Gå til innhold

Trenger tips til Trekk-bil for bilhenger, KL B!

Ranger emnet


Radial

Anbefalte innlegg

Hei

 

Sitter å funderer på å starte med ett bilcross-prosjekt, og skal nå ta meg BE-førerkort og skaffe meg en Bil og Henger for fromålet.

 

Men jeg har så seriøøøse problemer med å bestemme meg for bil... Jeg vil ha en bil jeg syns er Komfortabel å kjøre, Helst 4x4, og burde klare 2,5 Tonn på Kroken.

Haaater rust-arbeid som pesten, men det mekaniske og elektriske skal jeg alltids fikse om det skulle være noe galt med bilen... men fordelaktig at den er Driftsikker.

Maxpris ca 70 000kr

 

Har kommet opp med disse bilene:

- Ford Explorer 2.gen 4,0 Bensin , 2400kg på kula (driftsikkerhet?)

- Chevrolet Tahoe 6,5TD, 3300kg på Kula (Driftsikkerhet?)

- Toyota Hi-Ace 4x4, 2,4D, 2000kg på kula(Egentlig litt lite, KOMFORT??)

- Toyota Hi-Lux 4x4, 2000kg på kula...

- Hyundai Galloper 2,5TD, 3300kg på kula (Komfort og rust??)

- Mazda B2500 diesel, 2200kg på Kula. (Rust og komfort?)

 

Har vel forsåvidt funnet ut at en nedregistrert Amerikaner er det jeg burde kjøpe, men det er SVÆRT få av dem...og enda færre med 4x4.

 

Noen som har tips her? :)

Greit å kjøre lovlig og behagelig når man er på tur...slippe overvekt og bøter ;)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor, tung varebil, med doble bakhjul. Ja, du må ofre 4x4 men til gjengjeld har du et sted å sove, hive verktøy og deler inni, og en praktisk bil ellers :)

 

Funka knall til å dra Seven'n min med, gjorde akkurat samma pakka som deg og kjøpte meg bilhenger, BE lappen og varebil, det holdt en snau sesong, nå har jeg tatt C og skal se på lett lastebil neste uke... Ting baller på seg :D

928

FL-612

7/CBR1100XX

Serie 3

City 2+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekka ut Volkswagen Transporter T4 eller T5??

 

Hadde en T4 selv og syntes kjørecomforten var helt ok, litt småmods på stol osv så er det gudd!

 

En kompis har en T4 med fem seter og lasteplan, den er jo genial=)

Mvh Dan

- 76` Volvo 245 med femmer og hårføner -

 

http://www.bilforumet.no/200-serien/219274-daain-s-76-245-a.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja...måtte blitt syncro'n da eventuelt, Nytter ikke med FWD med 1,5 tonn på slep...lukter wobling lang vei.

 

Mye tar en T4 med Syncro på kroken a tru? 1800kg?

 

Edit: nå skyter jeg meg selv i foten her, syncro'n er vel primært fwd fram til du trenger bakhjula :P

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor, tung varebil, med doble bakhjul. Ja, du må ofre 4x4 men til gjengjeld har du et sted å sove, hive verktøy og deler inni, og en praktisk bil ellers :)

 

Funka knall til å dra Seven'n min med, gjorde akkurat samma pakka som deg og kjøpte meg bilhenger, BE lappen og varebil, det holdt en snau sesong, nå har jeg tatt C og skal se på lett lastebil neste uke... Ting baller på seg :D

 

Stor tung varebil....type Iveco Turbo etz? :)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja...måtte blitt syncro'n da eventuelt, Nytter ikke med FWD med 1,5 tonn på slep...lukter wobling lang vei.

 

Mye tar en T4 med Syncro på kroken a tru? 1800kg?

 

Edit: nå skyter jeg meg selv i foten her, syncro'n er vel primært fwd fram til du trenger bakhjula :P

 

Har nå kjørt mange mil med biltralle etter den jeg hadde, ingen problem det. Bare laste riktig å ikke kjøre som om man har stjelt både bil og bensin\diesel.

 

Husker ikke hvor mye den dro lovlig, men tror ikke du er så langt unna...syncro noe mer enn 2WD muligens.

 

Sycro er primært fwd ja...

 

Er i hvertfall en av kassebilene med bedre comfort=)

Mvh Dan

- 76` Volvo 245 med femmer og hårføner -

 

http://www.bilforumet.no/200-serien/219274-daain-s-76-245-a.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor tung varebil....type Iveco Turbo etz? :)

 

Blinkskudd!

 

Også får du igjen for de, når de skal selges :) Er ettertraktet, spesiellt lange/høye modeller(om du belager deg på å bo i bilen, under løp).

 

Denna er jo knall, selv om den er litt liten(etter min smak)

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=16399957

 

Eller denna(men den er jo VIRKELIG liten)

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=12550685

928

FL-612

7/CBR1100XX

Serie 3

City 2+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finne seg en S124 med 4-matic, fortrinnsvis en tdt for økonomiens skyld.

 

Skikkelig 4hjulsdrift, kjørekomfort, nivåregulering bak, 2100 kg hengervekt og stabil bil å kjøre med tung henger etter....

 

Ikke alle har 2100 i vognkortet, men det går å få inn med ett papir fra importør.

 

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=19070836

 

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=18878634 defekt fjærkål, ny del koster noen få hundrelapper og sveises inn.

 

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=18483456 Dyr, men amerikansk utgave, med masse utstyr og 7 seter.

 

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=17435998

 

Noen tips iallefall.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mercedes 300TE 4-Matic har Morfar, forbanna drittsystem, hehe! Alt for komplekst med vakum-styringer av ditt og datt.

Men, 2100kg på en E-klasse er Veldig interessant!! Ufattelig gode biler å kjøre og skru på.

En Vanlig 300TE med eventuelt 24ventiler'n /Diesel og RWD...Men disse kan man kanskje ikke få godkjent for 2100kg?

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blinkskudd!

 

Også får du igjen for de, når de skal selges :) Er ettertraktet, spesiellt lange/høye modeller(om du belager deg på å bo i bilen, under løp).

 

Denna er jo knall, selv om den er litt liten(etter min smak)

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=16399957

 

Eller denna(men den er jo VIRKELIG liten)

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=12550685

 

 

Hmm... får ta dette til etteretning ;) Den store blir for stor trur jeg...skal lirkes inn på en fellesparkering i ett borettslag når den ikke sleper henger :P

Og faktisk, tanken var å ha en _"trekkbil" som er fleksiblel nok til å kunne brukes til en tur på butikken, hehe ;)

 

Den lille så håpløst sliten ut, noe desværre mange varebiler er...de blir jo voldtatt fra de startes til de slås av :P hehe, men finner man ett alright eksemplar er det ikke no dumt! ;)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mercedes 300TE 4-Matic har Morfar, forbanna drittsystem, hehe! Alt for komplekst med vakum-styringer av ditt og datt.

Men, 2100kg på en E-klasse er Veldig interessant!! Ufattelig gode biler å kjøre og skru på.

En Vanlig 300TE med eventuelt 24ventiler'n /Diesel og RWD...Men disse kan man kanskje ikke få godkjent for 2100kg?

 

Alle "E-klasse" stasjonsvogner, fra S123 til i dag har 2100 som godkjent fra fabrikk, det som er litt synd at vrangtilsynet hadde litt problemer med å godta tillatt totalvekt over egenvekt, men det har de ikke nå, så man må bare dokumentere at den er godkjent for fra fabrikant.

 

Ellers så ville jeg kikka etter en bra Y60 om du skal ha god trekkbil, ville og vurdert pajero.

 

Om du skal kikke på S124, så ville jeg absolutt vurdert en med ASD.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle "E-klasse" stasjonsvogner, fra S123 til i dag har 2100 som godkjent fra fabrikk, det som er litt synd at vrangtilsynet hadde litt problemer med å godta tillatt totalvekt over egenvekt, men det har de ikke nå, så man må bare dokumentere at den er godkjent for fra fabrikant.

 

Ellers så ville jeg kikka etter en bra Y60 om du skal ha god trekkbil, ville og vurdert pajero.

 

Om du skal kikke på S124, så ville jeg absolutt vurdert en med ASD.

 

Takk, svææært Nyttig info!!! :)

 

Y60? Toyota landcriuser?

 

Har kikka mye på pajero...men det er forferdelig dyre saker. 86-90 modeller som har hått griselangt og ser ut som en Safari-kjeks under skallet skal folk ha 60-70 lakser for, og da blir det i mine øyne for mye, for en bil som knapt skal offroad.

 

Jeg er i utgangspunktet kun ute ett 4x4 pga framkommelighet med henger på "glatt" føre.

Men som du sier ASD (sperre) er obligatorisk på enhver bil syns jeg egentlig,hehe, men mercedes har en fin løsning der med ASD'en sin.... fin sladdebil om vinteren og ;D haha

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Y60, 2. generasjon Nissan Patrol, 160 som er 1. generasjon er enda heftigere trekkvogn, men enda verre å finne gode eksemplarer av, og begynner jo å bli hønngammal.

 

ASD er geniale greier det, ca 25% bremseffekt til vanlig, ved hjulspinn full sperreeffekt opptil en viss hastighet.

Med litt god kulevekt og skikkelige dekk bør ikke det by på store problemer å komme fram...

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår