Gå til innhold

Trenger råd til kjøp av A6

Ranger emnet

jensemann23

Anbefalte innlegg

Jeg trenger større bil og har sett på disse to:

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=18697534

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=18814928

Har hørt mye dårlig om 2,5 tdi motoren, stemmer dette?

Hva med 1,9 tdi? Blir den veldig lat? Og hvor mye har det å si med Quattro? tar den seg mye bedre frem i 10-15 cm snø enn uten Quattro?

Hvordan er forbruket med og uten quattro på hhv 1,9 og 2,5?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, det er riktig at det er en del tull med 2,5 tdi motorene i forrige generasjon A6. Noen forsikringsselskap forsikrer heller ikke biler med disse motorene. Hvor mange hk er det i den 1,9'n? Vet det har vært forskjellige utgaver av den i A6'n. Er det en 130hk så er de relativt sterke og spreke. Mange av de har også en del mer effekt enn det fabrikken oppgir. Men sjekk at den du har sett på ikke er trimmet, ser det sitter uoriginale potter bak, uten at det må bety noe.

Når det gjelder forbruk vet jeg at 2,5-literen bruker en del mer, men usikker hvor stor forskjell det er. Med og uten Quattro/firehjulsdrift kan jeg love deg er som natt og dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner det meste av info om disse 2 type motorer/biler hvis du leser litt poster inne på denne siden.

Selv har jeg en 2.5tdi (150hk som har vært selve problemmotoren) ,som jeg desverre må skrive under på, har kostet meg masse penger :-( .Men har vel kommet rundt det meste av ting nå da straks.Så da er det lysning i skogen,hehe.

Quattro er konge som du sikkert skjønner.Du kan sitte med kaffekoppen i hånda og vinke mens du passerer folk i bakkene på vinterføre som sliter med å komme opp :-)

Drivstofforbruket er naturligvis deretter.Men det er bare å drite i etter min mening.

Den du har funnet med quattro på qxl tror jeg du bør sjekke opp om kamakslinger/vannpumpe m.m er byttet eller bør byttes.

Lenkearmer,styrekuler,foringer og det som hører med kan også være en grei sak og få sjekket ut.Det ene fører det andre med seg som oftest.

Men bevares.....det er kjøremaskiner så til de grader at man (av og til....) glemmer de gangene man har vært på verksted for å skifte ting og tang,hehe.På quattro motorene så kan det også hende at de lekker litt olje når de har gått langt(gjelder ikke alle seffless,men er en ting som kan oppstå)pga at de har 2 bunnpanner og flere glidesjikt.Det er pakningstett og ikke pakninger.Så hvis man ofte kjører småhardt før motoren har blitt varm så kan det påvirke denne prosessen.

Kan også si at det er ikke en vanlig operasjon hvis man kommer borti denne saken :-)

Lykke til med evnt kjøp

Audi A6 3.0 tdi avant quattro 2012 modell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2,5 150 hk er litt dau, og mye problemer om kammene ikke er bytta. det å kjøpe en 2,5 med orginale kammer er selvmord :) om man ikke vil bruke 40.000 før eller siden da :)

1,9TdI er jo veldig stabile etter hva jeg har hørt, dog Quattro er nesten hele poenget med Audi :) så se etter en 2,5 liter med Quattro og dokumentert kambytte :) om du skal MÅ ha diesel da!

Ellers kan jeg på det høyeste anbefale deg 1,8T Quattro... svært stabil motor som går veldig bra om du Chipper.

Edit:

Forbruk er jo litt etter hvordan du kjører :D

1,8T går på ca 0,8-1,2L,

2,5 TDI ca 0,8 til ca 1,5... en skikkelig diesel sluk...

1,9TDI derimot er svært gjerrig! den får du sikkert ned i 0,6 :)

Endret av twogees

Mb 190E, jakter på AMG motor :)

Audi A6 2.5 TDI 2002 @450Nm :D vrrrooom

Audi S6 4.2 2001.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den du har til salgs da? den er vel klar for noen km til nå:) kanskje jeg er interessert. står mellom A6 og bmw 525 tds E39

Den har hatt sin oppshining rundt omkring ja så den vil kunne yte mange km enda :m'm:

Sentrallåsen på venstre bakdør følger ikke med når resten av dørene låses.Det er en kuriositet da det går fint an å låse manuelt.Det har jeg ikke prioritert og gjort noe med enda.

Frontlyktglassene er litt slitt, men ingen merknad på eu-kontroll på de.Innerside på bremseklosser fram er litt mere slitt enn ytre så bremseklosser bør skiftes til våren.Det eneste du ser at bilen er brukt og kjørt noen km er faktisk en liten flik på rygg/sidestøtten på venstresiden på førersetet.Der er skinnet slitt litt,men sånn er det vel på de fleste som har skinnseter og har trillet noen km.Er jo litt trafikk ut/inn av bilen.

Det er det eneste jeg vet om nå som er reelt.

Er den 525, 2 eller 4hjulstrekk??

Audi A6 3.0 tdi avant quattro 2012 modell

Lenke til kommentar
Del på andre sider