på hovedlyktene og grøftelyktene...

 

Men bare av ren nysjerrighet og ikke for å virke blærete eller sur, hvorfor bytte til så kraftige kabler når du ikke vil ha mer enn 20W pærer?

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår