Gå til innhold

Skoda og girskift

Ranger emnet


Robertson

Anbefalte innlegg

Ettersom det ikke er noe forum for Roomster så poster jeg her. Er jo omtrent samme bil, kun med pukkelrygg.

Har en 1.9tdi fra 07 som min sambo nettop kjøpte. Har kjørt den litt og reagerer på endel med girkassen. Man må være veldig forsiktig med clutchen når man girer fra 1-2 for å ungå "rykk og napp". Dette forklarte de på Møller med at 1gir kun var til å ta igang med,få bilen på trill og turtallet må være veldig lavt. Greit nok, men fra 2 til 3 kommer det ofte en dempet dunk-dunk følelse idet clutchen er helt ute. Tok med bilen til Møller og ba dem lære meg å clutche ettersom jeg tenkte feilen lå hos meg. De kjørte bilen mens jeg satt på, men vedkommende greide heller ikke å unngå dette. Fikk beskjed om at det ikke var noen feil, bare sånn en småbil er. Værst synes jeg lyden når man feks i ett parkeringsanlegg går fra 2 til 1 med en mekanisk klunkelyd som høres også utenfor bilen. Dette skjer heller ikke hver gang, men ofte. Når man så er kommet opp i fart og ligger i feks 70 i 4gir og slipper gassen så blir det ett lite rykk. Det skjer også på de lave girene noe som gjør køkjøring masete.

Er det bare sånn Skoda Fabia/Roomster er eller bør jeg få prøvekjørt en bil med samme girkasse og motor for å kjenne forskjellen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal jo selvflgelig ikke være slik, reis innom forhandleren og spør om å få prøve en maken/ny bil og se om det er samme der.

En del biler er ikkegna til å gire ned i 1 før man står stille, m,en om probløemet er nykkete ignagsetting tenker jeg mere clutch jeg.

Litt nykkete ned fra 2 til 1. blir det stortsett siden man da erpå laveste gri med mest motorbremseffekt. Dog har merka større VAG-biler med samme tendenser.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var jo med når hun kjøpte den, men tenkte lite over gir da ettersom det tar litt mer tid enn 10-15min å venne seg til en ukjent bil. Skal ta en tur innom en forhandler å be om prøvekjøring. Ellers så blir det jo NAF test før utløp av garantien. Har forsøkt å lokalisere feilen og var en innom her som mente det kunne ligge i "dataen" som styrer turtall ved girskift. Ante ikke at det var såpass avansert blitt, men er åpen for allt. Spesielt at alt virker suverent når man girer seg nedover, bortsett fra ned i 1.

Har ikke kjørt denne 1.9 motoren tidligere (bortsett fra i Passat med aut gear)og lite VAG produkter. Eneste med diesel fra dem har vært endel Transportere med 2.4 uten turbo. Det har vært high milage biler som har vært rævkjørt av en mengde folk så da tenker man ikke over hvordan bilen kjører bare den kjører..

Endret av Robertson
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Da er bilen levert på Møller Etterstad. Fikk veldig bra inntrykk av det stedet så blir vel til å fortsette å bruke dem.

 

Har forsøkt å få prøvekjørt en liknende bil, men det var kun to Møller sjapper som hadde Fabia/Roomster med 1.9tdi. Hos den ene stod bilen innerst i lokalet og hos den andre var den nypolert så fikk ikke noen prøvekjøring.

 

Får håpe det ikke er noe galt, men uansett er det greit å få det sjekket opp. Da gjenstår kun understellsbehandling og å få solgt unna 16" sommerdekkene så er vi i rute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke Skodaen som skulle rykke og klunke seg fra gir til gir, og heller ikke jeg som ikke kan gire. Møller Etterstad har konstatert feil på clutch fjærer el og clutchen må byttes. Satser på det går på garantien.

Kudos til folka på etterstad som tok meg på alvor og tok in bilen for en test. Meget fornøyd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fått noen mail. Er veldig glad det ordnet seg. Var jo bare av bagatellmessig art, men likevel irriterende nok til at jeg nektet å kjøre bilen. Gidder ikke kjøre en såpass ny bil,som faktisk har fulgt servicer, med radioen av fordi jeg prøver å lokalisere lyder. På BMW`en min som så siste service hos merkeverksted for 10år siden så er jeg stadig å titter både under og i motor samt spisser ører etter ulyder for å finne feil før de utarter seg, men den er gammel så da er det greit. Er derfor vi valgte å kutte ut gamle premiumbiler med 6 sylindre mot å kjøpe nesten ny småbil.

Skryt skal man ha når ting er bra(jobber du der cosworth87?). Spesielt viktig er måten man møter kunder på,noe Møller generelt er bra på. Det er noe Hyndaiforhandleren nede ved Alnasenteret ikke har forstått. Når man greier å få en kar som skal kjøpe oljefilter så pissed off at han drar hjem uten filter, selger bilen og sverger at man aldri igjen skal legge en krone i noe som har med huyyndai å gjøre så har man strøket i grunnleggende service. Svært få kjøper bil hvert år så da er det greit å ha pleid relasjonen fram til neste bilkjøp vil jeg påstå. Nå må det sies at det nok ikke hadde blitt huyndai uansett ettersom det er den kjipeste bilen jeg har kjørt, med unntak av ford courier.

 

Roomsteren har forsåvidt imponert og har ikke merket noe til ulike biltesters klaging på bråkete motor eller ullen veiholdning i svinger. Etter min mening må man i ett helt annet segment før motoren er noe man vil høre på og radioen kan overdøve det meste uansett.Vil man kjøre fort,over lovlig hastighet, i svinger så vil nok ikke Roomster være riktig valg. Utseendemessig er det vel diskutabelt. Jeg synes den ser fresh ut, mens en kollega av meg mente den kun var mindre stygg en Fiat Multipla. Han kjører Dodge Ram 3500 så vi er nok ikke på samme planet.

Endret av Robertson
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår