Gå til innhold

Kan kjøper heve bilkjøp?

Ranger emnet

850fan

Anbefalte innlegg

Hei jeg har fått et problem med han som kjøpte en volvo v70 R AWD av meg for ca 1 måned siden. Jeg kjøpte bilen som vrak av et forsikringselskap. Rettet opp bilen og den ble meget bra. Så ringte tidligere eier som også vraket bilen ,og spurte om å få kjøpe tilbake bilen. Etter han hadde prutet ned bilen over 20tusen kroner fikk han kjøpe den av meg. Så går det ikke lang tid før han ringer meg og klager på en knirkelyd ett eller annet sted på bilen. Jeg har aldri hørt denne lyden som visstnok skal være så ille at samboern hans ikke tørr å kjøre bilen. Han ringer og ringer og spørr meg hva det kan være for noe og jeg svarer at jeg dessverre ikke vet fordi jeg aldri har hørt den. Uten å ha sjekket hva det kan være ringer han meg i dag og vil heve kjøpet av bilen pga knirkelyd. Bilen er helt nylakkert og han visste den hadde vært skadet selv om den nå er strøken. Jeg står på mitt og sier at han må få noen til å sjekke det ut for han fordi jeg ikke vet. Har han rettigheter til å få hevet kjøpet? Vi har også kontrakt på at bilen ble solgt som den ble forevist. Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja skjønner lite jeg. Han visste at han kjøpte en 11 år gammel bruktbil som har gått 225000km. Mye kan skje med så gamle biler. Jeg fikk nettopp melding av han og han lurte på hvem hvem firma som stod ansvarlig for opprettinga. Herregud sier jeg bare.... Jeg jobber som biloppretter hver dag og vet hva jeg driver med. Blir så drita lei sånne som tror de har peil på alt. Men han kan vel ikke ha noen god sak til å heve kjøpet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For at kjøpet skal kunne heves, må han bevise at bilen er verdt mindre enn det han ga for den, sett i forhold til det tilsvarende biler koster. Så med mindre han har gitt 100 tusen over listepris, tror jeg han kan se langt etter noen heving av kjøpet. Han har også visst om kollisjonsskaden, så han kan ikke komme med det heller. Be han om å drite og dra...

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De andre tilsvarende bilene jeg har sett på som er i den stand ligger på over 180tusen kroner. Brodern hadde en tilsvarende en som han vraket skikkelig og fikk igjen 190tusen av forsikringsselskapet. Han som kjøpte min fikk den for 165tusen. Noe som jeg mener er veldig billig. Har prøvd å si at han ikke kan heve kjøpet men. Får se hvor langt han vil gå. Jeg har iallfall ikke tenkt å gi meg!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For at kjøpet skal kunne heves, må han bevise at bilen er verdt mindre enn det han ga for den, sett i forhold til det tilsvarende biler koster. Så med mindre han har gitt 100 tusen over listepris, tror jeg han kan se langt etter noen heving av kjøpet. Han har også visst om kollisjonsskaden, så han kan ikke komme med det heller. Be han om å drite og dra...

Hæ? Ingenting av det du sier henger jo på greip i det hele tatt! Det er et grunnlag som gir adgang til å heve kjøpet og det er hvis mangelen medfører et vesentlig kontraktsbrudd. Prisen kommer bare inn som moment hvis den er veldig lav, feks at bilen er så dårlig at kjøper måtte forvente at mye måtte fikses, at den ikke gikk lenge etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider