Gå til innhold

3 veis komponentsett vs 2 veis

Ranger emnet

Karl-

Anbefalte innlegg

For å ta det matematiske: Et 2-veis kompsett til 2000,- vil som regel være av bedre kvalitet enn et 3-veis kompsett til 2000,-. Det er enkelt sagt mer verdi pr. element med 4 høyttalere enn 6.

Men: Sammenligner man et 2-veis kompsett til 2000,- med et tilsvarende 3-veis kompsett til 3000,- vil ofte 3-veis bli det beste teknisk sett. Med flere elementer får hvert element et mindre frekvensområde å herske over, noe som gjerne gir bedre lydkvalitet hele veien. Basselementet slipper å jobbe med det viktige mellomtoneområdet, diskanten slipper å "møte" basselementet langt nede i frekvensområdet og vil tåle mer effekt bare av den grunn, mens mellomtonen blir gjengitt av ett element med fullt fokus kun på dette.

Merk allikavel at det egentlig ikke finnes noen bastant regler på dette, det er andre parametre som vil være med og bestemme også, som delefilter og plassering, det er uansett resultatet tilslutt som teller. Et godt 2-veis kompsett til 2000,- vil være bedre enn et dårlig 3-veis kompsett til 3000,-... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for et 2-veis sett da dette vil gi deg mindre problemer med fasefeil og forhåpentlig vis unngår du timesvis med justering for å få et lydmessig tilfredsstillende resulat.

Alt dette kommer an på hvordan du monterer høyttalerne men greier man alle under en kam så vil jeg tro at du ikke bygger nytt dashbord for å få den rette vinklingen på elementene dine. Derfor er min begrunnelse slik.

Personlig så ville jeg ikke valgt JBL i utgangspunktet. Det er mange merker på markedet som vil gi deg et bedre lydmessig resultat, men hvis du "må" ha JBL så løp og kjøp!

Be om hjelp til anbefalt plassering av høyttalerne i bilen din slik at du får det beste utgangspunktet uansett merke og modell!

Lykke til med handelen!

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for et 2-veis sett da dette vil gi deg mindre problemer med fasefeil og forhåpentlig vis unngår du timesvis med justering for å få et lydmessig tilfredsstillende resulat.

Alt dette kommer an på hvordan du monterer høyttalerne men greier man alle under en kam så vil jeg tro at du ikke bygger nytt dashbord for å få den rette vinklingen på elementene dine. Derfor er min begrunnelse slik.

Personlig så ville jeg ikke valgt JBL i utgangspunktet. Det er mange merker på markedet som vil gi deg et bedre lydmessig resultat, men hvis du "må" ha JBL så løp og kjøp!

Be om hjelp til anbefalt plassering av høyttalerne i bilen din slik at du får det beste utgangspunktet uansett merke og modell!

Lykke til med handelen!

Mvh

Pål

Takk for eit bra svar:)

Hadde tenkt a ha wofferen i frontdøra, mellomhøytaleren i dahen rett forran meg, er ferdig utak til høytaler der. kommer til å helle litt ned mot gulvet, men kan forandre litt på vinkelen vist det er nøye. og så hadde eg plasert diskanten ein plass så den peker rett mot meg.

Men vist det ikkje er så stor forbedring med 3 veis og mye stress så går eg heller for 2 veis.

Du sier eg ikkje burde gå for JBL? Hvilket merke ville du andbefalt da?

Hilsen KArl:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JBL har kanskje ikke sine beste stunder innen Bilstereo. Det finnes mange merker som har bedre kvalitet og lydbilde på elementene sine. Vi kan ta f.eks Hertz som jeg har blitt veldig godt kjent med, høyttalere som ikke koster skjorta, og som samtidig faktisk spiller UTROLIG rent og pent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for eit bra svar:)

Hadde tenkt a ha wofferen i frontdøra, mellomhøytaleren i dahen rett forran meg, er ferdig utak til høytaler der. kommer til å helle litt ned mot gulvet, men kan forandre litt på vinkelen vist det er nøye. og så hadde eg plasert diskanten ein plass så den peker rett mot meg.

Men vist det ikkje er så stor forbedring med 3 veis og mye stress så går eg heller for 2 veis.

Du sier eg ikkje burde gå for JBL? Hvilket merke ville du andbefalt da?

Hilsen KArl:)

Jeg har ikke lov å reklamere på dette forumet siden jeg driver firma.

Monterer du diskanten så den peker rett imot deg (on-axis) så kan lyden bli noe skarp. Bruker du bilens anatomi så kan du finne en meget god plassering og vinkling for diskanten din.

Jeg har montert en del høyttalere i originalplasseringene der diskantene da har blitt spillende rett imot hverandre. Dette fungerer ganske bra i enkelte biler. Noe vinkling må du påberegne men det følger som regel med flere monteringssett til diskantene. Sjekk ut dette før du handler.

Kjøp deg et 2-veis sett du så vil nok det i de fleste tilfeller være en bedre løsning.

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider