Gå til innhold

Kjøp av førstebil

Ranger emnet

WhiteRaven101

Anbefalte innlegg

For tiden er jeg på utkikk etter en bil som skal tjene som min førstebil. Jeg er usikker på hva jeg bør velge, og tenkte at da må jeg kunne få litt hjelp her på Bilforumet. Jeg søkte litt her på dette emnet, men syns ikke jeg fant noe nyttigt for mitt ståsted.

Jeg har noen punkter/kriterier for bilen:

- Budsjettet mitt er på rundt 45000,- (kun bilen). Regner med at det kommer litt omregistrering og forsikring i tillegg.

- Regner med at desto nyere årsmodell desto bedre...

- Ønsker ikke en bil som har kjørt for langt. Rundt 150k og mindre regner jeg med er greit. Dette kan vel selvfølgelig sees i forhold til hvilken bil det er.

- Bilen må være driftsikker.

- Amerikanske (Chrysler, Chevrolet m.fl.) og diverse bambus-biler (lite utbredde asiatiske biler) er ikke ønsket.

- Forsikring bør ikke koste for mye.

- Deleprisen må ikke være høy, men dette kan gå på kompromi mot at driftsikkerheten og levetiden på delene i bilen er gode.

- Utseendesmessig er litt så som så. For meg trenger det ikke være den råeste kultbilen, men det gjør ikke noe at den ser fin ut og at jeg kan "pynte" litt hvis jeg får lyst.

- Ser også gjerne at jeg slipper å bytte halvparten av delene i bilen etter kjøp. Bilkunnskapen min er så som så.

Jeg tror det skulle være det. Mulig jeg kommer på noe, men da er det ganske sikkert ikke så viktig.

Setter pris på alle tips (seriøse selvfølgelig) til hva som kan bli min førstebil. Legg gjerne ved linker til annonser på f.eks. Finn.no.

Takker og håper denne innledningen er skrevet oversiktlig nok.

Endret av WhiteRaven101
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. med en såpass lav kravsliste, kan du jo kjøpe hva som helst egentlig... og Forsikring er ALT i denne prisklassen.

Men, siden du ikke er særlig kyndig med bil, så kjøp deg en Toyota Celica eller Corolla fra 1992 og nyere feks. Helst av en erfare sjåfør...vi ungdommer herjer bilene ganske mye, hehe, det er det ingenting å legge sjul på ;) Helst en som har gått i "innlandet" der det ikke er Salt på vegene.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følte han sa det som var å si. Etter dine kriterier bør du velge en Japse. Liten motor, bil, og lite utstyr gir som regel bilen som er nyest, og som har minst km-stand, og minst er driftsikker.

Eventuelt finnes jo også Golf, Polo, 206 osv. Alt etter hva du liker.

Sjekk denne

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=18124363

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe imot at det er litt større motor enn en 1,1 liters moter på 60HK :D Ikke at jeg ikke setter pris på ditt tips (skal sjekke ut diverse 206'ere også). Bruker større motorer ikke mindre bensin enn mindre ettersom de har mer effekt? Kanskje jeg er helt på snøret her, men uansett, grei motor er noe jeg liker.

Forresten, hvordan er det med bilauksjoner (Oslobilauksjon.no, Økernbilauksjon.no)? Er det noe å satse på? Kan man kanskje gjøre kupp her? Noen her som har prøvd slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

STYR unna 206... dårligste understellet i verden! Bærekuler ryker på ca hver 20 000, og div plast-stag inni der. Mye El-feil. Mye plast som ryker om vinteren... En drittbil, som plager vettet av flere 10-talls damer jeg kjenner :) hun ene måtte faktisk bytte girkasse, pga den gamle sprakk(!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har egentlig heller aldri hatt sansen for franske biler, men jeg må jo sjekke ut dem og. Fant uansett ikke noen 206'ere som var noe verdt.

Hva med tyske biler? Har f.eks. sett litt på Opel Vectra. Det syns jeg ellers er en helt kurant bil som ikke koster allverden. Men jeg skjønte at disse kunne være skikkelige rustbomber..? Noen som har innvendinger?

Hva med VW Golf som Evje sa? Den er jo veldig populær. Jeg er bare redd for at det stort sett bare er ungdomskjørte Golf'er å finne. Det er jeg i hvert fall IKKE interessert i. Greit nok, jeg er 19 selv, men da skal det være min oppgave å slite den ut - ikke forrige eier.

Eller Merceedes eller BMW? Tror nok ikke det blir slike, men jeg må jo titte på alt som er. Innvendinger her?

Og som jeg spurte om; er det noen som har erfaring med bilauksjoner? Kan det være noe å satse på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mercedes og BMW er biler å anbefale..

Kunne du tenkt deg en E-klasse w124? anbefaler 1990-1996, dette er meget driftsikre biler og har et tidløst karosseri som er meget lett å få pent uten store endringer.

BMW har jo e34-karosseriet, søk på BMW 525tds, fra 1987-1996.

De har nok gått litt når de er så gamle, men tro meg, det er langt bedre enn å kjøpe en forhjulstrekk som har gått 150 000km, hvor du må bytte hjullagere, drivknuter osv osv osv.

Jeg vil generelt anbefale deg turbodiesel, de går ikke dårlig og er ganske økonomiske, altså alt du trenger for en god førstebil. Jeg hadde bensin, solgt den og kjøpte meg turbodiesel, etter det har det kun vært turbodiesel på meg. Driftsikre er de også selv om de er gamle.

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En slik Golf hadde vel heller ikke vært å forakte?

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=19235555

Se alle skrivefeilene, og Navnet, så skjønner du hvorfor det selges billig...Også på Rasta da...MYE utlendinger der, for å sidet sånn :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får Audi 80 B4 (91-94) med 2,3L femmer og quattro som ikke har gått allverdens for den prisen! Verdt å sjekke ut! Få tak i en svart sedan, få på senk og noen kule felger og du har en meget kul og pen bil som samtidig er billig å eie.

77 Datsun 280z, 09 BMW E90 320d, 95 MB W124 E320, 40 BSA M20

X88 MB 230CE, X 89 MB 230CE, X 92 MB 190E (RIP), X 85 MB 190E 2,3 16V, X 94 Audi 80 (RIP), X 99 Opel Astra, X 42 BSA M20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du glemmer en viktig ting her HaaJeHaa.

Grunnen til at Audi Quattro er billig å eie er ENE og alene fordi du skrur på dem selv.

Audi lider også av Audi-syken, med hengende calipere bak, som for oss som skrur selv er en smal sak. Men på verksted skal de ha ganske mange tusen-lapper for å fikse det.

Så, han som skal ha førestegangs-bil, og som ikke gidder å skru selv, kjøper en ENKEL bil uten turbo, Air cond, 4x4, etz. Audi og BMW er de soleklart dyreste bilene å forsikre også....ett godt argument.

MEn gud så artig quattro er på vinter'n... for oss som skrur sjæl og veit hva bilen tåler hvertfal ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ennå ikke eid bil, men har selv titta litt på Toyota MR2, ulempen er at det er en toseter.

Fortsett å titt litt på mr2 du ;) Du finner ikke så mye "sprekere" japansk bil med rwd enn det der til under 50 ;)

Bare pass opp for rust og vannlekkasjer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider