Gå til innhold

VIKTIG info til de som kjører Toyota (alt. tittel - HAH, jeg visste jeg ikke var gal)

Ranger emnet

Yelsent

Anbefalte innlegg

For rundt en måned siden skulle jeg og noen venner et sted, og da bilen min har begrenset plass for flere personer, fikk jeg låne min mors Toyota Prius. Etter å ha svingt inn på en landevei, var det en rett strekning hvor jeg trykket ned gasspedalen for å komme opp i fart.

Da skjedde det - plutselig brølte motoren (i den grad en Priusmotor kan brøle) og bilen hadde plutselig bånn gass, uten at jeg trykket pedalen ned. Bilen akselererte opp til 70km/t, og jeg måtte trykke begge føtter så hardt jeg kunne ned på bremsepedalen, uten at dette ga stor effekt - bilen strittet mot, men jeg fikk nå bremset bilen ned til 50km/t og så kastet den inn i N. Passasjerene var mine eneste vitner på at dette skjedde, og jeg var svært forvirret og ganske redd; det var bare flaks at dette skjedde på en landevei med rett strekning, tenk om dette hadde skjedd i tett trafikk i byen?

Vel hjemme informerte meg min mor om dette, og hun ba meg ringe Toyota og fortelle om dette. Jeg fortalte historien slik den var, og mannen i den andre enden av røret var litt skeptisk og forbløffet, "nei, dette har vi aldri opplevd før med våre biler." Det virket ikke som om han tok meg helt seriøst, for noe slikt virket bare merkelig.

Jeg fortsatte å stå på mitt ord uten at folk trodde på meg (bortsett fra passasjerene som var vitne til hendelsen), helt fram til dette skjedde i statene, en 2009 Lexus fikk akkurat det samme problemet, kræsjet inn i en SUV i full fart, og alle de fire okkupantene døde. I dag skriver VG følgende:

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=574165

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=574126

Samtidig står det at Toyota ikke velger å tilbakekalle sine biler i Norge (mens dette skjer i USA).

Dette er bilmodellene som er påvirket av dette:

2007 til 2010 Camry

2005 til 2010 Avalon

2004 til 2009 Prius

2005 til 2010 Tacoma

2007 til 2010 Tundra

Lexus-modeller

2007 til 2010 ES 350

2006 til 2010 IS 250 og IS 350.

Så til alle Toyota-sjåfører: pass på at dette ikke skjer med dere! Kontroller gulvmattene i bilene deres og se helst til at bilen blir sendt inn til service for kontroll! Etter at dette har begynt å blusse opp i nyhetene tror jeg de tar problemet litt mer seriøst.

Endret av Yelsent

'92 Mitsubishi Eclipse GS

Historie, prosjekt -og bildetråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste i motor om ei bondetuppe fra Årnes som sendte LCen sin på taket da gassen hengte seg opp - jeg antok at hun bare ikke kunne kjøre bil men.. Uansett, det jeg ikke skjønner er hvorfor folk ikke skjønner at de må skru av motoren hvis noe sånt skjer!

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste i motor om ei bondetuppe fra Årnes som sendte LCen sin på taket da gassen hengte seg opp - jeg antok at hun bare ikke kunne kjøre bil men.. Uansett, det jeg ikke skjønner er hvorfor folk ikke skjønner at de må skru av motoren hvis noe sånt skjer!

Priusen har jo ikke tenningsnøkkel;) + at den er delevis elektrisk... Mon tro om det finnes et støpsel i hanserommet man dra ut ved nødstilfeller :)

GTti

244Rat 1975

FUNKSJON FØR FORM

Daihatsu Modifiers Scandinavia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri opplevd dette, men jeg opplevde det med clutchen(Ikke like farig men) Bestefaren min opplevde det på en Toyota han hadde for mange år siden, matta hadde sklidd fram og han gav full gass og da satte den seg fast..

Xbox GT: MortenNilsen89

VW Passat GL 2.0i 1990 STV

BMW 518i E34 1.8 1995

Volvo 142 B20 19something(Bilcross)(Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd dette i min gamle Mazda 929 hardtop coupe fra 1978. Fikk en flik av matta som ligger over girkassetunellen oppå gasspedalen mens jeg lå i full breiside på 2. gir langs en svingete grusvei. Jeg skrudde av tenninga så fort jeg skjønte at gassen ikke ville slippe, men jeg fikk meg uansett ei reise ut i de dype skoger. Den gamle Mazdaen havna midt oppi noe småskog og ble hengende 1 meter over bakken med alle 4 hjula.. :tannløs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Priusen har jo ikke tenningsnøkkel;) + at den er delevis elektrisk... Mon tro om det finnes et støpsel i hanserommet man dra ut ved nødstilfeller :)

LC har nøkkel :) Kanskje ikke så lurt å prøve seg på startknappen på Priusen, går vel i rattlås den..

Ribba biler redder liv.. :D

Endret av eiriksmil

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd dette i min gamle Mazda 929 hardtop coupe fra 1978. Fikk en flik av matta som ligger over girkassetunellen oppå gasspedalen mens jeg lå i full breiside på 2. gir langs en svingete grusvei. Jeg skrudde av tenninga så fort jeg skjønte at gassen ikke ville slippe, men jeg fikk meg uansett ei reise ut i de dype skoger. Den gamle Mazdaen havna midt oppi noe småskog og ble hengende 1 meter over bakken med alle 4 hjula.. :tannløs:

Hah, fantastisk. :D

'92 Mitsubishi Eclipse GS

Historie, prosjekt -og bildetråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha ser for meg 3 bingofeite kjærringer ut av en corolla i baksetet hehe hvis den i det hele tatt klarer å lette da....

Men er ikke Toyota 100% uten feil da? I følge alle som har dem er det aldri noe galt med dem, dem går til man dør og er supre på alle måter... Dette varmer mitt hjerte!

"Et triks man får stor respekt for innen rånermiljøene som ikke har sitt hovednedslagsfelt på Frogner i Oslo."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er ikke Toyota 100% uten feil da? I følge alle som har dem er det aldri noe galt med dem, dem går til man dør og er supre på alle måter... Dette varmer mitt hjerte!

I gamle dager var det slik, men nå er det vel bare hiace som fremdeles er meget driftssikker...

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha ser for meg 3 bingofeite kjærringer ut av en corolla i baksetet hehe hvis den i det hele tatt klarer å lette da....

Har en 09 HiLux og der er støtt noen varsellyder eller piping som jeg må la Toyota "justere på".

Men har ikke hatt noen alvorlige feil enda.

Nå skal det sies at Toyota har lite feil, men det rettferdigjøre ikke at dem kan lage plastikkbiler uten sjel!

Det er drittbiler av en annen dimensjon!

Savner Audien min da hver gang jeg fyrte den opp lurte på hvilken varsellampe som ville lyse denne gangen! :hammer

'09 Toyota Hilux 3.0 D-Cab SR+

'09 Can-Am Outlander MAX 800 XT

'09 Yamaha YFM350R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 09 HiLux og der er støtt noen varsellyder eller piping som jeg må la Toyota "justere på".

Men har ikke hatt noen alvorlige feil enda.

Nå skal det sies at Toyota har lite feil, men det rettferdigjøre ikke at dem kan lage plastikkbiler uten sjel!

Det er drittbiler av en annen dimensjon!

Savner Audien min da hver gang jeg fyrte den opp lurte på hvilken varsellampe som ville lyse denne gangen! :hammer

Bil med sjel ja :m'm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider