Gå til innhold

Bygge kasse med spolen ut

Ranger emnet


Mikael922

Anbefalte innlegg

Ein kompis lurer på om de er forskjell på og sette spolen ut av kasse eller spolen inn i ein sub kasse?!

Ja, men mest om man ser på det elektriske! Ved å snu elementet 180grader så vil de fleste også skifte om på Pluss og Minus med høyttalerkabelen, så elementet "starter" riktig vei i forhold til resten av høyttalerne i bilen.

 

Om han beholder høyttalerPluss-kabelen på Pluss og høyttalerMinus-kabelen på Minus, så vil han snu fasen 180grader ved å sette spolen ut som du kaller det. Det kalles da for en fasefeil.

For å si det enkelt: når alle høyttalerne i bilen har Pluss til Pluss så starter membranen "utover" når musikken begynner, mens med en snudd subwoofer får han derimot Pluss til Minus i praksis, altså at membranen starter "innover" i kassa når musikken begynner. Dette kalles altså fasefeil, og er verst når en av de to/fire høyttalerne eller i bilen er feilpolet.

 

Men; Fullt så enkelt er det ikke når vi snakker subwoofer og fasefeil. Feil fase på subwooferen kan meget gjerne gi bedre bass enn en "fasekorrekt" koblet sub. Subwooferen står gjerne et par meter bak resten av høyttalerne foran i bilen, og spiller gjerne bakover i tillegg, noe som også gir fasefeil helt av seg selv (Du hører høyttalerne foran i bilen et par meter før du hører subwooferen for å si det slik). Det er derfor bedre (bass)forsterkere har en fase-justering, slik at man kan manipulere/justere subwooferen et par meter fremover i bilen, for å holde oss til det bildet.

 

Ergo; Prøv begge koblinger på sub'en, både fasekorrekt og fasefeil og bruk ørene på hva som blir best.

 

Og for å ta det mekaniske tilslutt; Ved å snu elementet blir nettovolumet i kassen noen liter større (magnet og chassis tar jo opp litt volum i kassa til vanlig), noe som kanskje ikke er så nøye med lukkede kasser, men man kan ihvertfall bedre utnytte en ellers litt for liten/trang kasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite triks kan også være å vende på kassen for å endre fasen (når lyden kommer til øret ditt).

Vender elementet fremover vil du høre at det er mer detaljer og mindre dypbass enn om elementet vender bakover.

Prøv deg frem med plasseringen før du lager en endelig kasse tilpasset nødvendig litervolum og slik at kassen blir laget slik at den passer godt inn i bagasjerommet med de formene og målene du vil ha.

For å ta det litt teknisk så er dette med fase egentlig å snakke om bølgelengde. Lavere frekvenser har lenger bølgelengde og du må da være lenger unna høyttalere for å høre den aktuelle frekvensen. Ved å snu på kassen så endrer du lengden lyden må gå før den komer til øret ditt.

 

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår