Gå til innhold

støy følger turtall når aircondition er innkoblet!

Ranger emnet

Longfellow

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en Peugeot 406 HDI, 2000 modell. Der jeg har trøbbel med Aircondition anlegget. Jeg har vært inne på service flere ganger fordi de ikke greide å finne lekkasjen. Men selv om de fylte på gass på nytt så var det tomt etter et par uker. De hadde på et sporingsstoff og fant da ut at det var en pakning i overgangen til radiatoren(?) som var sprukket.

Etter at de byttet den så var det iallefall kulde i hele sommer, men nå de siste ukene Har jeg hatt en ulyd/støy som følger turtallet på motoren når AC er slått på. Lyden forsvinner med engang jeg skrur av AC. Hva er det som kan til denne lyden?

Jeg var inne på EU kontroll med bilen i dag, og i forbindelse med det så ba jeg dem bare ta enn titt på hva det kunne være, fikk som svar at det begynte å bli litt lite gass.

I tillegg til den ulyden som følger turtallet på motoren når ac er innkoblet så er det en surkle lyd som varer en ca 10 sek etter at bilen starter. (ac slår seg bestandig på når bilen starter.) Kan på en måte sammenligne surkle lyden med luft i et vannrør hvis dere greier å assosiere den lyden!

AC anlegget har hvert tomt for gass i perioder på 1 år, og hvordan er det for AC kompressoren? Tar kompressoren skade av det, den jobber jo da uten gass?

Hvordan virker egentlig et ac anlegg i korte trekk og hvordan blir det styrt?

Begynner å bli mektig irritert over at dette ikke kan la seg ordne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er den generelle virkemåten. Det som skiller ac i bil fra husholdning(som linken viser til), er at kompressoren drives fra bilmotoren, og kobles inn og ut ved hjelp av en magnetclutch. Dette styres av termostat, men hele systemet kobles ut hvis det blir for lite gass.

Når det blir tomt for gass, vil kompressoren koble ut, selv om reimhjulet roterer(pga magnetclutchen). Men det kan høres ut som kompressoren din begynner å bli utslitt, mulig det sliter mer på anlegget når det er tomt(litt usikker her).

Surklelyden du hører skyldes sannsynligvis at det er luft i kjølevannssystemet(altså ikke ac, men frostvæska). Dette kan luftes ut.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider