Gå til innhold

Hjelp oss med prosjektet vårt!

Ranger emnet

Mona-HiT

Anbefalte innlegg

Hei!

Miljø er i vinden om dagen og det gjelder miljøvennlige alternativ til kjøretøy også.

Vi har et prosjekt om miljøbiler ved Høyskolen i Telemark og setter stor pris på om dere vil hjelpe oss ved å svare på denne lille undersøkelsen!

Alder:

Kjønn:

Vurderer du å kjøpe ny(eller brukt) bil:

Vil du vurdere en miljøvennlig bil?:

Hvilke tanker har du om miljøvennlige biler?

Med miljøvennlige alternativ mener vi elbiler, hydrogendrevne biler og hybrid.

Alle innspill mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Alder: 23

Kjønn: Mann

Vurderer du å kjøpe ny(eller brukt) bil: Hvis jeg ser noe jeg har lyst på, så er vurderingen altid der

Vil du vurdere en miljøvennlig bil?: NEI

Hvilke tanker har du om miljøvennlige biler? Jeg tror det er LENGE til de såkaldte miljøbilene i det heletatt blir et alternativ for folk flest..

(folk flest bor ikke i oslo)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alder: 22

Kjøper og selger hele tiden, ca 10-15 biler iåret og 3-4 motorsykler.

Nei!

Fint lite, annet at de som regel er stygge, meget fint lite brukervennlige, dyre og kjedelige.

-Subaru Impreza WRX "STi" 01'

-Subaru Impreza WRX 01'

http://www.dlgracing.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alder: 23

Vurderer du å kjøpe ny(eller brukt) bil: Brukt (AmCar)

Vil du vurdere en miljøvennlig bil?: NEI!

Hvilke tanker har du om miljøvennlige biler? Totalt sett så er de ikke så miljøvennlige som de skal ha dem til ;)

Project: "FrostBite" by GSS Motorsports

- 2007 Focus

- 1995 Mustang cab

- 1994 Mustang coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alder: 19

Vurderer du å kjøpe ny(eller brukt) bil: Ja(når gjør jeg ikke det?)

Vil du vurdere en miljøvennlig bil?: Ja, og jeg har akkurat kjøpt en KEWET elbil.

Elbiler er kjekt for nærmiljøet, og en viss distanse. Men som diverse høytstående sjefer i bilbransjer sier, det kommer aldri til å ta over. Tror hydrogen er det beste alternativt, bare man finner en fornuftig måte å lagre det på.

Men pr. dags dato, ruver elbil høyest på skalaen. Hvis du i tillegg har en range extender(liten bensinmotor som lader mens du kjører), er alt bare fryd og gammen. Hybrid er bare tull.

928

FL-612

7/CBR1100XX

Serie 3

City 2+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alder: 25

Vurderer du å kjøpe ny(eller brukt) bil: Ja.

Vil du vurdere en miljøvennlig bil?: Skulle det bli kjøpt miljøvennlig bil ville det isåfall vært en "bivirkning" som følge av andre faktorer. Når sant skal sies vurdere jeg å kjøpe en bil som bruker 3 liter på mila som en protest på miljøhysteriet som hersker i disse dager. Vil man gjøre noe positivt for miljøet er det andre arenaer enn privatbilismen som har langt større potensiale!

Men selvfølgelig, det er jo lett å avgiftsbelegge bilbehovet til Ola Potet. Hva skal stakkars Ola gjøre med det? Mumle om at han skal flytte til Sverige eller stemme "har ikke peiling på noenting men nå er jeg forbanna på dyr bensin-partiet" (les: FRP)?

Hvilke tanker har du om miljøvennlige biler?: At den positive effekten er tildels overdrevet? Det blir sjelden tatt med i betraktningen fra miljøforkjempernes side at det faktisk er ganske ressurskrevende å produsere en bil, og å resirkulere den gamle bilen min som de vil at jeg skal kaste.

Det ropes til og med om at elbiler og des like er både klimanøytrale og nullutslippsbiler. Hvor kommer så elektrisiteten fra? Hva med hydrogenbiler? Brenselceller er ikke direkte miljøvennlige å produsere.

Endret av Vinduspusser
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alder:

20

Halden, Østfold

Kjønn:

Mann

Ikke for øyeblikket.

Nei.

Fint i teorien, hittil ikke godt utført i praksis. Vidunderløsninger har som regel sine ulemper (biler som går på bioetanol gjør at det blir mer hogging av regnskog - hybrider vil få vanskeligheter med å bli kvitt batteriene ved gjenvinning og hydrogen er så langt vanskelig å få produsert i ren form). Dessuten - dersom en skal få flere til å kjøre miljøvennlige biler må avgiftene for disse bilene ytterligere ned.

Fra en bilentusiasts synspunkt (mitt) fremstår miljøbiler som kjedelige og sjelløse, og vil nok ikke være et alternativ for meg i fremtiden.

'92 Mitsubishi Eclipse GS

Historie, prosjekt -og bildetråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alder:

22

Nittedal

Kjønn:

Mann

Ja, ser etter en brukt bil.

Vil du vurdere en miljøvennlig bil?

Ikke noen av de som finnes nå.

Dersom de klarer å få hydrogenbiler til å fungere, og samtidig lage miljøbiler som ser bra ut skal jeg gjerne kjøpe en. Men per dags dato oppfyller ingen miljøbiler mine ønsker med tanke på design.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alder: 18

Vurderer du å kjøpe ny(eller brukt) bil: Ja!

Vil du vurdere en miljøvennlig bil?: Nei

El-biler er bare tull i de fleste land. Her i Norge så er disse bilene relativt miljøvennlige i.o.m at vi får en god del av energien vår fra vannkraftværk (ikke at det er veldig miljøvennlig og bygge slike kraftverk over alt). El-biler i andre land der de får energien sin fra kull o.l. er ikke miljøvennlige da det gir mer/like mye (CO2/andre gass)utslipp og produsere strøm fra kull, enn hva en bensin/diesel-bil hadde sluppet ut.

Hybrid-biler er derimot noe jeg har troa på. En el-bil som også har en forbrenningsmotor som kun lader opp batteriene, vil jo være relativt miljøvennlig?

Endret av m0rpheus
leif

*Volkswagen Golf Mk2 uten skilter edition

"Tom, If ironi was made out of strawberrys. We'd all be drinking alot of smoothies right now"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alder: 20

ja, gammel turbodiesel.

nei, jeg vurderer hvordan jeg ytterligere kan forurense, fordi det er maskulint å forurense og gir status.

Det er feminint og jeg vil ikke ødelegge ryktet mitt på å vise meg i en elektrisk vibrator på fire hjul. Lyden av en bensin/diesel og lukta osv. er uerstattelig.

Uten at jeg gidder å sitte her til i morgen for å argumentere mot klimahysteriet, så er det på tide at folk for opp øynene og faktisk innser at dette gjøres kun for muligheten for profitt. Det gjelder bare å stille seg litt kritisk til dette og faktisk lese en del om dette, så kan dere konkludere og gjøre dere opp en mening, å høre/se på politikere og media, det er det siste dere man skal gjøre.. det er nokså mange professorer som har overbevisst meg om at det IKKE er menneskeskapte klimaendringer og at det i realiteten er naturen som har esset i den sammeheng.

I tillegg kreves det mye energi for å produsere disse "bilene" og vi sitter igjen med en del avfall som f.eks batteriene..

Men jeg har ingenting i mot satsing på fornybar energi og liknende, det må de få lov til.. men går det utover meg og at jeg må parkere eller sende klenodiumene mine til huggeren bare fordi en eks-narkoman og småbarn som ikke har fått pels på stellet som gjemmer seg bak navn som bellona og natur og ungdom, greenpeace og liknende mener at jeg må gjøre det og blir nærmest mobbet hvis jeg ikke lar meg lure av propagandaen, ja da takker jeg for mitt besøk i Norge og finner meg et land det er en mulighet å få ha en sunn og bra hobby som bil.

http://www.youtube.com/watch?v=xzSzItt6h-s

Endret av merce-123

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tesla Roadster har dessverre også sine problemer. Jeg anbefaler å se på Top Gear-innslaget som tar for seg denne bilen. En bør ikke stole blindt på tabloidavisene (ikke Top Gear heller for den saks skyld, men det handler om å se saken fra flere perspektiver).

Følg særlig med på hva som blir sagt i fra 4:55 og utover i klippet:

http://www.youtube.com/watch?v=oUw43oC2A34

'92 Mitsubishi Eclipse GS

Historie, prosjekt -og bildetråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt kan man ikke det :-)

Hva med hybriden? Den har jo vært på på markedet i rundt 12 år, hvorfor er ikke den et alternativ?

Spør du -MEG- så er det kun å flytte forurensningen, som hybriden gjør. Du må jo trossalt lade opp batteriene, og det vil uansett hvordan man vrir og vender på det ikke foregå uten tap(i kontakter, ledninger, varme etc), så denne energien kunne like så godt vært brukt i forbrenningsmotoren. Hybrider kan derimot bidra til et renere bymiljø(i lavere fart, i korte distanser) ettersom den går på strøm der.

Hva er det ellers som er så fryktelig miljøvennelig med en hybrid? En BMW 116d slipper ut 118g co2/km, mens den nyeste Priusen slipper ut 89g co2/km. En besparelse på usle 30 gram, bare for å slippe ut et lass av miljøgifter i brukte batterier etc. etc.

928

FL-612

7/CBR1100XX

Serie 3

City 2+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alder: 20

Vurderer du å kjøpe ny(eller brukt) bil: Ja

Vil du vurdere en miljøvennlig bil?: Ville definitivt gjort det, om det hadde vært et alternativ. Har ikke penger til slikt. Men jeg syns det er viktig at en bil bruker relativt lite bensin ift. motoreffekt.

Hvilke tanker har du om miljøvennlige biler? At staten motarbeider oss. Fjern alle avgifter på bil og vei unntatt miljøavgift på drivstoff og bompenger på vei (som da naturligvis må økes kraftig). Da vil de bilene som bruker mest bensin og de bilistene som kjører mest straffes, og fattigfolk som meg ha råd til å kjøpe miljøvenlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider