Gå til innhold

Spørsmål ang. Opel Vectra (kjøp)

Ranger emnet


WhiteRaven101

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har noen spørsmål angående Opel Vectra. Skal nemlig kjøpe meg bil og har sett litt på slike. Håper dere kan svare.

 

- Vil en Opel Vectra være en god første-bil?

- Hva bør være maks kilometerstand ved kjøp? Er det f.eks. et tidspunkt der mange slitedeler i bilen vanligvis "går seg en tur"?

- Hva bør prisnivået ligge på på ulike årsmodeller (rundt 1997-1999) og kilometerstander?

- Hva er forskjellen på Vecta A og Vetra B?

- Hvordan er utvalget av reservedeler/slitedeler? Enkelt å få tak i?

- Hvilken modell innen Vectra bør man kikke på? Noen som er bedre enn andre?

- Ved evt. kjøp; er det noe jeg må være oppmerksom på når det gjelder Opel Vectraer? Spesielle ting som "pleier" å være feil? Rust spesifikke steder f.eks?

- Noen tips?

 

Takker for alle svar! Håper ikke jeg spør for dumt, men akkurat når det gjelder temaet "bil" så står jeg ikke veldig sterkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Jeg har noen spørsmål angående Opel Vectra. Skal nemlig kjøpe meg bil og har sett litt på slike. Håper dere kan svare.

 

- Vil en Opel Vectra være en god første-bil?

- Hva bør være maks kilometerstand ved kjøp? Er det f.eks. et tidspunkt der mange slitedeler i bilen vanligvis "går seg en tur"?

- Hva bør prisnivået ligge på på ulike årsmodeller (rundt 1997-1999) og kilometerstander?

- Hva er forskjellen på Vecta A og Vetra B?

- Hvordan er utvalget av reservedeler/slitedeler? Enkelt å få tak i?

- Hvilken modell innen Vectra bør man kikke på? Noen som er bedre enn andre?

- Ved evt. kjøp; er det noe jeg må være oppmerksom på når det gjelder Opel Vectraer? Spesielle ting som "pleier" å være feil? Rust spesifikke steder f.eks?

- Noen tips?

 

Takker for alle svar! Håper ikke jeg spør for dumt, men akkurat når det gjelder temaet "bil" så står jeg ikke veldig sterkt.

 

Jeg angerer ikke på vitt vectra B kjøp.

kjøpte min for 36.000, og den var gått 118.000 på det tidspunkt. det er en 98modell, så da har den jo nesten ikke gått noe.

eneste problemet eg har hatt med min vectra, det er at eg har ett stort savn etter den. et stort sug etter å kunne kjøre igjen. å må vente 5mnd til før eg kan kjøre igjen:(

 

Det eg mener som er viktig å se etter, det er om der er rust på bilen, hvor det er rust, og hvor mye. kan det fikses?

så mener eg at det er viktig at du ser etter om det er nok olje på bilen, (min drikker litt, men det er ikke noe stort problem):)

sjekk også når registerreim, og bremser, støtdempere ble skiftet sist.

 

ellers har eg ikke noen ting å si, annet enn go for vectra B, its hardcore! de kan bli så sykt rå!

 

Angående deler: det er lett å skaffe deler egentlig. har du ett opelhøgg, er det lett å skaffe deler, å er ikke så vanskelig å skifte selv:)

hvis ikke det er opelhøgg i oslo, så er det no vertfall ett i bergen. Blomdals opelhøgg, hyggelige folk å kjapp leveringstid:)

Mvh

Zendora

 

Første bilen (Prosjekt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for hurtig svar!

 

Du nevner rust. Er det steder på Vectraer der det ofte forekommer rust, og som jeg bør være ekstra oppmerksom på?

 

Setter pris på om noen kunne gi meg svar på de andre spørsmålene mine også :D

 

eg har ikke så masse selv. men langs dørkantene på framme og bakdør kan det forekomme. der har jeg noe småtteri. å samme på bagasjeluken. ellers er det ikke så masse, utenom understell;)

men det går nok bra skal du se:)

 

å ingen årsak for svaret, hadde ikke noe å gjøre på skolen så;)

Mvh

Zendora

 

Første bilen (Prosjekt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rust i kanaler og hjulbuer bak er standard på eldre opel værtfall, men det kommer jo helt opp til tidligere vedlikehold av bilen. Har en vectra A selv me 1.7 td. Denne er knall,lett å få litt mer trøkk utav motoren og den tåler vist det meste,min er gått over 430 000 og bruker verken olje eller kjølevæske. Gode biler, men mye tull problemer med elektronikken. Vil absolutt anbefale vectra som første bil.

Prisene variere mye etter stand, mod og km. Greiest å ta en titt på enten autodb eller finn å sammenligne prisene og diverse.

Foskjellene på vectra A og B er store utseende messig, det greieste er å søke på internett å se på forskjellene,A mod gikk ut i 95 og ble erstattet med B. Men har et inntrykk av at det er mye mere elektronikk problemer på vectra B en på A. Spesielt på bensin motorene,dette kan jo være en tilfeldighet også. Deler finner du som oftest overalt bare man kan lete. Dele prisene er helt greie. noen deler er billigere og noen er dyrere,men sånn er det nok med di fleste bilmerker.

Opel Vectra 1.7 TD

 

Audi 100 2.2 Q

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rust i kanaler og hjulbuer bak er standard på eldre opel værtfall, men det kommer jo helt opp til tidligere vedlikehold av bilen. Har en vectra A selv me 1.7 td. Denne er knall,lett å få litt mer trøkk utav motoren og den tåler vist det meste,min er gått over 430 000 og bruker verken olje eller kjølevæske. Gode biler, men mye tull problemer med elektronikken. Vil absolutt anbefale vectra som første bil.

Prisene variere mye etter stand, mod og km. Greiest å ta en titt på enten autodb eller finn å sammenligne prisene og diverse.

Foskjellene på vectra A og B er store utseende messig, det greieste er å søke på internett å se på forskjellene,A mod gikk ut i 95 og ble erstattet med B. Men har et inntrykk av at det er mye mere elektronikk problemer på vectra B en på A. Spesielt på bensin motorene,dette kan jo være en tilfeldighet også. Deler finner du som oftest overalt bare man kan lete. Dele prisene er helt greie. noen deler er billigere og noen er dyrere,men sånn er det nok med di fleste bilmerker.

 

eg vil si meg stort sett enig med deg angående dette. den store forskjellen er vel i elektronikken og i utseende, ellers er det vel ganske likt.

men sånn blir det jo med årene, bilene fornyes og forbedres (skulle man tro):P men alt har stortsett en feil. enten den er stor eller liten. eg har ikke funnet noe "stor" feil på min vectra b, men eg får ikke brukt min de neste 5mnd pga litt for høy fart med min 1,6. men men, thats life!

Det som er å anbefale er:

sitt deg ned i stolen, slå på dataen, gå inn på diverse bilsider, å sjekk etter priser og modeller å slikt. se hva som faller i DIN smak!

å Lykke til med bilkjøpet!

Mvh

Zendora

 

Første bilen (Prosjekt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha en Vectra B tror jeg du kan gjøre klokt i å jakte på en 1.8 eller 2.0. 1,6-literen er angivelig den verste Opel noensinne har laget. De to større motorene er etter min mening gode saker.

 

jeg har en 1,6L. og jeg har ikke hatt noe problem med min enda:)

kan hende at jeg har vært heldig, eller at den bare ikke har kjørt så mye enda:)

syns 1,6L er stor nok motor til å begynne med vertfall. å første bilen er ikke en bil du skal ha i 20år heller:) så det går nok fint skal du se:)

Mvh

Zendora

 

Første bilen (Prosjekt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har svart etter beste evne for modellversjon B.

Hei.

 

Jeg har noen spørsmål angående Opel Vectra. Skal nemlig kjøpe meg bil og har sett litt på slike. Håper dere kan svare.

 

- Vil en Opel Vectra B være en god første-bil? JA, passe stor, sikker, enkel å skru på hvis det skulle være behov, og du har mulighet.

- Hva bør være maks kilometerstand ved kjøp? Er det f.eks. et tidspunkt der mange slitedeler i bilen vanligvis "går seg en tur"?

- Hva bør prisnivået ligge på på ulike årsmodeller (rundt 1997-1999) og kilometerstander?

- Hva er forskjellen på Vecta A og Vetra B?To helt forskjellige biler både utvendig og innvendig.

- Hvordan er utvalget av reservedeler/slitedeler? Enkelt å få tak i?Deler er det ingen problemer med å få tak i.

- Hvilken modell innen Vectra bør man kikke på? Noen som er bedre enn andre?Styr unna 1,6 bensin, de bruker olje. Anbefaler 1,8 bensin eller 2,0 diesel. Dette er stødige motorer. Sjekk når register reim, løpehjul, strammer er byttet, event. når de skal byttes neste gang.

- Ved evt. kjøp; er det noe jeg må være oppmerksom på når det gjelder Opel Vectraer? Spesielle ting som "pleier" å være feil? Rust spesifikke steder f.eks? Du skal sjekke dørlåsene bak. Godset i hjulbuen disse er festet i er dårlig og brekker rundt låsen. Her blir det i så fall en sveisejobb. Har sett dette på både 97 og 01 modell. Rust: Nedre kant sidedører og bakdør, nedre hjulbuer bak.

- Noen tips? Ellers er det det vanlige, støtdempere, fôringer, drivakselmansjetter, og at alt fungerer som det skal. Kost på deg en skikkelig tectylbehandling, det lønner seg.

 

Takker for alle svar! Håper ikke jeg spør for dumt, men akkurat når det gjelder temaet "bil" så står jeg ikke veldig sterkt.

2000 Omega B stv 2,2i 16V aut. Elegance

1997 Vectra B stv 2,0 DI

http://www.opelregisteret.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med at det er mere elektronikk på Vectra B stemmer ikke helt. 2.0 16V og V6 har like mye elektronikk i allefall. Har selv Vectra A V6 og der er det en hel haug med elektronikk som følere, brytere, ABS, Tractioncontroll, kjørecomputer, startsperre, alarm o.s.v.

 

Sier ifra om dette fordi det er det (elektriske) som koster penger om noe av det skulle gå i stykker. Heldigvis går det an å få tak i dette brukt for en billig penge også!

 

Selv har jeg ikke noen problemer med min bil som er den 3. Vectra jeg har hatt og den 6. Opel'n

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Jeg har noen spørsmål angående Opel Vectra. Skal nemlig kjøpe meg bil og har sett litt på slike. Håper dere kan svare.

 

- Vil en Opel Vectra være en god første-bil?

- Hva bør være maks kilometerstand ved kjøp? Er det f.eks. et tidspunkt der mange slitedeler i bilen vanligvis "går seg en tur"?

- Hva bør prisnivået ligge på på ulike årsmodeller (rundt 1997-1999) og kilometerstander?

- Hva er forskjellen på Vecta A og Vetra B?

- Hvordan er utvalget av reservedeler/slitedeler? Enkelt å få tak i?

- Hvilken modell innen Vectra bør man kikke på? Noen som er bedre enn andre?

- Ved evt. kjøp; er det noe jeg må være oppmerksom på når det gjelder Opel Vectraer? Spesielle ting som "pleier" å være feil? Rust spesifikke steder f.eks?

- Noen tips?

 

Takker for alle svar! Håper ikke jeg spør for dumt, men akkurat når det gjelder temaet "bil" så står jeg ikke veldig sterkt.

 

Du kan jo kjøpe min:) Se link: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=19029033

+ Opel Vectra B 99mod - Full stylet!!

+ Opel Vectra B stv 98mod

+ Opel Combo 96mod - *Arbeidsbil*

+ VW Golf 3 96mod

+ VW Golf 2 84mod VR6 - Full stylet

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Sjekk rust på kanaler, hjulbuer og baggasjeluke + baggasjeluke kanalen.

Se om sentrallåsen fungerer både på fjernkontroll og på alle dører. Typisk opel prob.

Treige vinduer, ev. problemer med åpning av vinduer.

 

Husk at Vectra har både 4 og 5 bolts hjul, dette tenkte jeg ikke over selv når jeg kjøpte min.

Er langt mere felger å velge i mellom når man kjøper 5 bolts fremfor 4 bolts. Selv har jeg 4 bolts :P

Ikke kjøp 1.6.

 

Er veldig fornøyd med Vectra. God bil å kjøre, dessuten pen å se på :)

Personlig syns jeg de er veldig holdbare, men rust og elektronik kan være et problem.

 

Edit: Rå og unik bil du har mANlAC :)

Opel Vectra B 96mod

Audi 80E 92mod - Solgt

Opel Vectra A 92mod 4x4 - Solgt

Opel Vectra A 94mod - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk rust på kanaler, hjulbuer og baggasjeluke + baggasjeluke kanalen.

Se om sentrallåsen fungerer både på fjernkontroll og på alle dører. Typisk opel prob.

Treige vinduer, ev. problemer med åpning av vinduer.

 

Husk at Vectra har både 4 og 5 bolts hjul, dette tenkte jeg ikke over selv når jeg kjøpte min.

Er langt mere felger å velge i mellom når man kjøper 5 bolts fremfor 4 bolts. Selv har jeg 4 bolts :P

Ikke kjøp 1.6.

 

Er veldig fornøyd med Vectra. God bil å kjøre, dessuten pen å se på :)

Personlig syns jeg de er veldig holdbare, men rust og elektronik kan være et problem.

 

Edit: Rå og unik bil du har mANlAC :)

 

jeg mener ikke at det er noe problem med 1,6. greit, liten motor. men har aldri hatt problem med min:)

tidligere eiere hadde heller aldri problem med når de hadde den:) så det er ikke noe problem med min lille 1,6L;)

Mvh

Zendora

 

Første bilen (Prosjekt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår