Gå til innhold

Hjelp oss med prosjektet vårt!

Ranger emnet

Mona-HiT

Anbefalte innlegg

Alder: 19

Kjønn: Mann

Vurderer du å kjøpe ny(eller brukt) bil: Finnes jo alltid en eller annen bil man har lyst på.. så ja.

Vil du vurdere en miljøvennlig bil?: Nei, men hva vet jeg.. kanskje Passaten er litt miljøvennlig?

Hvilke tanker har du om miljøvennlige biler? Den første tanken som slår meg når jeg tenker "miljøvennlige biler" er; kjedelige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Selvsagt kan man ikke det :-)

Hva med hybriden? Den har jo vært på på markedet i rundt 12 år, hvorfor er ikke den et alternativ?

som go-carter sier: man forflytter forurensingen, bensin/dieselbiler blir sett på som miljøfiendtlige, men visste du at vw polo som kommer neste år, eller er rett rundt hjørnet(2010) forurenser mindre enn både Toyota Prius og Honda-hybrid?

Det er noe å tenke på;) Man kan få latterlig lave utslipp selv med bensin/dieselbiler som går faktisk helt greit.

Men myndighetene skaper et bilde av at alt som går på bensin/diesel er miljøfiendtlig, men egentlig har de ikke den fjerneste anelse om hva de prater om.

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alder: 21

Kjønn: Mann

Vurderer du å kjøpe ny(eller brukt) bil: Egentlig ja, men lommeboka sier nei.

Vil du vurdere en miljøvennlig bil?: Nei

Hvilke tanker har du om miljøvennlige biler? Vel og bra at det lages miljøvennlige biler, men spm er hvor miljøvennlig det er å lage de. Nå er ikke jeg expert på dette feltet, men jeg tviler på at både teknologien og de nye metodene både for utvikling og produsering er så billige. Det tar nok noen år før miljøvennlige biler blir det store. Tror det er hypet opp til det ytterste, og er mer en "trend" enn noe annet, og en god grunn for politikere til å klaske nye avgifter og skatter i trynet på oss forbrukere.

Mvh. Terje

1997 VW Golf Joker 1.6

1983 VW Golf 1.5 C

x 1992 Audi 80 Avant 1.9TDI

x 1987 VW Golf CL 1.6

x 1987 Toyota Corolla GL Sun 1.3 12Valve x2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alder:

27

Rogaland

Kjønn:

Mann

Vurderer du å kjøpe ny(eller brukt) bil:

Ikke umiddelbart, men bytter bil relativt ofte

Vil du vurdere en miljøvennlig bil?:

Enn så lenge, Nei

Hvilke tanker har du om miljøvennlige biler?

Mange er veldig grusomme designmessig, og de få som ser ok ut er stort sett ett par få El-biler som Fisker Karma og Tesla. El biler har for kort rekkevidde enda til at det er ett alternativ...

-Abarth-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alder:

27

Bodø, Nordland

Kjønn:

Mann

Ikke med det første nei..

Hvis den kan tilby de samme kvaliteter og egenskaper som mine nåværende biler.

Tanken bak miljøvennlige biler er bra, men holdningen om at det kun er hybrider, el-biler og tilsvarende som er miljøvennlig går ikke hjem her.

Flere hybridbiler forurenser ikke noe spesielt mindre enn effektive diesel og bensinmotorer i biler med forbedret aerodynamikk, alle de store europeiske bilprodusentene har levert egne modellserier med veldig lave forurensingstall som i tillegg kan brukes hver dag, året rundt uten at en behøver å tenke på å lade batteri e.l.

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alder:

18

østfold

Kjønn:

mann

netopp kjøpt

nei

elbiler ser jeg aldri for meg at jeg kan komme til å ha, med så lang ladetid. ellers ser de fleste av disse miljøbilene helt forjævlig ut, og er alt for dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alder: 21

Kjønn: mann

Vurderer du å kjøpe ny(eller brukt) bil: jess..selger unna bensinslukerne, for å kjøpe større dieselsluker og en tørst amerikansk motorsykkel.

Vil du vurdere en miljøvennlig bil?: ikke nødvendigvis fordi den er miljøvennlig,men fordi den sansynligvis vil gå ganske rimelig.

Økonomi er viktigst.

Hvilke tanker har du om miljøvennlige biler? uinspirerende drittbiler,med alt for mye dilldall for å gjøre dem "kule".

Var inne på tanken å kjøpe en sur gammel cheva suburban 6,2diesel bare for å provosere "miljøidioter".

Hele den biten med miljø har jo tatt fullstendig av.

Miljøhysteriet er etter min mening heeelt ute av kontroll!!!

Jeg kjøper gjerne miljøvennlige biler hvis hysteriet roer seg ned litt.

proud mebmer of FosenRacingTeam

Mercedes 190E 1987(rånebil)

volvo V70 TDI. 2000(bruksbil)

volvo 245GLT. 1989(herjevogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alder:

20

Hedmark\ Ringsaker

Kjønn:

Mann

Ja

Nei. Kun hvis den har samme egenskaper og samme pris som den bilen jeg er ute etter..

Dem har ikke blitt utviklet nok enda. + at mange av dem ikke ser ut.

Men regner med det blir skyhøye avgifter på en "miljø" bil etterhvert, som det er på en vanlig bensin bil idag.

98 Audi A3

94 VW Golf 3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alder:

36

Hegra, Nord Trøndelag

Kjønn:

Mann

Ikke sånn umiddelbart, er ikke så veldig lenge siden jeg kjøpte meg ny/bruktbil.. Dessuten har jeg en rimelig grei bilpark fra før..

Nei meget tvilsomt! Har lekt med tanken på å gasskonvertere Camaroen bare for å kunne fylle til 5kr literen, men tvilsomt om jeg blir å gjøre det..

Kjedelig, ubrukelig, tungvint, og at det skal bli billigere tror jeg er bare i starten.. Bare vent til Staten har fått majoriteten til å konvertere, da kommer avgiftene etter.. Men da er det for sent for å gå tilbake pga nye lover som tvinger folk opp i et hjørne! Alt sammen i miljøets navn. Jepp, jeg er en pessimist og svartmaler! Holder meg til gamle biler som sluker bensin eller spyr ut svart dieseleksos i abnorme mengder isteden.. :D

-73 Camaro Z28 400cui

-67 Volvo Amazon B20

-82 Chevrolet Blazer K5 6,2L

-90 Mercedes W124 230E

-91 Chrysler Grand Voyager 3,3L

-87 Dodge RAM B350LE 5,2

-74 Ford Consul Coupe GT

+++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alder:

19

Bærum

Kjønn:

Male

Har mine tanker om å bytte ut ja...

Hmm... Hvis du ser på at diesel er mer miljøvennelig enn bensin, så ja. Ellers ser jeg ikke noe særlig mye poeng i å kjøpe seg elbil og annet tullball (Les: Hybrid). Er en grunn til at Primus bruker rundt det samme som en VW Polo Bluemotion

Hvilke tanker har du om miljøvennlige biler?:

Bare tull. Vi har alltid hatt våre oppturer og nedturer når det kommer til temperatur osv her på jorden. For 100 år siden hadde vi problemer med hestemøkk og nå drivstoff. Og ellers tror jeg ikke at denne globale oppvarmingen skyldes oss mennesker. I tillegg til dette ser jeg ingen grunn til å bruke mer penger på en hybrid kun for å forurense mindre (Som da er feil).

- Bilen min er som den norske stat - kjøpt og betalt =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
Spør du -MEG- så er det kun å flytte forurensningen, som hybriden gjør. Du må jo trossalt lade opp batteriene, og det vil uansett hvordan man vrir og vender på det ikke foregå uten tap(i kontakter, ledninger, varme etc), så denne energien kunne like så godt vært brukt i forbrenningsmotoren. Hybrider kan derimot bidra til et renere bymiljø(i lavere fart, i korte distanser) ettersom den går på strøm der.

Hva er det ellers som er så fryktelig miljøvennelig med en hybrid? En BMW 116d slipper ut 118g co2/km, mens den nyeste Priusen slipper ut 89g co2/km. En besparelse på usle 30 gram, bare for å slippe ut et lass av miljøgifter i brukte batterier etc. etc.

Nå er det jo noe med å se helheten og da. Om alle biler i verden idag hadde gått over til miljøvennlig og alle hadde spart "usle 30g" ville de 30grammene blitt en virkelig mange mange gram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider